Un tomberon, bucăţi de asfalt aruncate care încotro, cuşca unui câine, un terminal digital de informare turistică ruginit, o hartă a judeţului şi un frumos panou care semnalează prezenţa unui punct de informare turistică care, însă, este închis. Căsuţa din lemn care ar trebui să fie punctul de informare este acoperită de un strat gros de praf, iar uşa este blocată „elegant” cu o mătură. Aşa arată în 2012 punctul de informare turistică de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni, la marginea drumului E 85, deschis în 2008, în urma unei investiţii de 30.000 de euro accesată prin fonduri europene de Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava şi alţi câţiva parteneri. Bani îngropaţi într-un proiect care a fost un eşec încă de la început, deşi cei care l-au promovat nu vor să recunoască deschis acest lucru.
Ce găseşte un turist la centrul de informare care îi sare în ochi la intrarea în Suceava
După ce numeroase persoane ne-au semnalat că punctul turistic nu mai este deschis de luni de zile, reporterii Monitorul de Suceava au fost în două rânduri la faţa locului, pentru a vedea care este situaţia.
Vineri, 16 martie, dimineaţă, în jur de ora 10.00. Ne-am pus în situaţia unui turist care vine dinspre capitală pe E 85 şi opreşte să se informeze la centru. Singurele informaţii pe care le poate obţine sunt de pe harta amplasată lângă punctul de informare turistică. Cu siguranţă mult prea puţin pentru efortul de a opri în zonă. Bătaia de joc faţă de banii investiţi se vede cel mai bine când ajungem la terminalul digital de informare turistică amplasat în exterior, cu ajutorul căruia am putea, teoretic, să accesăm o bază de dată legată de agenţi de turism din zonă, obiective de vizitat etc. Nefuncţional şi sub viscolul şi zăpada iernii, aparatul arată deplorabil şi a ajuns să fie lovit de rugină. Uşa punctului de informare turistică închisă, nici un program de funcţionare, mult praf care ni se lipeşte pe degete, o perdea şi mătura din geam... cu alte cuvinte, un loc ce pare abandonat.
„Venea o fată pe la ora 9.00 şi pleca pe la vreo 2.00-3.00”
Scenariul se repetă şi luni, 18 martie. Găsim un bărbat care lucrează la o firmă din zonă şi care nu-şi mai aduce nici el aminte când a văzut-o ultima oară pe tânăra care stătea câteva ore pe zi la punctul de informare turistică.
„Venea o fată pe la ora 9.00 şi pleca pe la vreo 2.00-3.00. A fost cam până în toamnă, până a dat frigul a venit, dar acum, recent, nu am mai văzut-o. Se mai declanşează alarma şi vin cei de la Intervenţie Rapidă şi se uită, cam atât”.
Cum justifică managerul de proiect închiderea centrului
Explicaţiile legate de închiderea centrului de informare turistică au venit în cele din urmă de la cea mai avizată persoană să dea un răspuns. Este vorba de profesorul univ. dr. Elena Hlaciuc, decanul Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Administraţie Publică din cadrul Universităţii „Ştefan cel Mare”, cea care a fost managerul proiectului prin care, printre altele, s-au deschis şi trei puncte de informare turistică, cel de la Suceava, unul la Gura Humorului şi al treilea la Siret. După cum spune Elena Hlaciuc, fiecare punct de informare turistică a necesitat o investiţie de aproximativ 30.000 de euro, fonduri europene accesate prin programul PHARE.
Elena Hlaciuc nu are mai nimic să-şi reproşeze. Spune că cele trei puncte de informare au fost deschise în 2008, fiecare având câte un angajat, cu contract pe perioadă determinată de trei ani. La finele lui 2011, angajatelor de la Gura Humorului şi Siret contractele le-au fost prelungite cu încă un an, însă la Suceava au fost trase obloanele.
Elena Hlaciuc: „Spre deosebire de celelalte două centre de informare turistică, care funcţionează în parametri normali, cel de la Suceava momentan este închis din cauza faptului că nu dispunem de personal. Motivaţia este simplă, legislaţia nu permite noi angajări, iar persoana pe care am avut-o la punctul de informare din Suceava şi-a găsit între timp alt post”.
Centrele de la Gura Humorului şi Siret sunt mult mai bine amplasate
Managerul de proiect spune că punctul de informare din Gura Humorului, situat în centrul oraşului, şi cel de la Siret, aflat în apropiere de Punctul de Trecere a Frontierei, sunt deschise şi au succes. Există baze de date cu agenţii economici de turism din zonă şi locurile disponibile pe care le au aceştia, iar cei interesaţi primesc informaţiile de care au nevoie. Am fost la punctul de informare turistică din Gura Humorului şi acesta era într-adevăr deschis. Cu o singură angajată, care lucrează câteva ore pe zi, doar de luni până vineri, şi închis sâmbăta şi duminica, punctul de informare turistică ar mai avea nevoie de multe, însă, pentru a fi util cu adevărat turiştilor.
Managerul proiectului vrea un teren mai central din partea Primăriei Suceava
Revenind la punctul de informare turistică din Suceava, Elena Hlaciuc admite că locaţia în care este amplasat nu este deloc inspirată. O întrebăm de ce a fost ales acel amplasament. Aceasta a mutat discuţia spre Primăria municipiului Suceava, partener în acest proiect, care ar fi pus la dispoziţie terenul pe care este amplasat centrul şi care încasează redevenţă pentru el.
„Sperăm într-o colaborare mai strânsă din partea Primăriei Suceava. Poate că vom reuşi să mutăm acest punct de informare turistică într-o zonă mai centrală a Sucevei şi în felul acesta să putem asigura programul de funcţionare prin rotaţie cu studenţii noştri, voluntari sau în perioada de practică, cărora acum le-ar fi greu să ajungă în locaţia în care se află obiectivul. Şi atunci să putem rezolva problema închiderii până când USV va avea posibilitatea legală să angajeze pe cineva”, a declarat Elena Hlaciuc.
Cuvântul de ordine: dezinteresul
Ea a mai apus că angajata de la centrul de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni s-a plâns adesea că se teme să nu fie victima unei fapte cu violenţă deoarece se află într-o locaţie relativ izolată.
Foarte corect, însă toate aceste aspecte ar fi trebuit lămurite atunci când s-a pus în aplicare proiectul. Nu s-a întâmplat însă nimic de acest gen, iar realitatea din teren arată un singur lucru: mult dezinteres din partea celor care ar fi trebuit să se ocupe de acest spaţiu care putea reprezenta un câştig pentru turismul local. În momentul de faţă punctul de informare turistică de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni reprezintă doar un factor negativ, care poate scădea încrederea în turismul local. Asta pentru că cei care se opresc în zonă, văzând panoul care îi semnalează prezenţa, îşi dau seama imediat că au pierdut timpul de pomană.
(30 mar 2012, 11:06:00