O autoutilitară veche, cu volan pe dreapta, adusă cel mai probabil din Anglia cu 1000-2000 de euro, doi-trei angajaţi, câţiva litri de motorină pe zi, mai multe dispozitive de blocare a roţilor şi o chirie pentru un teren de câteva zeci de metri pătraţi, în spatele unei spălătorii auto, la ieşirea din oraş. Aceasta este reţeta unei afaceri cât se poate de rentabile, cea a blocării roţilor şi ridicării maşinilor parcate neregulamentar, afacere care prosperă pe zi ce trece pe străzile din Câmpulung Moldovenesc, singura localitate din judeţul Suceava în care primarul şi consilierii locali au bătut palma cu o firmă de profil care săltă zeci de maşini în fiecare lună, iar proprietarii plătesc sute de lei pentru a şi le recupera.
În acte, afacerea este una cât se poate de legală, însă modul în care acţionează „hingherii” de maşini, cu complicitatea poliţiei locale şi a autorităţilor, este cel care ridică mari semne de întrebare.
Ce comision are primăria din afacere
În martie 2010, consilierii locali din municipiul Câmpulung Moldovenesc aprobau hotărârea privind serviciul de blocare a roţilor şi ridicare, transport şi depozitare a vehiculelor şi autovehiculelor oprite sau staţionate neregulamentar pe raza localităţii.
Paradoxal, deşi majoritatea străzilor din oraşul staţiune turistică nu au mai fost asfaltate de ani de zile, în expunerea de motive a primarului şi viceprimarului scria negru pe alb că „realizarea acestei măsuri conduce la asigurarea unui aspect civilizat al străzilor, contribuind la fluidizarea traficului rutier, îmbunătăţirea microclimatului şi conştientizarea cetăţenilor pentru întreţinerea aspectului civilizat al străzilor din municipiu”.
În baza hotărârii respective, s-a organizat câteva luni mai târziu o licitaţie deschisă, pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), licitaţie la care s-a înscris un singur ofertant, respectiv SC Hi Speed Recovery SRL Botoşani.
Firma cu pricina ridică maşini şi în judeţul Botoşani, dar şi în judeţele Braşov (Codlea) şi Covasna (Târgu Secuiesc).
Pe data de 19 octombrie 2010, Primăria municipiului Câmpulung Moldovenesc a încheiat cu firma din Botoşani contractul de concesiune pe o perioadă de zece ani a serviciului public de blocare, ridicare, transport, depozitare şi eliberare a autovehiculelor.
Pentru fiecare maşină ridicată, primăria primeşte o redevenţă lunară de 120 de lei, iar pentru fiecare vehicul căruia i se blochează roţile câte 50 de lei.
Circulaţie blocată şi claxoane în şir, la prima maşină ridicată
Prima ridicare a unei maşini de pe străzile din Câmpulung Moldovenesc a avut loc la începutul lunii mai. Potrivit colegilor de la Monitorul de Câmpulung, „operaţiunea a fost departe de o executare impecabilă, circulaţia fiind blocată minute în şir chiar în centrul municipiului, într-un cor de claxoane ale participanţilor la trafic şi de proteste ale trecătorilor, care au strigat la operatori că distrug maşina prin manevre stângace”.
În cele câteva luni de când îşi desfăşoară activitatea în aşa-zisa staţiune turistică, reprezentanţii SC Hi Speed Recovery SRL sunt acuzaţi de fel de fel de abuzuri, de la avarierea unor maşini la ridicarea unor autoturisme oprite în faţa policlinicii, cu urgenţe medicale.
Ce scrie în contractul cu primăria şi ce se întâmplă în realitate
În contractul încheiat între municipalitatea din Câmpulung Moldovenesc şi SC Hi Speed Recovery SRL, se prevede că prioritare la ridicare sunt vehiculele care prezintă un real pericol pentru siguranţa circulaţiei sau perturbă fluenţa traficului rutier.
Dacă ar fi aşa, însă, "hingherii" de maşini ar da faliment în scurt timp.
Aşa se face că în cele mai multe dintre cazuri sunt vânate maşinile celor care opresc în zona centrală a oraşului, pe marginea principalei artere care străbate oraşul (Calea Bucovinei –Calea Transilvaniei), să-şi cumpere ceva de la un magazin, să intre la o farmacie sau să scoată bani de la bancomat. Respectivii conducători auto nu se gândesc nici o clipă că la întoarcere nu îşi vor mai găsi maşinile în locurile în care le-au parcat, mai ales că pe marginea drumului sunt oprite, cât vezi cu ochii, alte câteva zeci de autoturisme. Aşa se încalcă o altă regulă a contractului semnat cu autorităţile locale, potrivit căruia este interzisă ridicarea selectivă a maşinilor.
Dacă tot vorbim de regulile stipulate în contractul la care facem referire, un punct foarte important este acela potrivit căruia reprezentanţii SC Hi Speed Recovery SRL „sunt obligaţi să poarte pe timpul activităţii o îmbrăcăminte distinctă şi inscripţionată vizibil cu însemne privind denumirea societăţii şi activitatea efectuată”. Ori, aşa cum am observat în cursul săptămânii trecute, când am monitorizat activitatea „hingherilor” de maşini, nici unul dintre aceştia nu purta o astfel de îmbrăcăminte.
