Un proiect iniţiat de consilieri locali USL a pus pe jar deliberativul local sucevean, care s-a văzut ieri pus în situaţia de a aproba acordarea de gratuităţi la transportul în comun pentru aproape jumătate din populaţia municipiului Suceava, în defavoarea celeilalte jumătăţi, sau să respingă proiectul, cu riscul de a-şi atrage antipatia potenţialilor beneficiari de gratuităţi.
Mai exact, cei şapte consilieri USL au solicitat ca pe lângă facilităţile acordate elevilor şi studenţilor, aproape 4.000 de persoane, care circulă cu abonamente pe care plătesc 15 lei în loc de 60 de lei, cât este preţul întreg, facilităţi asemănătoare să fie acordate pensionarilor, şomerilor şi salariaţilor bugetari.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, i-a întrebat pe iniţiatorii proiectului din ce bani va fi acoperită diferenţa de cost între preţul întreg al unui abonament şi cel subvenţionat, pentru aceste categorii de persoane. Ion Lungu a spus: “În calitate de consilier este foarte simplu să ceri să se facă câte în lună şi-n stele. Trebuie să ţinem cont de puterea bugetului local de a suporta astfel de măsuri, care, să fim sinceri, sunt electorale. Şi eu sunt de acord să acordăm gratuitate pensionarilor pe mijloacele de transport în comun ale TPL, dar să nu suporte primăria aceste cheltuieli imense. Dacă am găsi varianta legală să se poată circula gratuit în baza cuponului de pensie, pentru cei care au venituri mici, aş fi de acord. Analizăm şi această posibilitate, dar să dăm gratuităţi la transport poate pentru mai mult de jumătate din populaţie ne este imposibil. Nu e corect nici faţă de ceilalţi oameni, care sunt obligaţi să achite călătoriile chiar dacă muncesc şi au venituri mai mici decât un pensionar”.
Faptul că o asemenea măsură populistă, care nu poate fi susţinută financiar de la bugetul local, prin acordarea de subvenţii, ar putea duce la falimentarea TPL a fost subliniat de edilul sucevean.
“La fel de bine, dacă am aproba această măsură, am putea pune să circule gratuit toată lumea. Am rezista aşa o lună-două, după care am pune cruce TPL-ului. Când am venit primar, fosta societate de transport era în faliment. Am făcut una nouă, ca să meargă, şi încercăm să o facem să fie funcţională, iar sucevenii să aibă asigurat transportul în comun, de care au nevoie atâţia oameni. Numai anul acesta acordăm TPL-ului subvenţii de aproape 2 milioane de euro – 3 milioane de lei pentru facilităţile de care beneficiază diferite categorii de persoane, printre care şi elevii şi studenţii, iar 5 milioane de lei rata la autobuzele cumpărate. Mai mult de atât chiar nu ne permitem. Avem şi alte lucrări de făcut în Suceava, nu doar să acordăm gratuităţi la transportul în comun”, a adăugat primarul Sucevei, Ion Lungu.
Varianta de compromis – o mie de pensionari cu gratuităţi la transportul în comun
Puşi în faţa acestor argumente, reprezentanţii opoziţiei nu au mai insistat asupra aprobării proiectului în forma redactată de ei, ci au solicitat, prin liderul grupului PSD, Ovidiu Donţu, ca facilităţile la transportul în comun să fie acordate unui număr de o mie de pensionari, în ordinea veniturilor acestora.
Ion Lungu a spus că se va gândi la o variantă în acest sens, dar că o astfel de măsură va fi supusă aprobării CL doar după o analiză temeinică a implicaţiilor financiare şi a modului de aplicare a unei astfel de decizii.
În cele din urmă, proiectul de hotărâre al celor din USL a fost respins, cu 16 voturi contra şi şase pentru.
(24 feb 2012, 16:02:34