Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 25 iul 2012 - Anul XVII, nr. 171 (5076)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   8 imagini |   ø fişiere video

Bilanţul directorului executiv al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava la 7 ani, 2 luni şi 26 zile

 

Pe data de 27 mai 2005 am preluat conducerea Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava, în urma examenului de la Bucureşti, unde am fost declarat admis.

Înainte de a accepta să merg la examen pentru ocuparea postului de director executiv al DSVSA Suceava am meditat mult, vreo 8 luni, deoarece mie la Vatra Dornei nu-mi lipsea nimic. Eram medic veterinar privat, apreciat, activitatea  şi viaţa de zi cu zi curgea, alături de familie şi de cei dragi, liniştit, pe cea mai frumoasă vale din România, Valea Bistriţei. Totodată, eram şi la 110 km distanţă de Suceava.

În cei 30 de ani de profesie am monitorizat toate greşelile, toate aberaţiile făcute fără cap care se datorau fie politicului, fie unor colegi puşi pe post fără a avea experienţa necesară, fie excesului de zel al altora.

După opt luni de meditaţie m-am hotărât să vin să demonstrez că, după o experienţă de peste 30 ani, pot fi înţelept, pot să nu repet greşelile altora, pot să mă lupt cu politicul şi cu alte structuri pentru ca profesia de medic veterinar să nu mai fie călcată în picioare, să fie o profesie care se ocupă de sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecţia animalelor, protecţia mediului şi siguranţa alimentelor, să fie o profesie respectată şi bine plătită ca în Uniunea Europeană. Când am zis DA, le-am pus o singură condiţie conducătorilor politici de atunci,  şi anume că accept să vin pe această funcţie dacă îmi vor permite să mă comport exact ca un funcţionar public conform Legii 188, fără să primesc dispoziţii politice în exerciţiul funcţiunii. Mi-au spus că nu vor interveni sub nici o formă în activitatea DSVSA Suceava şi, într-adevăr, s-au ţinut de cuvânt. Din acel moment m-am considerat ca om liber de politică şi am acţionat ca un funcţionar public, iar colegilor mei nu le-am cerut niciodată să facă politică şi nici nu i-am întrebat în ce partid sunt, iar directorul executiv adjunct dr. Botezan Dănuţ nu a făcut parte şi nu face parte, de şapte ani de zile, din nici un partid politic. La instalare am declarat că voi respecta legea, voi fi imparţial, obiectiv, voi promova competenţa, voi fi un bun coleg, voi fi drept, pentru că în viaţă am avut parte de multe nedreptăţi.

La început de drum am venit cu un program foarte bine stabilit pe etape şi pe priorităţi. Prima problemă, de fapt esenţială, a fost formarea echipei de conducere.

Pentru a face faţă ritmului de lucru infernal privind intrarea în Uniunea Europeană şi apoi integrarea europeană, am format o echipă de oameni competenţi dispuşi să lucreze alături de mine zi şi noapte, oameni de sacrificiu, oameni sinceri, cărora le-am cerul să-şi schimbe mentalitatea, să treacă de la faza defensivă a expectativei la implicare totală şi cărora le-am explicat că cei care vor merge cu motoare subturate şi nu vor respecta ce am stabilit împreună vor pierde echipa. Echipa am făcut-o din funcţionari publici cu vechime, competenţi, cu experienţă în profesie, respectaţi şi neimplicaţi politic.

Menţionez pentru a doua oară că nu le-am cerut niciodată în aceşti şapte ani să facă politică, ci le-am cerut să lucreze după fişa postului pentru care sunt plătiţi. Sunt bucuros că am reuşit să fac una dintre cele mai omogene şi competente echipe din ţară, formată din profesionişti alături de care am muncit în cei şapte ani, iar rezultatele se văd în acest bilanţ.

