Finalizat în mare parte în 2009 şi 2010, după un program de modernizare care s-a întins pe parcursul a zece ani, DN 17, şoseaua care leagă judeţul nostru de Ardeal, începe să cedeze destul de vizibil pe multe porţiuni.
Cea mai problematică situaţie este pe sectorul Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni, acolo unde lucrările de modernizare au fost efectuate de firma grecească Mochlos. Puţini ştiu că recepţia finală a acestor lucrări a fost realizată abia la finele lui 2011, după foarte multe amânări din partea grecilor. Recepţia finală a fost făcută în ciuda faptului că drumul are destule porţiuni cu gropi, iar în multe alte zone s-au pus deja plombe, de o calitate discutabilă, după cum admite şi Florin Anechiti, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc, care administrează DN 17.
Drumul ar trebui refăcut de greci în mai puţin de două luni
Florin Anechiti a declarat: „S-a făcut într-adevăr o recepţie finală, însă în anexele contractului s-au reţinut sume de bani din garanţie pentru ca firma grecească să revină şi să refacă zonele afectate. Conform înţelegerii, firma Mochlos trebuie să refacă drumul până la 1 iulie a.c.”.
Din păcate, deşi suntem deja în luna mai, iar vremea este de mult prielnică unor lucrări la şosea, reprezentanţii firmei nu au dat nici un semn că se vor apuca de lucru.
Directorul Secţiei de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc a mai spus că se fac presiuni mari pentru ca grecii să se apuce de refăcut drumul, aşa cum şi-au luat angajamentul la semnarea recepţiei finale.
Înainte de sărbătorile de Paşti, lucrătorii de la Secţia de Drumuri au intervenit şi au plombat câteva zone în care gropile creau probleme, în aşteptarea grecilor care să se apuce serios de treabă. De altfel, mai ales în zona Mestecăniş - Iacobeni, porţiunile plombate sunt vizibile şi des întâlnite, fapt greu de acceptat într-o ţară normală, la un drum modernizat şi cu lucrări abia recepţionate.
După analizarea situaţiei din teren, s-a estimat că în jur de 15.000 de metri pătraţi de pe drumul modernizat lucrat de grecii de la Mochlos necesită reparaţii.
Statul a scos deja alţi bani din buzunar pentru refacerea drumului
Într-o serie de articole publicate în 2008, Monitorul de Suceava trăgea un semnal de alarmă cu privire la calitatea proastă a multora dintre lucrările de pe DN 17, calitatea precară fiind sesizată încă de atunci de specialiştii în construcţii. Mici găuri în asfaltul proaspăt turnat, ziduri de protecţie înclinate spre şosea, poduri la care nu s-au realizat apărări suficient de solide pentru a rezista la inundaţii, acestea erau câteva din aspectele sesizate de atunci.
Specialiştii avertizau în 2008 că toate aceste probleme se vor vedea în timp, când statul român va băga din nou mâna în buzunarul contribuabililor pentru a cârpi lucrurile de proastă calitate. Toate acestea se întâmplă deja.
De exemplu, porţiunea DN 17 de după Iacobeni, până la limita judeţului cu Bistriţa-Năsăud, a fost finalizată de firma grecească Aktor la finele lui 2008, garanţia expirând în 2010. Încă din 2011, gropi de pe această porţiune de drum au fost cârpite de lucrătorii Secţiei de Drumuri Naţionale, aşadar cu alţi bani decât cei daţi firmei care a modernizat drumul.
Începute din 2004, lucrările de modernizare a DN 17 (E 576) au fost împărţite la nivel de judeţ pe trei sectoare, fiind efectuate de mai multe firme. În total s-au reabilitat 139 de kilometri de şosea, după şase ani de muncă efectivă, cu o valoare a investiţiei de 203 de milioane de euro.
( 5 mai 2012, 13:14:51