Un drum inaugurat în toamna anului trecut şi care ne-a costat 32,17 milioane de lei este pe cale să fie distrus iremediabil. Semnalul de alarmă a fost tras chiar de către constructor, firma SCCF Group Colas Iaşi, care a trimis adrese la Consiliul Judeţean Suceava, administratorul drumului, arătând pe larg ce se petrece pe tronsonul Pojorâta – Rarău. Din păcate, aceste semnale, transmise încă din primăvara acestui an, nu au fost receptate de autorităţile locale, iar drumul realizat cu eforturi şi bani grei poate fi distrus într-un timp extrem de scurt.
Problemele la acest tronson au apărut ca urmare a colmatării rigolelor de scurgere a apei. Pentru că banii alocaţi investiţiei nu au ajuns şi pentru realizarea unor ziduri de protecţie serioase în calea versanţilor, cu timpul, munţii au luat-o la vale, aşa cum era şi de aşteptat. Urmarea logică a fost aceea că rocile şi pământul căzut de pe versanţi s-au prăbuşit exact în rigolele de scurgere, acolo unde se află şi astăzi.
„Noi am sesizat aceste probleme imediat după ce a trecut iarna, pentru că dacă nu se intervine la decolmatarea rigolelor vor apărea mari probleme. Neavând pe unde se scurge, apa se va infiltra în fundaţia drumului şi o va distruge. Procesele cele mai puternice se vor înregistra în perioada îngheţului şi dezgheţului, aşa încât primăvara viitoare este foarte posibil să vedem o degradare masivă pe anumite porţiuni din drum”, a explicat Dumitru Hanganu, fost director al SCCF Group Colas Iaşi.
„Activitatea de întreţinere a acestui drum este zero”
O altă problemă ridicată de constructor şi ignorată de administratorul drumului şi de firma care a câştigat licitaţia pentru întreţinere este aceea a materialului antiderapant aruncat astă-iarnă.
„Le-am cerut să cureţe acest material antiderapant de pe drum din două motive. Pe de o parte există risc de derapaj pentru autovehiculele ale căror pneuri intră în contact cu materialul antiderapant. O altă problemă este aceea că materialul antiderapant are ca efect urgentarea degradării asfaltului. Din păcate, activitatea de întreţinere a acestui drum este zero”, a mai menţionat Dumitru Hanganu.
Ce a presupus această investiţie
Drumul Pojorâta – Rarău are o lungime de 15,8 kilometri şi a fost inaugurat în noiembrie 2011, recepţia finală urmând să aibă loc în acest an.
Proiectul de modernizare a acestui drum a avut o valoare totală de 32,17 milioane de lei, din care contribuţia Uniunii Europene a fost de 22,68 milioane de lei, fonduri asigurate prin Programul Operaţional Regional.
Lucrările au fost realizate de firmele SCCF Iaşi – Grup Colas şi de SC Calcarul SA Pojorâta, investiţia însemnând, printre altele, construcţia a patru poduri, 39 de podeţe, a peste 2,1 kilometri de ziduri de sprijin. În timpul lucrărilor a fost dislocată o cantitate de 450.000 de metri cubi de pământ.
(19 iul 2012, 12:51:36