3 septembrie 2011. Un Logan MCV al poliţiei, cu radar, pleacă în urmărirea unei maşini care, se bănuia, transportă ţigări de contrabandă. Poliţistul de la volan goneşte, cu semnalele luminoase şi sonore pornite, ieşind din Suceava, pe DN 2, spre Fălticeni. Câţiva kilometri mai încolo, la Cumpărătura, Loganului îi iese în faţă o maşină, loveşte uşor un alt autoturism, intră în balans şi se răstoarnă de mai multe ori în afara drumului.
În Loganul Serviciului Poliţiei Rutiere se aflau doi poliţişti, şoferul, Marius Scutaru (atunci în vârstă de 28 de ani), agent principal, şi, pe scaunul din dreapta faţă, Niculai Costeniuc (44 de ani), angajat al Poliţiei Locale Suceava. Cei doi au fost transportaţi de urgenţă la Spitalul Judeţean, însă pentru bărbatul de 44 de ani nu s-a mai putut face nimic, acesta decedând în scurt timp.
Pentru celălalt poliţist, de atunci a început un lung coşmar, pe cale să se sfârşească abia acum, la opt luni de la cumplitul accident.
Apt deocamdată doar pentru munca de birou
Marius Scutaru a fost înaintat în grad, acum fiind agent-şef adjunct. A revenit la serviciu săptămâna trecută. Cele opt luni de zile de refacere au fost un lung coşmar pentru el. Din cauza gravelor leziuni de la spate, trei luni de zile a stat doar la pat, iar apoi a început un program de recuperare lent. Gândul că ar putea să fie declarat inapt şi să nu mai poate munci în poliţie l-a măcinat, însă acum lucrurile merg spre bine, deşi emoţii încă mai are. După ultima evaluare medicală s-a întors la Poliţia municipiului Suceava, la Biroul de Tamponări. Adică la munca de birou, singura pentru care este apt deocamdată. Tânărul speră ca noua poziţie să fie doar una provizorie.
Marius Scutaru a spus: „Peste şase luni de zile trebuie să merg la un nou control la Spitalul Militar Iaşi şi atunci, la indicaţia medicilor, dacă starea de sănătate îmi va permite, vreau mă întorc la munca în teren, în operativ. Nu ştiu dacă sunt omul care să facă muncă de birou”.
Urmări cu grad ridicat de risc, o dată la două săptămâni
Pentru cine nu ştie, munca în operativ, în trafic, pe o maşină a Poliţiei Rutiere, înseamnă adesea situaţii limită, fiind frecvente acţiunile de urmărire ale unor şoferi care nu vor să oprească la semnalele agentului.
De altfel, înainte de accident, agentul-şef adjunct a mai fost implicat în numeroase misiuni de urmărire cu grad ridicat de risc, pentru care de altfel a şi fost avansat în grad.
„O dată la două săptămâni clar aveam parte de o misiune de urmărire. Ultima misiune dinainte de accident, una de amploare, a fost cea în care am urmărit un contrabandist de ţigări de la Dănila şi până sub pasarela de la Iţcani. Eu conduceam şi colegul din dreapta trăgea după el...”, a rememorat Marius Scutaru un episod mediatizat intens la vremea respectivă şi de presă, după ce imaginile video cu urmărirea, surprinse de camera video din Loganul poliţiei, au fost făcute publice.
Probleme cu spatele, fisuri de coaste şi stern
Revenind la problemele de sănătate de după accident, acestea îl vor urmări multă vreme de acum încolo pe poliţist. Va trebui să urmeze permanent un program de fizioterapii şi băi, iar problemele de la spate îl „atenţionează” de fiecare dată când se schimbă vremea ori când face o mişcare bruscă. După accident el a mai suferit fisuri de coaste şi stern, leziuni de care însă crede că a reuşit să treacă complet. Fiind tânăr, speră că şi problemele de la spate vor trece complet în timp şi îi mulţumeşte Domnului că trăieşte.
Orele de după accident i s-au şters din memorie, deşi era conştient
Ajungem şi la momentul accidentului.