În prima zi de lucru am intrat direct în probleme, deoarece mai aveam 18 luni până la intrarea în UE, iar judeţul Suceava era total nepregătit. Era printre ultimele judeţe din România cu cele mai multe unităţi de procesare carne şi lapte neconforme, 54. În judeţ exista o singură unitate cu ştampilă ovală,  FACOS, pe carne şi Grupul La Dorna, pe lapte. Nu aveam nici un abator conform, iar comisarii europeni făceau naveta săptămânal la Suceava, nu aveam post de inspecţie la frontieră şi nici incinerarea nu era gestionată corespunzător, iar steguleţele roşii cu clauza de salvgardare erau înfipte şi pe harta judeţului Suceava.

În teritoriu situaţia era următoarea: la Vatra Dornei, medicii veterinar oficiali stăteau într-o magazie a pieţei la un loc cu lopeţi şi măturoaie, cei de la Câmpulung Moldovenesc într-o clădire veche şi friguroasă, cei de la Gura Humorului într-o cameră necorespunzătoare în piaţă, cei din zona Sucevei pe unde puteau, acasă sau prin piaţă. Sediul DSVSA Suceava era o clădire insalubră cu încălzire nefuncţională, cu canalizare defectă, cu grupuri sanitare ca la CAP, iar când intrai pe holul de jos al direcţiei mirosul era insuportabil. Pereţii aveau tencuiala căzută şi scările erau sparte, iar în laborator erau condiţii necorespunzătoare. Maşinile din dotare erau o Dacia Supernova a directorului în care ploua şi trebuia să porţi umbrelă, o Dacie ruginită şi spartă care la orice vale rămânea fără frâne, precum şi un ARO cu aceleaşi probleme. Ce m-a speriat cel mai mult era neîncrederea oamenilor şi a colegilor şi frica de a vorbi. Evaluând la rece toate problemele, am spus că am o singură cale să acţionez rapid în următoarele direcţii:

1. măsuri urgente privind intrarea în UE, continuate cu măsuri privind integrarea în UE

2. investiţiile privind extinderea şi modernizarea laboratorului şi a sediului DSVSA Suceava, a sediilor circumscripţiilor sanitar veterinare zonale şi control alimente din teritoriu, precum şi dotarea cu  mijloacele de transport  corespunzătoare unei instituţii europene de acest nivel

3. acţiuni sanitar veterinare energice privind asanarea focarelor de boli la animale şi prevenirea şi transmiterea acestora la om

4. siguranţa alimentelor de origine animală şi nonanimală, controlul acestora

5. promovarea profesiei pe plan intern şi internaţional, precum şi ridicarea calităţii actului medical, atât în domeniul acţiunilor sanitar veterinare bugetate de stat, cât şi al celor private, precum şi respectarea deontologiei medical veterinare moderne.

 

1. Măsuri urgente privind intrarea în UE, continuate cu măsuri privind integrarea în UE

Deoarece timpul era scurt, iar judeţul era total nepregătit, am reuşit ca până la 01.01.2007 să pregătim unităţile de abatorizare, de procesare carne şi lapte pentru a obţine ştampila rotundă pe perioada de tranziţie şi apoi ştampila ovală pentru schimburi intracomunitare şi export. Aceasta a fost cea mai grea şi periculoasă activitate, deoarece a trebuit să închidem unităţi, iar agenţii economici ne ameninţau zi şi noapte prin toate metodele, inclusiv cu moartea, că trebuie să ne oprim. Eu eram între ciocan şi nicovală, Uniunea Europeană ne cerea modernizarea şi închiderea unităţilor, iar agenţii economici doreau contrariul. Cu toate ameninţările, nu aveam altă şansă decât drumul clar pentru intrarea în Uniunea Europeană, care era un drum corect  spre unităţi moderne şi alimente sigure. I-am lămurit pe cei care vor să investească că dacă vor lucra corespunzător vor învinge, deşi  înaintea noastră s-a negociat prost cu Uniunea Europeana asupra mărimii capacităţii unităţilor de abatorizare şi procesare şi unii agenţi economici au depus şi depun mari eforturi pentru a achita datoriile la bănci. Am solicitat în repetate rânduri autorităţilor române şi europene să ne dea voie ca aceste abatoare să fie mai mici şi dispersate pe întreg judeţul. Au aprobat, dar foarte târziu, după ce proiectele mari erau deja finalizate. Nu am ţinut cont în această acţiune decât de un singur lucru: să ajungem acolo unde am dorit şi, astăzi, după şapte ani de muncă, sunt bucuros că avem cele mai multe abatoare cu ştampilă ovală din judeţele României (nouă), precum şi unităţi de procesare carne cu ştampilă ovală (14) , unităţi de procesare lapte cu ştampilă ovală (18), carmangerii (15), centre de prelucrare lapte independente (21) , centre de prelucrare lapte integrate în exploataţii (676), unităţi de vânzare cu amănuntul (5.507), unităţi cu vânzare directă (942), unităţi de procesare alimente nonanimală (218), ferme de animale autorizate sanitar veterinar (123). Acum, după şapte ani, când vin comisarii europeni în judeţul nostru sunt plăcuţi impresionaţi şi aproape că nu le vine să creadă de saltul calitativ făcut de noi într-o perioadă aşa scurtă, pentru că la ei a durat zeci de ani. De asemenea, ecarisarea teritoriului şi controlul la frontieră au fost rezolvate, iar steguleţele roşii au dispărut, la această dată existând şi cele mai multe incineratoare moderne din ţară (5).