De altfel, aşa cum vă informam în ediţia de ieri, angajaţi ai SC Hi Speed Recovery fac ture prin Câmpulung Moldovenesc cu o maşină neinscripţionată, un VW Golf 3 Combi (BT –04 –LUP), iar când observă un autoturism parcat sub incidenţa unuia dintre zecile de indicatoare cu oprirea interzisă montate în zona centrală a oraşului, intră în acţiune.
Maşina respectivă este ridicată în doar 30 sau 40 de secunde, fiind dusă şi depozitată într-un spaţiu special amenajat pe un teren închiriat, la ieşirea din oraş, teren aflat în spatele unei spălătorii auto.
Practic, parcările neregulamentare sunt constatate de angajaţii societăţii din Botoşani, care apoi apelează la poliţia locală pentru a trimite un agent care să semneze procesul verbal de contravenţie.
E lesne de înţeles de ce „hingherii” preferă să ridice maşinile în loc să le blocheze roţile, diferenţa tarifelor dintre cele două operaţiuni fiind considerabilă (434 de lei - ridicarea maşinilor; 186 de lei –blocarea roţilor).
Cât despre spaţiul de depozitare a maşinilor ridicate, spaţiu situat pe un teren în spatele unei spălătorii auto, şi la acest capitol nu sunt respectate regulile impuse de municipalitate.
În caietul de sarcini al concesionării serviciului de ridicare maşini/blocare roţi scrie negru pe alb că în spaţiul de depozitare trebuie să încapă cel puţin 30 de autovehicule, iar acesta să aibă cel puţin 1.000 de metri pătraţi.
În realitate, în spaţiul respectiv încap maxim zece autovehicule, iar suprafaţa e aproximativ jumătate din cea cerută în caietul de sarcini al licitaţiei câştigate de SC Hi Speed Recovery.
Nu se pot ridica maşini din intersecţii, curbe, treceri pietoni, staţii autobuz, staţii taxi, zone pietonale
În contractul încheiat între cele două părţi există şi un alt punct, care nu este respectat de reprezentanţii societăţii din Botoşani.
E vorba despre punctul 12. alineat 4, care prevede că „nu se poate aplica măsura de ridicare din motive obiective, în următoarele situaţii”, printre care şi (la litera „h”) - „intersecţii, curbe, treceri pietoni, staţii autobuz, staţii taxi, zone pietonale”.
Sunt cel puţin câteva zeci de şoferi ale căror autoturisme au fost ridicate în astfel de situaţii.
La primărie nu se ştie câte maşini au fost ridicate
La Primăria Câmpulung Moldovenesc, deşi în contractul cu firma de ridicări maşini se specifică obligaţia acestora de a trimite zilnic câte un exemplar din evidenţa zilnică, nu se ştie exact câte maşini au fost săltate până în prezent sau la câte le-au fost blocate roţile.
Primarul Gabriel Şerban dă din umeri şi spune că nu e treaba lui să ştie aceste informaţii.
Se ştie în schimb că din mai şi până săptămâna trecută s-au virat către primărie 18.804 lei, reprezentând redevenţa de pe urma contractului cu SC Hi Speed Recovery SRL.
O firmă controversată, cu sediul într-un apartament
SC Hi Speed Recovery SRL este o firmă controversată chiar la ea acasă, la Botoşani. Firma s-a înfiinţat în decembrie 2008, cu un capital de numai 200 de lei, cu sediul într-un apartament de bloc, având ca patron un tânăr în vârstă de 30 de ani, Iulian Bogdan Juncănaru. La două luni de la înfiinţarea, societatea bloca şi ridica deja maşini în municipiul Botoşani. La Botoşani presa locală a scris pagini întregi cu scandalurile apărute de-a lungul timpului legate de activitatea acestei firme, de la ridicări abuzive la maşini distruse.
( 9 nov 2011, 11:26:24
LUNEA DIMINEATA VIN TARANII LA PIATA SI ISI PARCHEAZA MASINILE DUPA CALEA FERATA,LIDL,PENY,DAR BENZINA,TAXELE,ROWINETA LE PLATESTE TOT IN JUDET.
NE BATEM CU PUMNUL IN PIEPT CA SUNTEM ORAS TURISTIC...ACUM CATEVA LUNI UN BRAILEAN A GASIT IN SFARSIT TOALETA LA PIATA,DAR TARZIU FIIND-CA NEVOILE AU FOST FACUTE IN SLIP SI SLIPUL A FOST LASAT IN GAURA TOALETEI...(UNDE ESTE TOALETA SUBTERANA,CANDVA LA TIMPUL EI A FOST MANDRIA ORASULUI,CARE PUTEA FI ADMINISTRATA DE PRIMARIE,PIATA A RAMAS LA DOTARILE ANILOR 60,SECOLUL21 FARA SEMAFOARE...ETC....ETC.