Calvarul blocajelor în trafic a cuprins aproape întreg oraşul, chiar în perioada desfăşurării Festivalului de Artă Medievală, după ce principala rută de circulaţie a fost blocată cu lucrări în trei puncte cheie.
Cozi kilometrice de maşini bară la bară, ore în şir pierdute în trafic, întârzieri nejustificate, autobuze care nu mai apar nici după zeci de minute de aşteptare şi mulţi nervi pentru toţi cei aflaţi în trafic, aşa arată Suceava după ce un sens de circulaţie a fost închis atât pe pasarela CFR de la Burdujeni, unde se lucra deja, pe podul de la Bazar, unde lucrarea fusese anunţată ca finalizată, precum şi în zona Galleria, unde se toarnă ultimul strat de asfalt.
Ca să pună capac la toate acestea, oraşul este plin de maşinile sucevenilor plecaţi la muncă peste hotare care acum s-au întors în concediu şi cutreieră magazinele, mall-urile sau zonele de distracţie, într-un du-te vino care accentuează aglomeraţia dintr-un oraş în care infrastructura a rămas cu mult în urma necesităţilor de trafic rutier, din cauza creşterii explozive a numărului de maşini.
De exemplu, ieri dimineaţă, coada de maşini de pe Calea Unirii, pe sensul de mers spre Centru, începea tocmai de la Orizont şi se sfârşea abia după Sala Sporturilor.
Sătui să piardă timpul blocaţi în trafic, mulţi suceveni au preferat să meargă pe jos, mai ales pe distanţe mai scurte, adică până la Bazar sau la centrele comerciale din zonă.
Nu au fost scutiţi de neplăceri nici cei care au mers din oraş înspre Burdurjeni, pentru că şi pe acea rută traficul a fost dat peste cap de lucrările redeschise la podul de peste râul Suceava. Acolo, cozile de maşini s-au întins la un moment dat chiar până la staţia Bancă.
De parcă neplăcerile din trafic din această zonă a oraşului, de-a lungul bulevardului Calea Unirii, nu erau de ajuns, tot acum au fost demarate şi lucrările de asfaltare finală a bulevardului principal, dar la intrarea în oraş dinspre Fălticeni, în zona Galleria, alte blocaje formându-se în zonă.
Trasee parcurse în timp dublu şi consum crescut cu 50%
Blocajele de circulaţie din oraş au afectat puternic şi activitatea societăţii de transport public local. Mai exact, autobuzelor TPL le-a luat dublu ca timp să acopere un traseu, ceea ce a crescut foarte mult timpii de aşteptare în staţii, spre supărarea călătorilor. Trasee precum cele de pe linia 4 sau 2 nu au putut fi făcute în mai puţin de două ore, când altă dată se încadrau ca timp în aproape o oră.
În paralel cu nemulţumirea călătorilor, TPL se confruntă în această perioadă cu o creştere enormă, de 50%, a consumului de carburant, la acelaşi număr de kilometri parcurşi.
Lucrări necesare, dar deranjante
Atât autorităţile locale, cât şi constructorii spun că lucrările care au dat peste cap traficul din întregul oraş sunt necesare şi nu puteau fi amânate, din diferite motive.
“Nu puteam lăsa lucrările aşa, să se circule pe asfaltul de pe pod, fără a face o serie de lucrări speciale, pentru că se ajungea la alte probleme”, a spus Viorel Florea, şeful punctului de lucru de la podul de peste râul Suceava.
Mai exact, acolo se decupează un fel de canale în dreptul rosturilor podului, în care vin apoi montate nişte dispozitive speciale, pe bază de răşini, care asigură elasticitate şi rezistenţă podului.
“Dacă nu se pun rosturile de dilatare, în doi ani de zile refaceţi podul. Ele au trei roluri – hidroizolează podul, conferă elasticitate şi previn fisurarea asfaltului din cauza vibraţiilor podului”, spune reprezentantul firmei care execută lucrarea.
Autorităţile locale spun că toate aceste lucrări erau programate, nu ar fi trebuit să aibă loc în acelaşi timp, pentru a fi evitată tocmai blocarea traficului, dar din diverse motive, au ajuns să se suprapună ca timp de execuţie.
“Traficul rutier a ajuns în starea aceasta din mai multe motive, din care o parte independente de voinţa noastră sau a constructorilor – condiţiile meteo Nu s-a putut lucra, lucrările sunt întârziate faţă de cum ar fi trebuit să fie, încât s-au suprapus lucrările de montare a rosturilor de dilataţie cu cele de la pasaj. Automat se creează un disconfort total şi este aproape imposibil să te mai deplasezi normal în acea zonă”, a declarat Ovidiu Doroftei, viceprimar al municipiului Suceava.
Cel puţin încă o săptămână de blocaje cumplite
Coşmarul sucevenilor care se află în trafic zi de zi sau chiar şi rareori va mai dura cel puţin încă o săptămână, după cum estimează constructorii, care trebuie să lase un anumit timp de întărire porţiunilor pe care se montează dispozitivele de acoperire a rosturilor de dilataţie.
În acelaşi timp, lucrările de turnare a stratului final de asfalt abia au început şi vor înainta zilnic înspre Burdujeni, pentru a fi urmate apoi de lucrările de marcaje rutiere, încât calvarul blocajelor de trafic este departe de a se termina.
(18 aug 2012, 12:40:12