 

2. Investiţiile privind extinderea şi modernizarea laboratorului şi a sediului DSVSA Suceava, a sediilor circumscripţiilor sanitar veterinare zonale şi control alimente din teritoriu, precum şi dotarea cu  mijloacele de transport corespunzătoare unei instituţii europene de acest nivel

Pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţii sanitar veterinare în cele şase zone strategice ale judeţului Suceava, am reuşit să terminăm sediile de circumscripţii  începute de directorul Orest Onofrei, iar pe cele vechi să le reamenajăm. Am dat în folosinţă sediile noi de la Vatra Dornei (foto 1), Gura Humorului (foto 2) PIF Siret (foto3).

Am extins şi modernizat laboratorul DSVSA Suceava (foto 4), am reamenajat şi modernizat sediul de la Câmpulung Moldovenesc ( foto 5) . Investiţia prin proiect SAPARD de 2 milioane de euro privind extinderea şi modernizarea laboratorului DSVSA Suceava a fost o investiţie foarte grea, dar am terminat-o primii pe România. Aici am avut controale de audit din partea Uniunii Europene şi de la alte structuri şi, de asemenea, ne-am judecat cu SAPARD-ul pentru o sumă care nu o achitau, dar am câştigat în instanţă şi banii au fost viraţi la bugetul de stat. Odată cu finalizarea acestei investiţii, laboratorul DSVSA  Suceava este unul dintre cele mai moderne din România şi sunt acreditate RENAR 77 metode de analize şi 14 în curs de acreditare. Laboratorul este dotat cu aparatură ultramodernă pentru sănătatea animalelor şi siguranţa alimentelor. Am dotat instituţia cu un autolaborator Volkswagen  transporter, un autoturism Skoda, Nubira şi un autolaborator Citroen prin program PHARE.  Cu privire la acest aspect, am o singură nemulţumire, şi anume faptul că de ani buni lucrăm cu doi şoferi, în loc de şase, iar activitatea celorlalţi este suplinită de medici veterinari din conducerea DSVSA.

 

3. Acţiuni sanitar veterinare energice privind asanarea focarelor de boli la animale, precum şi prevenirea şi transmiterea acestora la om

Pentru a putea acţiona rapid şi eficient, am fixat în cele şase zone strategice ale judeţului medici oficiali cu domiciliul în zonele respective. Avem astăzi 12 circumscripţii sanitar veterinare zonale, iar medicii veterinari zonali de la aceste unităţi au muncit foarte mult împreună cu medicii veterinari de liberă practică pentru realizarea programului strategic al identificării animalelor, precum şi pentru a lichida focarele de boli şi a preîntâmpina apariţia altora. Am reuşit ca în toţi aceşti ani să plătim corect şi la timp deconturile medicilor veterinari de liberă practică. Avem însă o problemă deosebită pentru anul 2008, când, din cauza unei probleme legislative, nu am putut plăti acţiunile pentru identificarea animalelor, deşi medici veterinari de liberă practică au efectuat această acţiune, şi suntem în instanţă. Când am preluat judeţul, harta epizootiilor era colorată în roşu, negru si albastru, existând un număr mare de focare de boli, 200 cabaline cu anemie infecţioasă şi 135 de bovine cu leucoză enzootică bovină. Cele doua hărţi din imagine fac diferenţa.

