România este ţara în care se fură orice, de la capace de canalizare, şine de cale ferată sau, mai nou, poduri întregi. La Drăguşeni, în judeţul Botoşani, ziua în amiaza mare, hoţii au dezmembrat un pod de cale ferată de aproape 33 de tone, pe care l-au încărcat în două trailere, încercând să-l plaseze mai departe. Coordonatorul "afacerii" pare să fi fost un bărbat din judeţul Suceava, administratorul unei firme din Salcea.
Un pod de cale ferată cântărind peste 30 de tone a fost dezmembrat şi furat vineri, ziua în amiaza mare, la Drăguşeni, în judeţul Botoşani. Podul de metal, construit în anii ‘90, trebuia montat pe linia Săveni - Drăguşeni, care nu a mai fost dată în folosinţă, şi a rămas pe un imaş de la marginea comunei.
Hoţii de fier vechi au pus ochii pe pod şi au început să-l dezmembreze, bucată cu bucată. Dotaţi cu aparate de sudură autogen şi cu utilaje grele, hoţii au tăiat pilonii, traversele, dar şi tabla groasă de pe ecartament, iar când totul a fost gata, au venit cu o automacara şi două camioane şi au încărcat bucăţile în containere, intenţia lor fiind să plaseze materialele mai departe. Bănuind că ceva este necurat, întrucât în zonă nu erau şi reprezentanţii companiei feroviare, un sătean a făcut câteva fotografii şi a sunat la Monitorul de Botoşani, informaţia plecând mai departe la poliţie.
Numai că, între timp, hoţii şi-au luat tălpăşiţa, cu mastodontul din metal făcut bucăţi.
Hoţii aveau documente de transport
A fost dată alerta, cazul fiind preluat de Biroul Judeţean Botoşani de Poliţie Transporturi, care, în colaborare cu Biroul Poliţiei Rutiere Dorohoi şi ofiţerii Serviciului de Investigare a Fraudelor, au interceptat camioanele înmatriculate în judeţul Constanţa pe strada Dimitrie Pompeiu, din Dorohoi, la ieşirea spre Darabani. Culmea este că, pentru a-şi atinge scopul, indivizii au "fabricat" inclusiv documente de transport pentru a crea impresia că e vorba doar de un contract de cărăuşie între o firmă din Suceava şi o alta din Constanţa, iar atunci când a apărut poliţia, indivizii au scos actele, crezând că vor scăpa.
Greşeala lor a fost că numărul de telefon menţionat pe document era de la un abonat casnic, iar când poliţiştii au sunat să verifice actele, cel de la capătul firului a susţinut că nu ştie nimic. Coordonatorul "afacerii" pare să fi fost Dorel Ichim, administratorul firmei Cris Dor Construct SRL, din Salcea, care figura ca însoţitor al mărfii şi, din câte se pare, bucăţile de pod urmau să fie folosite în construcţii, la diverse armături. Cercetările au fost preluate de Biroul Judeţean Botoşani al Poliţiei TF, care urmează să administreze întreg probatoriul.
Valoare de inventar a pagubei, zeci de mii de euro
"Componentele de fier au fost descărcate şi indisponibilizate până la finalizarea cercetărilor. Asta pentru că, până în momentul de faţă, par a fi implicate mai multe societăţi", a spus Ilie Schiriac, şeful Biroului de Poliţie TF Botoşani, care a recunoscut că în ultimii ani calea ferată botoşăneană a devenit o ţintă a infractorilor organizaţi, care fură componente de la infrastructură pentru a le vinde la fier vechi, fără a conştientiza că prin faptele lor pun în pericol siguranţa traficului feroviar.
Un reprezentant al poliţiei a apreciat că furtul podului şi al şinei a produs o pagubă de cel puţin 3.000 de euro, însă, la valoarea de inventar, suma e de câteva zeci de ori mai mare. Anchetatorii urmează să stabilească acum gradul de implicare a fiecăruia dintre suspecţi, iar în funcţie de aceasta vor fi stabilite şi capetele de acuzare. Până atunci, cercetările vor fi efectuate sub aspectul comiterii infracţiunii de furt calificat.
Sebastian GHEORGHIU
sgheorghiu@monitorulbt.ro
( 9 iul 2012, 14:25:47