Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 27 iul 2012 - Anul XVII, nr. 173 (5078)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Trist şi periculos

Gara Iţcani, aproape de lovitura de graţie: acoperişul stă să cadă

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Click aici pentru VIDEO

Gara monument istoric Iţcani, o ruină inclusă încă în traficul feroviar şi în care ajung zilnic destul de mulţi călători, se apropie de faza de dezintegrare. Dacă peisajul dezolant cu multă mizerie, geamuri sparte şi pereţi mâzgăliţi este deja o obişnuită, mai nou acoperişul de deasupra peronului dă îngrijorătoare şi vizibile semne că ar putea ceda. Există două zone critice, una mai veche, în partea de peron dinspre Dărmăneşti, şi una care a apărut ulterior, în partea centrală a peronului. Personalul CFR a apelat la o soluţie temporară, susţinând acoperişul cu bârne şi avertizând oamenii asupra pericolului prin îngrădirea accesului în una din zonele critice. Cert este că o furtună mai puternică ar putea duce uşor la prăbuşirea acoperişului, eventual, în cel mai sumbru scenariu, în capul oamenilor.  

 

Nostalgii, nemulţumiri şi impresiile unei femei ajunse prima dată la Gara Iţcani

Sub aspectul mai dezolant de la zi la zi, Gara Iţcani (Suceava Nord) continuă să fie o staţie CFR deschisă. Inclusiv trenuri de rang superior care circulă spre Capitală sau spre Litoral pleacă din Suceava Nord, iar o parte a călătorilor urcă sau coboară din garnituri în această gară.

Mulţi dintre oameni par deja resemnaţi cu gândul că gara monument istoric este o ruină şi au cel mult nostalgii.

Vanda Bolovici, o femeie în vârstă aflată ieri pe peron, ne-a declarat: „Tot cade pe aici, păcat, mare păcat. Ce de trenuri erau aici odată, iar acum nu mai este nimic, e totul pustiu”.

Vasile Colibă, care se pregătea de o călătorie cu trenul regio Suceava Nord – Iaşi se întreba cum de nimeni de la CFR nu are ochi pentru această clădire: „E ca în epoca de piatră. Aşa ceva ar trebui întreţinut, e mare păcat de gara asta, e multă istorie. Îşi bat joc de ea, nimeni nu vede... au orbul găinilor”.

Am găsit-o ieri în Gara Iţcani şi pe Elisabeta Tabarcea, o femeie din municipiul Blaj, judeţul Alba, ajunsă prima dată în zonă. Aceasta a declarat: „Gara e frumoasă, dar trebuie renovată, ar trebui un pic de interes. Nu sunt de aici, e prima oară când mă dau jos în gara asta. Impresia e de slabă organizare, ar trebui mai mult interes, păcat, că este frumoasă”.

 

Cum se vede gara din casa de bilete

Din puţinul personal care mai lucrează la Suceava Nord am găsit-o pe Stela Bidu, lucrătoare la singura casă de bilete a Gării Iţcani. Având în fiecare zi în faţă aceeaşi imagine derizorie, peisajul nu i se mai pare femeii atât de sinistru pe cât este, iar tonul ei este oarecum optimist.   

„Trenuri mai sunt, de aici pleacă majoritatea trenurilor regio (n.r. - fostele trenuri personal). Vând 70-80, chiar peste 100 de bilete pe tură, mai sunt oameni obişnuiţi să se urce din Suceava Nord. Aici se formează trenuri, de aici pleacă, gara este funcţională”, ne-a spus angajata CFR. 

 

„De cel puţin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”

Gara, construită după model veneţian, a fost inaugurată în 1871, fiind inclusă pe lista monumentelor istorice. Reprezentanţii Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Suceava susţin că au făcut şi fac tot ce depinde de ei pentru ca gara să fie salvată, însă totul depinde de interesul şi de bugetul celor de la CFR.

Viorel Blănaru, arhitectul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Suceava, a declarat: „Noi, ca instituţie de cultură, eu, ca arhitect al Direcţiei de Cultură, am făcut nenumărate sesizări către Regionala CFR Iaşi pentru a se face lucrări de întreţinere. Am ajuns inclusiv a-i avertiza din punct de vedere legal, faza următoare fiind amenda. Cert este că de cel puţin zece ani de zile, în ciuda demersurilor noastre, nu s-a făcut absolut nimic”.

El a mai spus că, din punctul său de vedere, aplicarea unei amenzi nu ar avea darul de a schimba foarte mult lucrurile, sancţiunea prevăzută de lege fiind mică, între 5.000 şi 10.000 de lei.

 

Nici nu se închide, dar nici se face nimic

În 2010, în urma unei adrese oficiale trimise către CFR, Monitorul de Suceava a primit un răspuns cu privire la situaţiei staţiei CFR Suceava Nord. Ni s-a comunicat atunci că ultimele reparaţii capitale ale clădirii au fost efectuate în anii 1974-1975. Nu se are în vedere închiderea definitivă a acestei staţii feroviare, însă activitatea s-a restrâns deoarece multe trenuri se formează direct în staţia CF Suceava (Gara Burdujeni).

Regionala CFR Iaşi mai anunţa că va demara în 2010 lucrări de întreţinere, lucrări care însă nu se văd nici în 2012.

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Gara Iţcani, aproape de lovitura de graţie: acoperişul stă să cadă.
 Vizualizări articol: 1031 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.91/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.9 din 11 voturi
Gara Iţcani, aproape de lovitura de graţie: acoperişul stă să cadă4.9511

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Dezastru trimis de
(27 iul 2012, 11:55:53
Intamplarea face ca am fost zilele trecute la gara la Itcani . E un DEZASTRU de inemaginat .

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei