Escrocii încep să găsească din ce în ce mai multe victime în Suceava. Este o constatare tristă, dar reală, patru fapte de înşelăciune fiind reclamate poliţiei în interval de doar trei zile. Modurile de operare au fost diferite, însă au avut în comun aceeaşi idee: autorii, indivizi cu o oarecare abilitate, au profitat din plin de neatenţia ori de naivitatea victimelor, în general oameni în vârstă.
Seria înşelăciunilor a început joi, victima fiind o bătrână în vârstă de 66 de ani, care se afla la Spitalul Judeţean Suceava. După cum am relatat şi în ediţia de sâmbătă a ziarului nostru, femeia, Eugenia J., din comuna Dărmăneşti, a fost acostată de un bărbat necunoscut, în vârstă de circa 50-60 de ani, care a intrat în vorbă cu ea şi a întrebat-o de unde este şi ce pensie are.
Necunoscutul s-a recomandat a fi „şef la pensii” şi i-a explicat că o poate ajuta să primească mai mulţi bani. Pentru acest lucru, i-a mai spus respectivul, trebuie să-i dea suma de 200 de lei, reprezentând chipurile o taxă, iar răspunsul cu mărirea pensiei îl va primi peste câteva zile, acasă.
Bătrâna i-a dat necunoscutului 190 de lei, banii pe care îi avea la ea, după care s-a dus la consultul pentru care venise la spital. În momentul în care le-a povestit cadrelor medicale ce noroc a dat peste ea, bătrâna a fost avertizată că a fost înşelată, ulterior fiind sesizată poliţia. Având în vedere acest mod de operare şi semnalmentele autorului, poliţiştii sunt convinşi că individul a mai comis cel puţin două fapte de acest gen, tot în zona Spitalului Judeţean.
Telefonul care i-a luat minţile unei femei
Din păcate, a doua zi, vineri, poliţia a fost sesizată despre o nouă faptă de înşelăciune. În jurul orei 15.00, Verginia A., în vârstă de 62 de ani, din municipiul Suceava, a relatat că pe 21 februarie a fost dusă în eroare de un individ, care a abordat-o prin telefon şi a convins-o că a câştigat un premiu de 3.000 de euro. Bărbatul i-a spus că este angajat al firmei de telefonie mobilă cu care are contract şi a fost desemnată câştigătoarea unui premiu de fidelitate. Pentru ca povestea să fie cât mai veridică, bătrâna a fost apelată de pe alte numere de telefon, de alte persoane, care i-au confirmat şi ele că a câştigat premiul de 3.000 de euro. În momentul în care s-a convins că femeia a intrat în jocul său, individul care a abordat-o iniţial a sunat din nou şi i-a explicat victimei că pentru a intra în posesia premiului trebuie să achite o serie de comisioane. Mai exact, să cumpere cartele telefonice şi să comunice codurile de reîncărcare. Femeia l-a ascultat întocmai, cumpărând cartele în valoare de nu mai puţin de 5.000 de lei.
După ce a cumpărat cartele, i-a trimis şi bani escrocului
Incredibil, în ziua următoare, bătrâna de 62 de ani a continuat în aceeaşi notă, trimiţând suma de 400 de euro, printr-un serviciu de curierat, în aşteptarea premiului pe care credea că l-a câştigat.
Ulterior, toţi cei care au apelat-o şi-au închis telefoanele, victima dându-şi seama că a fost înşelată şi anunţând poliţia abia vineri, 24 februarie.
Anchetatorii de la Biroul de Investigaţii Criminale al Poliţiei municipiului Suceava au deschis un dosar penal pentru infracţiunea de înşelăciune.
Acest mod de operare este unul care a mai făcut numeroase victime în Suceava, în general autorii fiind indivizi din penitenciare.
Au vândut două monede din metal galben cu 5.000 de lei
Sâmbătă, pe 25 februarie, alte două cazuri de înşelăciune au fost reclamate poliţiei. Ştefan C., un bărbat în vârstă de 63 de ani, tot din Suceava, a sesizat că pe 17 februarie a dat nu mai puţin de 5.000 de lei pe două monede din metal galben, fără nici o valoare.
Victima a relatat cum s-a întâlnit cu doi bărbaţi, unul de aproximativ 40 de ani şi unul de 20 de ani, care i-au oferit spre vânzare două monede din aur, care au fost verificate la un specialist şi erau autentice. După ce s-a convins că este vorba de aur veritabil, victima i-a dat necunoscutului 1.000 de euro şi 250 de lei, plecând bucuroasă acasă, convinsă că a făcut o afacere bună. Doar că ţeparul din acest caz a avut pregătite şi două falsuri, care imitau monedele din aur, falsuri pe care le-a dat bărbatului de 63 de ani. Victima şi-a dat seama că a fost înşelată abia după ce, câteva zile mai târziu, a mers la un alt bijutier, care a constatat că cele două monede sunt false.
Ţeapa cu biletele de transport
Tot sâmbătă, şi Nicolai B., un bărbat în vârstă de 63 de ani, din Izvoarele Sucevei, a depus o reclamaţie la poliţie, concubina sa fiind victima unei înşelăciuni. În dimineaţa aceleiaşi zile, doi indivizi au venit la domiciliul lui Nicolai B., unde se afla doar concubina sa, spunând că vor să cumpere bilete de călătorie pentru pensionari. Femeia le-a prezentat 20 de bilete, negociind un preţ de 30 de lei pe bucată. În timp ce număra biletele, unul dintre ţepari şi-a schimbat brusc atitudinea, spunând că oferă un preţ mai mic şi apoi că nu mai face tranzacţia, după care, pe fondul discuţiei aprinse, a aruncat biletele pe jos, în holul locuinţei victimei. Cei doi necunoscuţi au plecat imediat, femeia recuperând de pe jos cele 20 de bilete. Când proprietarul, Nicolai B., s-a întors acasă şi a verificat biletele, şi-a dat seama că 16 din cele 20 erau doar nişte copii xerox. În momentul în care au numărat biletele, cei doi necunoscuţi le-a schimbat cu copiile xerox, pe care le-au aruncat apoi pe jos.
În toate aceste cazuri poliţiştii nu au reuşit încă să dea de urma autorilor. De altfel, în general, la faptele de acest gen, autorii sunt greu de depistat, iar dacă sunt până la urmă prinşi, recuperarea prejudiciului este şi mai greu de realizat.
(27 feb 2012, 11:07:33
S-a gândit el că cea mai profitabilă ocupație este să-i bănuiască pe oameni (adică să le ia banii!)
A luat niște sticluțe goale și le-a umplut cu apă de la chiuvetă.
După care a început să se preumble pe stradă (adică se străduia!) acostând trecătorii:
„VÂND LEAC CONTRA PROSTIEI”
Trecătorii, fiind ocupați cu dobândirea pâinii, l-au „recompensat” așa cum trebuie:
„Du-te deqului, de aici!”, „Pleacă-n aia mă-tii de nemernic!”
După nouă încercări nereușite apare un a zecelea – fazanul – care să întrebe interesat de ofertă:
„CÂT COSTĂ?”
Morala: Fazani au fost, fazani sunt încă/ Și-or fi în neamul românesc!