Mulţi turişti au preferat de sărbători o plimbare cu mocăniţa. Şuieratul bătrânei locomotive a răsunat până luni în Obcinele Mari, pe Valea Moldoviţei şi a pârâului Raşca. Traseul de aproape 11 km până la capăt de linie, într-o poiană la marginea unei păduri de brad, a rezervat turiştilor şi surprize. De aici au putut pleca mai departe, în munţi, cu atelaje hipo, trase de cai cu canafi pe căpăstru, sau au putut servi o masă tradiţională bucovineană.
Trenul cu patru vagoane de epocă, din care unul restaurant, tractat de o locomotivă cu abur Krauss, din anul 1917, a plecat din spatele Hotelului Oana din localitatea suceveană Moldoviţa, din 26 decembrie 2011 şi până în 2 ianuarie 2012, în fiecare zi, la orele 11.00 şi 13.00.
Dacă pe 1 ianuarie, la prima cursă, de la ora 11, au fost călători pentru trei vagoane, la ora 13, personalul de deservire a trenului a mai ataşat un vagon, pentru ca toţi călătorii să aibă locuri. Parcursul de aproape 90 de minute şi viteza redusă a trenului, cuprinsă între 5 şi 20 de kilometri pe oră, au fost un bun prilej pentru turişti să surprindă cu ajutorul aparatelor de fotografiat sau de filmat o zonă pitorească, tipică pentru Bucovina, cu case în stil vechi, cu căpiţe şi clăi de fân sau să chiuie odată cu locomotiva şi să pufăie la urcuş, pentru că, pe traseu, trenul obosea la deal, fiind necesare mai multe opriri pentru „a face presiune la cazan”.
Preţul unui bilet a fost de 20 de lei pentru adulţi şi 10 lei pentru copii, toţi călătorii primind bilete de la „naşul” trenului, Dumitru Clitnovici.
Suplimentarea numărului de vagoane şi a personalului
Responsabilul cu linia de la Moldoviţa şi mecanicul trenului, Ioan Popescu, ne-a declarat: “Pentru că la fiecare cursă au fost între 100 şi 150 de călători, a fost necesar să suplimentăm numărul de vagoane şi personalul de deservire a trenului cu încă două persoane. La vagonul restaurant s-a servit ceai fierbinte, vin fiert şi ţuică fiartă, iar la capăt de linie, o masă tradiţională bucovineană”.
Cei care au mers cu trenul de ora 11 au putut face excursii cu atelaje hipo trase de cai cu zurgălăi şi canafuri pe căpăstru până când trenul s-a întors.
Trenul de epocă funcţionează datorită investiţiei omului de afaceri austriac Georg Hocevar, administratorul SC Calea Ferată Îngustă SRL Brad, care a repus în funcţiune mocăniţa în 2005. Mocăniţa Huţulca de la Moldoviţa circulă pe o cale ferată cu ecartament îngust. Locomotiva cu abur Krauss, din anul 1917, a fost achiziţionată în anul 2005 din Austria, fiind în funcţiune la noi din 2007, după recondiţionare. CFF Moldoviţa a fost una dintre cele mai spectaculoase linii forestiere din România, atât prin lungime şi profil al liniei, cât şi prin locomotivele şi vagoanele care deserveau linia odinioară. Calea ferată a fost construită de un german, Louis Ortieb, proprietar de gater, şi a fost dată în folosinţă în anul 1888.
( 4 ian 2012, 19:31:47