Astăzi, cu visul împlinit şi cu bucurie în suflet, vă spun că harta judeţului Suceava este verde, iar Bucovina este una dintre cele mai curate zone ale ţării din punct de vedere al epizootiilor, unde turiştii pot veni în siguranţă. Prin măsuri energice de prevenire am reuşit să nu avem gripă aviară, pseudopestă aviară, pestă porcină clasică. Rabia este boala care ne-a dat şi ne dă cel mai mult de furcă, dar prin eforturi deosebite am reuşit să nu avem nici un caz de îmbolnăvire la om.

 

4. Siguranţa alimentelor de origine animală şi non animală, controlul acestora

La terminarea facultăţii, am rostit jurământul sfânt al lui Hipocrate prin care am jurat că toată viaţa voi apăra cu sfinţenie sănătatea animalelor şi a oamenilor. Bolile care se transmit de la animale la om şi invers, precum şi siguranţa alimentelor sunt două aspecte pe care le-am tratat cu maximă exigenţă. Consider că am făcut şi fac acest lucru din suflet. Indiferent ce am avut de înfruntat, ameninţări, injurii, procese din partea celor care pun în pericol viaţa oamenilor, nu am cedat. Am fost imparţial prin măsurile pe care le-am luat în judeţul Suceava cu cei care nu respectă legea şi care pun în pericol sănătatea oamenilor şi a animalelor, iar acum suntem o instituţie respectată şi consumatorii au încredere în noi. După cum am menţionat la punctul 1, avem cele mai multe şi moderne unităţi cu ştampila ovală din România, de unde ies produse sigure. Totodată, m-am implicat total şi am rugat fiecare unitate ca, pe lângă produsele de serie, să facă şi produse de tip tradiţional sau tradiţionale, iar judeţul Suceava are cele mai multe produse tradiţionale atestate din judeţele României. Eu am fost susţinătorul total şi garantul acestora atât la expoziţii interne, cât şi internaţionale, cum a fost cea de la BRUXELLES, când am însoţit şi garantat siguranţa acestor produse. Am destructurat în totalitate multe reţele de traficanţi de carne de cal, şi aş aminti în acest sens episodul de la Dolhasca, când am confiscat peste 30 de carcase de cal care urmau să intre în procesare sau vânzare la preţ de carne de bovină. În acest caz, atât eu, cât şi şeful inspecţiei eram cât pe ce să fim linşaţi, iar imaginile din fotografie vorbesc clar.

Acţiunile de îndrumare şi control le-am făcut cu imparţialitate, ţinând cont de faptul că bolile virale bacteriene, toxiinfecţiile alimentare nu cunosc şi nu respectă nici funcţia, nici culoarea politică. Ele îmbolnăvesc sau ucid. Această activitate am condus-o la nivel de judeţ şi teritorial prin cei 14 medici oficiali de la CSVSA-uri care şi-au făcut treaba şi cărora le mulţumesc.

 

5. Promovarea profesiei pe plan intern şi internaţional, precum şi ridicarea calităţii actului medical atât în domeniul acţiunilor sanitar veterinare bugetate de stat, cât şi al celor private, precum şi respectarea deontologiei medical veterinare moderne

Am acceptat să vin director să îndrept direct sau prin propuneri legislative unele probleme care erau nefuncţionale şi greu de aplicat,  deoarece una este să fii medic veterinar în Bucureşti sau în Câmpia Bărăganului şi alta e să fii în Cârlibaba. Una este să implementezi identificarea şi înregistrarea animalelor în Franţa, Germania şi alta să implementezi în România. Am făcut tot ce am putut pentru promovarea profesiei atât în ţară, cât şi în străinătate prin presa scrisă, televiziune şi radio, prin prezentarea activităţii noastre în abatoare, unităţi de procesare carne şi lapte, ferme de animale. În perioada 5-8 iunie 2007 am organizat la Gura Humorului Congresul de buiatrie, la care au participat  200 profesori medici veterinari din 18 state europene.

