Suceveanul Dănuţ Crainiciuc, colecţionarul de Dacii 1300 plecat într-un tur al Europei cu cea mai veche maşină din colecţia sa, o Dacie din primul an de fabricaţie, 1969, autoturismul cu numărul 90 din istoria uzinei, ne-a transmis un jurnal de călătorie din primele zile ale turului, temerarul fiind încântat de cum s-a comportat maşina până acum, dar şi de cum a fost primit pe unde a ajuns. Jurnalul este însoţit şi de mai mult fotografii, inclusiv cu bordul maşinii, care arată că a circulat cu aproape 140 de kilometri la oră pe autostradă.
S-au oprit la Oradea, după care au trecut în Ungaria, unde au fost cazaţi de un pasionat de maşini retro
Suceveanul, plecat în turul care va măsura în jur de 8.000 de kilometri alături de soţia sa, Narcisa Irinel Crainiciuc, care îi este copilot, şi-a început drumul de la Suceava, din curtea Darex Auto, duminică, 8 iulie, în jurul orei 8.30. Duminică, la volanul Daciei, cei doi au parcurs în jur de 540 de kilometri, prima oprire, peste noapte, fiind la Oradea.
„Maşina s-a comportat foarte bine şi am realizat un consum de 5,7 la suta de kilometri”, ne-a relatat suceveanul.
A doua zi, luni, Dacia a părăsit teritoriul României, intrând în Ungaria. Soţii Crainiciuc au ajuns într-un sat din apropiere de capitala Ungariei, unde au fost aşteptaţi de un pasionat de maşini retro, care le-a oferit cazare şi masă, la o pensiune.
Întâlnirea cu poliţiştii şi probleme cu canicula, în lipsa aerului condiţionat
Marţi, 10 iulie, Dacia 1300 a plecat la drum la prima oră a dimineţii. Conform programului, în această zi soţii Crainiciuc au traversat Ungaria şi Austria şi au ajuns în Germania, aproape de oraşul Passau.
Dănuţ Crainiciuc ne-a povestit câteva dintre aventurile de pe traseu: „La trecerea fostei frontiere dintre Ungaria şi Austria un echipaj de poliţie ne-a făcut semn să oprim, dar poliţiştii doar s-au uitat la noi sau la ceva de la maşină, după care ne-au făcut semn că totul este OK şi că putem pleca. Această a treia zi a fost foarte grea, deoarece erau 39 de grade Celsius şi undeva între Viena şi Linz, pe autobandă, am fost blocaţi din cauza unui accident rutier. Aproximativ două ore şi jumătate am circulat bară la bară, cu 5-10 kilometri la oră, pe o căldură infernală. Nu avem aer condiţionat, însă am văzut şi mulţi alţi şoferi cu maşini noi care circulau cu geamurile laterale deschise”.
Suceveanul ne-a mai relatat şi despre întâlnirea cu un cetăţean german posesor de Dacia Duster care s-a arătat extrem de încântat şi de interesat de maşina cu inscripţia Dacia, făcând nenumărate poze şi cerând date tehnice despre ea. De altfel, spune suceveanul, „semnale de avarii şi OK-urile nu au lipsit atât din partea românilor, cât şi din partea străinilor” .
„Am mers cu 120-140 km/h, în funcţie de limitele legale”
Miercuri a urmat parcurgerea unei distanţe de 780 de kilometri, de la Passau-Germania, la Liege-Belgia, unde colecţionarul era aşteptat de o comunitate de români şi urma să participe la un prim eveniment retro, Festivalul automobilelor clasice.
„Viteza cu care am parcurs majoritatea autostrăzilor a fost de 120-140km/h, în funcţie de limitările legale. Până în prezent, totul este OK, iar maşina se comportă impecabil”, dă asigurări prin e-mail suceveanul.
Un vehicul istoric original aproape în totalitate
După cum am amintit, suceveanul a plecat în acest tur al Europei cu cea mai tare piesă a colecţiei sale de Dacii 1300, o maşină din 1969, primul an de fabricaţie al modelului. Veche de 43 de ani, maşina arată impecabil şi este recunoscută ca „vehicul istoric”. Asta înseamnă că maşina este originală aproape în totalitate. Nu este modificată în nici un fel, are piese originale şi nu are aer condiţionat sau servo-direcţie, singurul compromis faţă de modelul original fiind ataşarea oglinzilor retrovizoare, care nu au fost prevăzute în anul fabricării, condiţiile de trafic de atunci fiind radical diferite faţă de acum.
Scopul turului
Colecţionarul şi-a propus ca prin acest tur să arate europenilor calitatea maşinii Dacia 1300. El subliniază că maşina trebuie comparată cu modelele şi standardele anilor 60-70, arătând că Dacia 1300 a fost un autoturism fiabil şi ar trebui să fie o mândrie naţională.
„Dacia 1300 este un simbol al istoriei recente a României şi ideea acestui proiect este de a populariza imaginea ţării noastre tocmai prin ceva cu care orice român se poate identifica. Suntem convinşi că Dacia va stârni admiraţie şi respect pentru România, ţara care a creat-o”, este dezideratul de la care a plecat Crainiciuc în acest tur prin Europa.
Continuarea turului prin Europa
Conform programului, cei doi soţi vor merge în continuarea traseului cu Dacia 1300 în Franţa, iar de aici, pe feribot, vor ajunge la Londra. Aici, colecţionarul va participa la „Uxbridge Auto Show”, o întrunire a pasionaţilor de vehicule istorice. Tot la Londra, suceveanul este invitat la întrunirea colecţionarilor de maşini franţuzeşti, după care se va întoarce în Franţa, unde, în oraşul francez La Chatre, va participa la întrunirea Renault-iştilor.
Turul este programat să dureze aproximativ trei săptămâni.
Dănuţ Crainiciuc are în colecţie şapte maşini Dacia 1300, din perioada 1969-1972, anii de glorie ai modelului, când maşinile erau fabricate cu motoare de Renault 12.
(13 iul 2012, 11:58:32