Pe 3 septembrie 2011, sâmbătă, cei doi poliţişti se aflau în zona Metro, unde acţionau cu aparatul radar. Au fost anunţaţi prin staţie, în urma unui apel la 112, că o maşină suspectă de contrabandă se deplasează pe DN 2, pe direcţia Suceava - Fălticeni. Şi-au notat numărul şi au plecat imediat. Conform anchetei poliţiei, şoferiţa unui Chevrolet, aflată pe DN 2, în faţa maşinii poliţiei, a virat stânga spre drumul comunal care duce spre Bosanci, chiar în faţa Loganului care trecea în viteză, cu semnalele acustice şi luminoase pornite. Încercând să evite impactul, agentul de poliţie a tras de volan, a acroşat uşor o altă maşină care staţiona, după care Loganul s-a răsturnat pe câmp.
„Nici acum nu pot să-mi explic ce a vrut să facă respectiva conducătoare auto, despre care aveam să aflu ulterior. Tot ce-mi amintesc este că m-am trezit invers cu Loganul pe carosabil şi am început să mă răstorn. Din momentul acela (n.r. - în jurul orei 12.00) şi până pe la 17.00-17.30 nu îmi mai amintesc absolut nimic. Colegii, cadrele medicale mi-au zis că am fost conştient, vorbeam, asta e şocant... După accident îmi aduc aminte abia momentul când eram la Spitalul Judeţean, la Terapie Intensivă”.
Nici el şi nici colegul mort nu trebuiau să lucreze în acea zi
Despre colegul mort, Niculai Costeniuc, îi este destul de greu să vorbească. Spune că lucrau împreună doar la final de săptămână, când cădeau pe turele mixte poliţist rutier – poliţist local. În minutele dinainte de accident nu au avut timp să vorbească: „Ne-am pus centurile şi am demarat în trombă. Când pleci în urmărire, în viteză, te concentrezi doar la volan”.
Crede că pur şi simplu aşa a fost să fie. El a fost ghinionistul norocos din acea maşină.
Marius Scutaru îşi aminteşte: „Sincer vă spun, după planificările care erau făcute, din ce ştiu, nici el, dar eu în mod sigur nu trebuia să fiu de serviciu în acea zi de sâmbătă, la schimbul I. Am făcut schimb de tură cu un coleg care a avut o problemă în acea zi. Şi apoi mi s-a povestit că şi el (n.r. - Niculai Costeniuc) a fost în aceeaşi situaţie, motiv pentru care mi-am zis că aşa a fost să fie”.
Nu vrea să vadă maşina în care era să moară
Agentul-şef adjunct lucrează acum, la fel ca înainte de accident, la Biroul Rutier al Poliţiei municipiului Suceava. Spune că pe perioada celor opt luni de zile cât a fost în concediu medical colegii l-au susţinut îndeaproape, vizitându-l periodic acasă.
Şi şeful Poliţiei municipiului Suceava, inspectorul principal Florin Poenari, a salutat revenirea colegului său la muncă după o perioadă atât de îndelungată şi a spus că atât el, cât şi ceilalţi lucrători îl vor sprijini pentru a reveni la capacitate maximă la muncă.
Marius Scutaru este căsătorit de cinci ani şi, deşi familia nu ar mai dori să revină la munca riscată dinainte de accident, el este hotărât să o facă. Maşina Logan implicată în accident se află şi acum în curtea poliţiei. Este un morman de fiare pe care Scutaru, mărturiseşte, nu vrea să-l vadă.
Se aşteaptă concluziile unei expertize de specialitate
Conducătoarea auto acuzată că a tăiat calea maşinii de poliţie, Loredana Leonte, este cercetată penal pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă şi vătămare corporală din culpă. În momentul de faţă dosarul înregistrat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava stagnează, în aşteptarea concluziilor unui raport de expertiză care ar urma să lămurească toate semnele de întrebare în privinţa modului în care s-a produs accidentul.
Mai trebuie amintit şi faptul că alarma cu privire la maşina cu ţigări de contrabandă s-a dovedit a fi falsă, fără ca autorul apelului la 112 să fie depistat.
(12 mai 2012, 15:51:38