Sculptorul sucevean Ion Mândrescu, singurul artist român contemporan care reprezintă România - printr-o lucrare din seria de autor intitulată “Omul, timpul, spaţiul” - la Consiliul Europei de la Strasbourg, a ridicat în satul natal, Mihoveni, un edificiu care va deveni un “Centru Artistic” pentru tinerii talentaţi.
“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”
Ion Mândrescu, stabilit în Capitală de câteva decenii, a construit, pe locul care a aparţinut bunicului său, un imobil cu subsol, parter şi două etaje, care, printr-un proiect realizat împreună cu sculptorul Mircea Dăneasă, va avea destinaţia unui “Centru Artistic”, dotat cu turnătorie în bronz şi ateliere de artă aplicată şi decoraţiuni.
Este un gest altruist făcut pentru oamenii din zona de baştină (“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”), un gest prin care, aşa cum spune Ion Mândrescu, “tinerii cu aptitudini artistice pot să înveţe o meserie”, pentru că “până să devii creator, trebuie să cunoşti meserie”.
Lucrări la Palatul Cotroceni
Ion Mândrescu, care a făcut şcoala primară la Mihoveni şi a urmat apoi cursurile Liceului de Artă „Ştefan Luchian” din Botoşani, şi-a continuat studiile la Institutul de Arte Plastice “Ion Grigorescu” din Bucureşti şi, imediat după absolvire, a obţinut o bursă pentru sculptură în urma unui concurs organizat de Primăria Capitalei, pe perioada căreia a avut un atelier la Muzeul Stork.
A realizat o serie de lucrări de valoare la restaurarea şi amenajarea Palatului Cotroceni (şemineuri, capiteluri, ancadramente, grupuri statuare în stil baroc pentru fântâna din curtea palatului), participând totodată la concursuri şi tabere de creaţie şi efectuând excursii de documentare în Germania, Polonia, Cehoslovacia.
Lucrare amplasată în anticamera preşedintelui Consiliului Europei de la Strasbourg
Realizează lucrări de sculptură în materiale diverse, lemn, piatră, marmură, dar se specializează în turnarea în bronz. Din anul 1985 începe seria “Omul, timpul, spaţiul”, prin care revine la sculptura figurativă. Una din lucrările circumscrise acestei serii este amplasată în spaţiul public al Capitalei, iar alta, de mai mici dimensiuni, a fost achiziţionată şi donată de statul român Consiliului Europei de la Strasbourg, făcând parte acum din colecţia de artă a acestei instituţii, colecţie care reflectă multiculturalitatea europeană şi cuprinde lucrări grupate pe trei mari secţiuni: piese arheologice, obiecte decorative şi tehnice, lucrări de artă modernă şi contemporană.
Piesa sculpturală turnată în bronz “Omul, timpul, spaţiul” a fost amplasată chiar în anticamera preşedintelui Consiliului Europei.
Autorul bustului lui Mihai Eminescu, care se află la Caracas, Chişinău şi la Mănăstirea Suceviţa
Ion Mândrescu este autorul bustului poetului Mihai Eminescu, bust care, transpus în bronz în trei exemplare, se află deopotrivă la Caracas, în capitala Venezuelei (donat fiind de statul român), la Chişinău şi la Mănăstirea Suceviţa (donaţii ale artistului), precum şi al seriei de lucrări cu generic labişian “Lupta cu inerţia” (reliefuri în bronz).
Celor câteva expoziţii personale organizate în ţară şi participării la Expoziţia Universală de la Sevilla (1991) le urmează, în anul 1993, expoziţia de la Centrul Cultural Român din Paris, unde Ion Mândrescu etalează un număr de 30 de lucrări. Participarea se soldează cu un contract de exclusivitate pe o perioadă de zece ani cu o prestigioasă galerie pariziană, care constituie momentul confirmării internaţiomnale a artistului.
O investiţie de suflet
Dincolo de a fi doar un gest altruist (“Vreau să fac ceva pentru Bucovina!”) “Centrul Cultural” de la Mihoveni este şi o investiţie de suflet.
Imobilul a fost construit pe terenul care a aparţinut bunicului lui Ion Mândrescu, bunic care s-a stins din viaţă în anul 1960, după un atac de cord pricinuit de confiscarea muncii de-o viaţă şi colectivizarea forţată.
De fapt, portretul bunicului (un meşter tâmplar “care stăpânea perfect tehnica artei populare în lemn”) a fost prima lucrare realizată de Ion Mândrescu, modelată din lutul de pe dealurile Mihoveniului, portret în care oamenii satului l-au recunoscut pe bătrânul tâmplar şi la vederea căruia bunica sculptorului a plâns, zicând: “Mi-am regăsit bărbatul!”.
O recuperare parţial împlinită
Această investiţie de suflet, care a fost făcută pe pământul care i-a aparţinut bunicului, are la bază o recuperare parţial împlinită, întrucât Ion Mândrescu nu se află încă în posesia întregii suprafeţe de teren, care a fost ocupată abuziv. Sculptorul speră că demersurile făcute pentru recuperarea integrală a terenului care-i aparţine se vor clarifica în instanţă. Este un drept pe care-l revendică pentru a-l folosi spre binele comunităţii. Mai are nevoie de spaţiu pentru construirea unor anexe necesare bunei funcţionări a “Centrului Artistic”, investiţie care va oferi tinerilor posibilitatea să înveţe o meserie, va crea locuri de muncă şi care, aşa cum spune el, „va fi finalizată oricum, fie cu fonduri obţinute printr-un proiect european, fie cu fonduri proprii”.