Guvernul României şi ANSVSA au primit mulţumiri din toată Europa pentru felul cum a fost organizat acest Congres, iar preşedintele ANSVSA ne-a repartizat, ca recunoştinţă, un bactoscan de ultimă generaţie pentru determinarea numărului total de germeni şi celule somatice în valoare de patru miliarde lei.

Ca preşedinte al CMV din Suceava, am fost desemnat de două ori în şase ani, la Sinaia, Preşedinte al Comisiei Naţionale de Alegeri a CMV din România. Pentru informarea şi documentarea profesională şi turistică am organizat trei excursii în trei ani, în majoritatea ţărilor UE, pe banii noştri. Am organizat competiţii sportive la nivel judeţean între colegi. Anul trecut am organizat, la Voroneţ, Consiliul Naţional al CMV din România, iar mulţi colegi din ţară au fot încântaţi de Bucovina. În anul 2009, am organizat aplicaţia la nivel naţional „simulare focar febra aftoasă” şi ca ecologist am organizat trei acţiuni pentru ecologizarea râului Bistriţa, la Ziua Muntelui, Ziua apelor curate. În anul 2008 am făcut parte din delegaţia României la Congresul Oficiului de Epizootii de la Paris.

În această perioadă m-am străduit să fiu un bun coleg şi cred că cel mai bun răspuns a fost dat la alegerile pentru funcţia de preşedinte al Colegiului Medicilor Veterinari, când am fost ales cu majoritate a doua oară. 

Acum şapte ani, la vârsta de 53 de ani, eram un naiv, crezând că după examen eu voi ocupa postul, voi fi funcţionar public şi o să-mi văd de conducerea instituţiei după legi imparţiale şi obiective. Gândul meu era clar să muncesc, să nu mă fac de râs în cadrul profesiei, să nu fac politică, iar când voi preda ştafeta să-i pot privi în ochi pe toţi colaboratorii, să-mi prezint realizările şi eşecurile în faţa opiniei publice. Acest lucru îl fac astăzi, cu mare bucurie că împreună cu echipa, cu toţi colegii, derulând filmul celor şapte ani, gândindu-ne de unde am plecat şi unde suntem, ne dăm seama că am realizat lucruri extraordinare, cu mari eforturi, în judeţul Suceava. Dacă din punct de vedere al activităţii manageriale şi profesionale sunt foarte mulţumit şi bucuros că am pus umărul la modernizarea activităţii sanitar veterinare şi la promovarea profesiei vreau să menţionez că pentru a parcurge aceşti 7 ani necesari obiectivelor propuse a trebuit să parcurg şi nişte etape neplăcute pe care vreau să le prezint

În 2005, am venit la DSVSA Suceava susţinut de PNL din Alianţa DA. Prima dezamăgire  a fost după doi ani, atunci când s-a format PLD, iar domnul Flutur era reprezentant al PLD. Atunci au început loviturile de la  Bucureşti, de la Iaşi, că eu sunt omul lui Flutur şi trebuie să fiu demis, deşi noi nu aveam nici o vină că, la nivelul central, din PNL a apărut un nou partid, PLD. Proiectele mele erau mai presus de orice, chiar dacă am devenit fără voia mea, fără să fiu vinovat, dizident în PNL. Singurul care m-a susţinut a fost prefectul din acea perioadă.

