Un sucevean care şi-a transformat pasiunea în mod de viaţă, ajungând probabil cel mai mare colecţionar de Dacii 1300 din ţară, se pregăteşte pentru un lung tur prin Europa, la volanul unei maşini din 1969, primul an în care s-a fabricat Dacia în România. Valoarea maşinii este uşor de rezumat: în 1969 s-au fabricat doar 293 de Dacii, maşina suceveanului Dănuţ Crainiciuc fiind a 90-a din istoria uzinei. Dacă mai adăugăm şi starea impecabilă în care se află aceasta şi originalitatea, recunoscută deja la concursurile internaţionale, avem imaginea unei maşini extraordinare şi a unui proprietar care merită toată aprecierea.
„Flota” impecabilă a suceveanului: şapte Dacii 1300, un Fiat 850 şi un Renault 12 Gordini
Atunci când ajungi la garajele unde pasionatul îşi ţine maşinile şi le vezi, impecabile până la ultimul detaliu, îţi dai seama că acesta nu exagerează atunci când spune cu toată convingerea că este cel mai mare colecţionar de Dacii 1300 din ţară. De altfel, are şi o dovadă greu de contestat. La Mioveni, în „patria” Daciei, la organizarea expoziţiei aniversare „Dacia... paşi în timp”, cinci dintre cele şase maşini expuse au fost ale sale. Este mândru de asta, dar pe de altă parte este trist că uzina constructoare nu are un muzeu cu modelele de Dacii vechi.
În momentul de faţă colecţionarul are o „flotă”, cum îi place să spună, formată din nouă maşini.
Dănuţ Crainiciuc a explicat: „Sincer, această pasiune a mea este un mod de viaţă. Este pasiune multă, nu sunt ca majoritatea, care fac ceva doar ca să se fălească, să fie în trend. Este greu... nimic de zis, pentru că la mine parcul este unul mare, având şapte Dacii 1300, un Fiat 850 şi un Renault 12 Gordini”.
Suceveanul ne precizează că el este un mare colecţionar de Dacii 1300 din primii ani de fabricaţie, din perioada 1969-1972, când maşinile erau fabricate cu motoare de Renault 12. Maşini rare astăzi şi de mare valoare, în primul rând sentimentală, dar în viitor cu siguranţă şi materială.
Vor parcurge 7.000 de kilometri cu o Dacie veche de peste 40 de ani
Revenind la excursia pe care o pregăteşte Dănuţ Crainiciuc, aceasta are repere clare. Suceveanul va ajunge la Londra, unde va participa la o întrunire „old timer” a tuturor colecţionarilor de maşini vechi, dar şi în oraşul francez Chartres, la întrunirea Renault-iştilor, unde Dacia 1300 nu poate lipsi.
Suceveanul nu putea alege pentru această excursie decât Dacia 1300 din primul an de fabricaţie, 1969, cu seria 90, vedeta colecţiei sale.
Dănuţ Crainiciuc a precizat: „Scopul deplasării este schimbul de experienţă cu cei din Anglia şi cu cei din Franţa. Nu vreau să mă laud, dar mulţi pasionaţi ştiu de restaurarea pe care am efectuat-o cu un Renault 12 aparţinând unui violonist român care locuieşte la Londra şi vor să mă cunoască personal. Voi merge împreună cu soţia, care mă va ajuta să conduc, şi nu ne este deloc frică, din punct de vedere al maşinii. Deşi e veche de peste 40 de ani, credeţi-mă, unde merge oricine cu orice maşină, merg şi eu cu Dacia”.
Dacia 1300 cu care cei doi soţi vor pleca la drum are în bord o viteză maximă de 145 de kilometri la oră, iar Dănuţ Crainiciuc spune că va putea circula lejer cu viteza de 120 de kilometri la oră, admisă pe autostradă.
Cei doi soţi şi-au pregătit deja în detaliu traseul, calculând că au de parcurs în jur de 7.000 de kilometri.
Soţia, mâna sa dreaptă în viaţă, dar şi la volanul Daciei 1300
Dacia 1300 va trece prin Ungaria, Austria, Germania, Belgia, va ajunge în Franţa, după care, de aici, pe vapor, se va îndrepta spre Anglia. Va urma apoi traversarea Angliei şi întoarcere în Franţa, cele două întâlniri ale pasionaţilor de maşini vechi fiind scopul excursiei.
În momentul de faţă maşina se află expusă la Darex Auto, plecarea fiind programată în luna iulie.
Narcisa Irinel Crainiciuc, soţia lui Dănuţ, este şi ea încântată de pasiunea soţului, veche deja de aproape 20 de ani, şi de excursia care urmează. Recunoaşte că la început a fost puţin reticentă, mai ales că pasiunea soţului său ocupă foarte mult timp şi a presupus un efort financiar mare. În timp, însă, văzând cât este acesta de apreciat, a devenit mândră de maşinile soţului şi acum îl susţine cu tărie, dovadă că îl va şi însoţi în turul prin mai multe ţări ale Europei.
Mai mult, şi cei doi băieţi ai soţilor, deşi încă mici, sunt crescuţi tot în stilul „retro” al părinţilor.
Caută sponsori care să-i ajute, dar şi să-şi facă reclamă odată cu Dacia
Deşi nici nu ia în calcul varianta de a abandona excursia din iulie, Dănuţ Crainiciuc ar fi bucuros dacă ar găsi unul sau mai mulţi sponsori, care să-l sprijine în acest tur prin Europa.
„Dacă s-ar putea să ne sprijine cineva, pentru a efectua acest traseu, suntem dispuşi să punem sponsorii pe maşină, presupun că este o bună oportunitate pentru noi, românii, de a se vedea ce facem şi ce încercăm să ducem mai departe”, a declarat Crainiciuc, completat de soţia sa: „E o şansă ca să nu se audă numai partea negativă a noastră, a românilor, care se vede cel mai mult în Europa. Vrem să arătăm că românii fac şi altceva, nu numai furturi sau crime, să se vadă că suntem un popor civilizat, ţinem la istoria noastră şi nu ne este ruşine cu ceea ce suntem”.
Dănuţ Crainiciuc a făcut un calcul estimativ şi a ajuns la concluzia că acest lung drum necesită în jur de 2.500 - 3.000 de euro, aici fiind incluse carburantul, cazarea şi mesele, fără alte cheltuieli suplimentare. Cei care pot contribui financiar la parcurgerea traseului, sunt rugaţi să îl contacteze pe Dănuţ Crainiciuc prin intermediul cotidianului Monitorul de Suceava.
Istoria noilor maşini din colecţie, Fiat 850 şi un Renault 12 Gordini
Noile maşini din colecţia lui Dănuţ Crainiciuc sunt un Fiat 850 şi un Renault 12 Gordini, două plăceri pe care suceveanul şi le-a permis pe lângă colecţia principală de Dacii 1300.
Maşina Fiat 850 este fabricată în 1967 şi a fost achiziţionată de la un sucevean care o ţinea în garaj de la mijlocul anilor ‘80. Arată impecabil atât la exterior cât şi la interior, o astfel de maşină fiind o raritate astăzi pe şosele.
A doua este o maşină şi mai specială. Renault 12 Gordini este o maşină de curse fabricată în 1973, care dezvoltă 185 de CP. Colecţionarul, împreună cu un prieten, Remus Azoiţei, a cumpărat-o din Olanda, iar în prealabil maşina a fost a unui spaniol, care a alergat cu ea în curse.
Precizează că a vrut această maşină pentru că este un Renault 12, adică modelul după care s-a făcut Dacia 1300.
(18 mai 2012, 22:45:25