Primarii din toate cele 114 localităţi din judeţul Suceava au început „să cureţe” listele electorale permanente în baza unei adrese pe care au primit-o de la Prefectura Suceava. În documentul primit de primari se precizează că Ministerul Administraţiei şi Internelor a trimis la rândul său o adresă prin care se comunică Memorandumul aprobat de Guvernul României privind măsurile necesare pentru actualizarea listelor electorale permanente la 29 iulie 2012, dată la care a avut loc Referendumul naţional pentru demiterea preşedintelui României, Traian Băsescu. În adresa respectivă se mai precizează că numărul de persoane înscrise în listele electorale permanente ar urma să fie transmis către Curtea Constituţională pentru a se putea stabili dacă Referendumul naţional pentru demiterea preşedintelui României este valabil, în conformitate cu prevederile Legii privind organizarea şi desfăşurarea referendumului.
În adresa primită de primăriile sucevene se precizează că „potrivit memorandumului vor fi efectuate verificări cu privire la corectitudinea întocmirii listelor electorale permanente, în vederea identificării cazurilor de neoperare a înregistrărilor potrivit modificărilor obligatorii impuse de aplicarea prevederilor legii” pentru mai multe categorii de persoane.
Astfel, primarilor suceveni li s-a solicitat să efectueze verificări cu privire la persoanele decedate; persoanele care şi-au pierdut dreptul de a vota; persoanele care au obţinut statutul de cetăţean român cu domiciliul în străinătate dovedit prin deţinerea unui paşaport, cu menţionarea ţării de domiciliu, precum şi persoanele care au pierdut cetăţenia română; persoanele ale căror acte de identitate au expirat şi nu au fost reînnoite; persoanele care şi-au schimbat domiciliul fără a fi radiate din lista localităţii rezidenţei anterioare; persoanele care se identifică la un domiciliu într-un număr ce nu se corelează cu suprafaţa locuibilă şi numărul de camere ale imobilului; persoanele care şi-au schimbat numele prin căsătorie, divorţ sau pe cale administrativă şi persoanele care au reşedinţa sau domiciliul în străinătate.
„Corespunzător atribuţiilor ce revin fiecărei structuri pe relaţia Serviciul de stare civilă – Serviciul public comunitar local pentru evidenţa persoanelor – Autoritatea administraţiei publice locale, vor fi stabilite situaţiile concrete în care au fost menţinuţi în copiile de pe listele electorale permanente anumiţi cetăţeni, contrar prevederilor legii”, se mai precizează în adresa primită de fiecare primărie din judeţ.
Potrivit instrucţiunilor primite, primarii trebuie să transmită zilnic toate aceste informaţii, termenul limită de comunicare a datelor fiind data de 24 august 2012.
„Unii cetăţeni plecaţi la muncă în străinătate au spus că nu mai plătesc taxe dacă sunt scoşi de pe liste”
Solicitările făcute în urma adresei Ministerului Administraţiei şi Internelor par însă greu de dus la îndeplinire de către primari, unii dintre aceştia sesizând faptul că nu au de unde să ştie care este situaţia exactă a domiciliului persoanelor plecate la muncă în străinătate. Primarul oraşului Cajvana, Gheorghe Tomăscu, ne-a declarat că informaţiile cu privire la domiciliul persoanelor plecate în străinătate nu sunt la primărie, ci la Serviciul de Evidenţă a Populaţiei. Tomăscu a precizat că aproximativ 3.000 de locuitori din Cajvana sunt plecaţi la muncă în străinătate. El a spus că la primărie nu există date cu privire la eventualele persoane care au cetăţenie dublă sau care au domiciliul în străinătate. „Sunt câţiva pe care noi îi ştim, dar pentru cei mai mulţi datele acestea nu sunt la noi”, a spus Tomăscu.
La rândul său, primarul din Bosanci, Anton Curic, a spus că listele electorale din această comună au fost actualizate în permanenţă. Curic a spus că majoritatea celor plecaţi în străinătate, adică aproximativ 2.000 de locuitori din Bosanci, au domiciliul în această comună. Mai mult, Anton Curic a precizat că deja unii dintre cei care sunt plecaţi la muncă în străinătate şi care acum s-au întors acasă în vacanţă i-au spus că dacă vor fi scoşi de pe listele electorale nu îşi vor mai plăti taxele şi impozitele locale. „Unii cetăţeni plecaţi la muncă în străinătate mi-au spus deja că ei nu mai plătesc taxele şi impozitele locale dacă sunt scoşi de pe liste”, a spus Curic.
Aproape 200 de persoane decedate nu au fost scoase de pe listele electorale
Potrivit prefectului judeţului Suceava, Florin Sinescu, centralizarea sucevenilor care au domiciliul în străinătate se va face în baza datelor furnizate de Serviciul de Paşapoarte. Sinescu a mai spus că o parte dintre datele care au fost solicitate prin adresa respectivă vor fi furnizate de către serviciile şi instituţiile statului care deţin aceste informaţii.
Pe de altă parte, el a arătat că din comunicările făcute de primăriile din judeţ au fost identificate 198 de persoane care au decedat şi care nu au fost scoase din listele electorale.
(14 aug 2012, 11:20:50