Pe postul meu din acel moment a fost nominalizat un copil de bani gata de numai 30 de ani. În doi ani de zile am fost chemat, de multe ori pe nedrept, să-mi dau demisia. Am refuzat cu încăpăţânare şi am reuşit să ajung la ceea ce doream, terminarea laboratorului şi a sediului DSVSA Suceava. Pe data de 24 octombrie 2008, la sfinţirea sediului DSVSA şi a laboratorului, la care au participat toţi liderii politici din judeţul Suceava, colegi, prieteni,  am simţit în acel moment că, deşi eram epuizat şi bolnav, soarta mea va fi pecetluită la Bucureşti. Eu trebuia să fiu demis şi în locul meu numit acelaşi băiat de bani gata care atunci avea 32 de ani. Am plecat la spital la Cluj pentru a-mi îngriji sănătatea, m-am întors şi am continuat să rămân pe poziţie. La sfârşitul anului 2008 şi începutul anului 2009 a venit la conducerea ţării PSD şi PDL. Eu de data aceasta  a trebuit să fac pe dracul în patru pentru ca funcţia publică să fie păstrată, iar domnul Flutur m-a susţinut să rămân în continuare. În cursul anului 2011, pe vremea PDL, am mai trecut printr-o perioada grea, când era cât pe ce să-l pierd pe directorul adjunct, un om deosebit, neimplicat politic, iar locul lui să fie luat de acel tânăr care, de data aceasta, era susţinut de UNPR şi PDL. După discuţii puternice în care am vrut cu adevărat să-mi dau demisia, doctorul Botezan a reuşit să rămână director adjunct. Astăzi, după alegerile locale, cu patru luni înainte de alegerile generale, este nominalizat acelaşi copil de bani gata pentru funcţia de director executiv.  Cu gând curat şi sincer, după atâtea evenimente pe care le-am avut, consider că funcţionarii publici din România sunt direct controlaţi politic, iar activitatea lor este perturbată ciclic ori de câte ori au loc alegeri. Ce este grav este că cei care sunt fricoşi nu mai au nici autoritate şi atunci activitatea pentru care sunt plătiţi este foarte mult afectată. Un prieten medic veterinar a fost director timp de 33 ani în Austria, zona Tirol, şi a spus că la ei funcţia publică nu este influenţată de factorul politic, ci domină competenţa şi profesionalismul.

Bilanţul trebuia, normal, să-l fac la predarea mandatului în condiţii legale, dar presimt că evoluţia lucrurilor se precipită. De aceea, astăzi la 7 ani, 2 luni şi 26 de zile vin în faţa dumneavoastră pentru a prezenta cum am găsit activitatea sanitar veterinară în judeţul Suceava, ce am dorit să fac, ce am făcut şi ce nu am făcut, ce dezamăgiri am avut. Funcţia de director este trecătoare şi o pot părăsi oricând, dar în condiţii legale, iar eu nu am ţinut şi nu ţin niciodată de această funcţie. Cu experienţa de aproape 40 de ani în profesie ca preşedinte al Colegiului Medicilor Veterinari Suceava, doresc un singur lucru, ca cel care va veni  pe acest scaun să fie un om cu experienţă, bun profesionist, să nu fi avut abateri în exercitarea profesiei de medic veterinar, să aibă un comportament normal, să nu fie arogant, sfidător, să-şi respecte colegii, că altfel va fi fagocitat.

Oricum, această funcţie este de mare responsabilitate şi implică o muncă deosebit de complexă. Să o dai pe mâna unui copil de bani gata de 35 ani este un risc prea mare. Cine va fi director va avea tot respectul meu, iar dacă se va abate de la normele deontologice de medic veterinar voi reacţiona în funcţie de gravitatea faptei.

Mulţumesc echipei, colegilor, politicienilor din toate partidele, agenţilor economici, colaboratorilor şi nu în ultimul rând celor din mass-media pentru sprijinul care mi l-au dat pentru a realiza obiectivele propuse, şi anume să facem din Bucovina o zonă unde oamenii sunt în siguranţă din punct de vedere al bolilor şi al alimentaţiei.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Dr. PETREA DULGHERU

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Bilanţul directorului executiv al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava la 7 ani, 2 luni şi 26 zile.
 Vizualizări articol: 980 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 3.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 3.0 din 2 voturi
Bilanţul directorului executiv al Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava la 7 ani, 2 luni şi 26 zile3.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei