Gara monument istoric Iţcani, o ruină inclusă încă în traficul feroviar şi în care ajung zilnic destul de mulţi călători, se apropie de faza de dezintegrare. Dacă peisajul dezolant cu multă mizerie, geamuri sparte şi pereţi mâzgăliţi este deja o obişnuită, mai nou acoperişul de deasupra peronului dă îngrijorătoare şi vizibile semne că ar putea ceda. Există două zone critice, una mai veche, în partea de peron dinspre Dărmăneşti, şi una care a apărut ulterior, în partea centrală a peronului. Personalul CFR a apelat la o soluţie temporară, susţinând acoperişul cu bârne şi avertizând oamenii asupra pericolului prin îngrădirea accesului în una din zonele critice. Cert este că o furtună mai puternică ar putea duce uşor la prăbuşirea acoperişului, eventual, în cel mai sumbru scenariu, în capul oamenilor.
Nostalgii, nemulţumiri şi impresiile unei femei ajunse prima dată la Gara Iţcani
Sub aspectul mai dezolant de la zi la zi, Gara Iţcani (Suceava Nord) continuă să fie o staţie CFR deschisă. Inclusiv trenuri de rang superior care circulă spre Capitală sau spre Litoral pleacă din Suceava Nord, iar o parte a călătorilor urcă sau coboară din garnituri în această gară.
Mulţi dintre oameni par deja resemnaţi cu gândul că gara monument istoric este o ruină şi au cel mult nostalgii.
Vanda Bolovici, o femeie în vârstă aflată ieri pe peron, ne-a declarat: „Tot cade pe aici, păcat, mare păcat. Ce de trenuri erau aici odată, iar acum nu mai este nimic, e totul pustiu”.
Vasile Colibă, care se pregătea de o călătorie cu trenul regio Suceava Nord – Iaşi se întreba cum de nimeni de la CFR nu are ochi pentru această clădire: „E ca în epoca de piatră. Aşa ceva ar trebui întreţinut, e mare păcat de gara asta, e multă istorie. Îşi bat joc de ea, nimeni nu vede... au orbul găinilor”.
Am găsit-o ieri în Gara Iţcani şi pe Elisabeta Tabarcea, o femeie din municipiul Blaj, judeţul Alba, ajunsă prima dată în zonă. Aceasta a declarat: „Gara e frumoasă, dar trebuie renovată, ar trebui un pic de interes. Nu sunt de aici, e prima oară când mă dau jos în gara asta. Impresia e de slabă organizare, ar trebui mai mult interes, păcat, că este frumoasă”.
Cum se vede gara din casa de bilete
Din puţinul personal care mai lucrează la Suceava Nord am găsit-o pe Stela Bidu, lucrătoare la singura casă de bilete a Gării Iţcani. Având în fiecare zi în faţă aceeaşi imagine derizorie, peisajul nu i se mai pare femeii atât de sinistru pe cât este, iar tonul ei este oarecum optimist.
„Trenuri mai sunt, de aici pleacă majoritatea trenurilor regio (n.r. - fostele trenuri personal). Vând 70-80, chiar peste 100 de bilete pe tură, mai sunt oameni obişnuiţi să se urce din Suceava Nord. Aici se formează trenuri, de aici pleacă, gara este funcţională”, ne-a spus angajata CFR.
„De cel puţin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”
Gara, construită după model veneţian, a fost inaugurată în 1871, fiind inclusă pe lista monumentelor istorice. Reprezentanţii Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Suceava susţin că au făcut şi fac tot ce depinde de ei pentru ca gara să fie salvată, însă totul depinde de interesul şi de bugetul celor de la CFR.
Viorel Blănaru, arhitectul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Suceava, a declarat: „Noi, ca instituţie de cultură, eu, ca arhitect al Direcţiei de Cultură, am făcut nenumărate sesizări către Regionala CFR Iaşi pentru a se face lucrări de întreţinere. Am ajuns inclusiv a-i avertiza din punct de vedere legal, faza următoare fiind amenda. Cert este că de cel puţin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”.
El a mai spus că, din punctul său de vedere, aplicarea unei amenzi nu ar avea darul de a schimba foarte mult lucrurile, sancţiunea prevăzută de lege fiind mică, între 5.000 şi 10.000 de lei.
Nici nu se închide, dar nici se face nimic
În 2010, în urma unei adrese oficiale trimise către CFR, Monitorul de Suceava a primit un răspuns cu privire la situaţiei staţiei CFR Suceava Nord. Ni s-a comunicat atunci că ultimele reparaţii capitale ale clădirii au fost efectuate în anii 1974-1975. Nu se are în vedere închiderea definitivă a acestei staţii feroviare, însă activitatea s-a restrâns deoarece multe trenuri se formează direct în staţia CF Suceava (Gara Burdujeni).
Regionala CFR Iaşi mai anunţa că va demara în 2010 lucrări de întreţinere, lucrări care însă nu se văd nici în 2012.
(27 iul 2012, 11:55:53