Într-un oraş aşa-zis staţiune turistică, plin de gropi şi drumuri mai rele decât în multe localităţi rurale, în care oamenii stau cu stivele de lemne lângă bloc, pentru că nu au încălzire centralizată, cu blocuri ANL finalizate de mai mulţi ani şi nelocuite, clădiri lăsate în paragină, cu mirosuri grele de la staţia de epurare, te poţi trezi în mai puţin de un minut fără maşină.
Opreşti să scoţi bani de la bancomat, să-ţi iei un sandviş, să bei o cafea sau ai o urgenţă medicală, iar la întoarcere te trezeşti că maşina ţi-a dispărut pur şi simplu. Şi asta, în doar câteva minute.
Se întâmplă în Câmpulung Moldovenesc, singurul oraş din judeţul Suceava în care municipalitatea a bătut palma cu o firmă de ridicări/blocări auto parcate neregulamentar. Aparent, nimic în neregulă, ba din contră, o iniţiativă pe placul multora dintre cei care au avut de-a face în trafic cu şoferi care îşi parchează maşinile pe trotuare, pe spaţii verzi, în sensul giratoriu ori care lasă maşina pe avarie minute în şir, blocând circulaţia, pentru a-şi cumpăra cine ştie ce, iar exemplele de aceste gen pot continua.
Municipiul în care îşi fac de cap „hingherii” de maşini
Când au ridicat mâna şi au aprobat în unanimitate hotărârea prin care au dat undă verde unei firme controversate din Botoşani, SC Hi Speed Recovery SRL, să blocheze roţi şi să ridice maşini din Câmpulung Moldovenesc, consilierii locali s-au gândit că îi vor speria pe samsarii de maşini care îşi scoteau marfa la vânzare în centrul localităţii, pe marginea DN 17, şi că vor fi ridicate, aşa cum reiese din contractul încheiat între municipalitate şi firma respectivă, „vehiculele care prezintă un real pericol pentru siguranţa circulaţiei sau perturbă fluenţa traficului rutier”.
În realitate, din luna mai a acestui an, de când şi-au început activitatea, „hingherii” de maşini îşi fac de cap prin Câmpulung Moldovenesc şi vânează pur şi simplu autoturismele nefericiţilor care, în cele mai multe dintre cazuri, nu văd indicatoarele care interzic oprirea ori staţionarea pe artera principală care străbate localitatea.
În multe dintre cazuri, maşinile ridicate nu încurcau în vreun fel traficul rutier, fiind „săltate” dintre alte autoturisme parcate sub incidenţa aceluiaşi indicator, autoturisme de care însă nu se atinge nimeni.
Cei care s-au ales cu maşinile ridicate află că acestea au fost duse într-un spaţiu special amenajat la ieşirea din oraş, iar pentru a-şi recupera autoturismul trebuie să scoată din buzunare în jur de 600 de lei, taxele de ridicare şi depozitare, precum şi contravaloarea sancţiunii contravenţionale.
„Se puneau şi în genunchi să le dea maşinile înapoi, dar nimic”
Pe partea dreaptă a sensului de mers Vatra Dornei - Suceava, pe principala arteră care străbate municipiul Câmpulung Moldovenesc, au fost montate mai multe indicatoare cu oprirea interzisă şi tăbliţe adiacente cu semnul care arată că maşinile care parchează în zona de acţiune a indicatoarelor vor fi ridicate. Au mai rămas doar câteva locuri de parcare fără plată şi acelea ocupate mai tot timpul.
Indicatoare cu oprirea interzisă şi tăbliţe adiacente au fost montate şi pe porţiuni din străzile secundare care au ieşire la drumul principal.
Cu toate acestea, la orice oră, se pot observa maşini parcate în zona acelor indicatoare de restricţie, iar un şofer care este din altă localitate se poate păcăli foarte uşor.
Văzând şirul de maşini parcat pe marginea DN 17, conducătorului auto nici prin gând nu-i trece că este interzisă oprirea în zona respectivă, cu atât mai mult cu cât banda respectivă este necirculabilă, fiind ocupată în mare parte de autovehicule oprite. Pe acest lucru mizează şi „hingherii” de maşini, care, în cele câteva minute în care şoferul pleacă de lângă maşină, urcă autoturismul pe platforma lor şi îl duc în locul special amenajat pentru depozitarea autoturismelor „săltate”, spaţiu aflat la aproximativ doi kilometri de centrul municipiului Câmpulung Moldovenesc.
Conducătorul auto căruia i s-a ridicat maşina află stupefiat de la trecători ori angajaţii societăţilor din zona respectivă ce s-a întâmplat cu autoturismul său.
Spaţiul unde sunt depozitate maşinile ridicate se află pe partea dreaptă a DN 17, însă nu există nici un indicator care să arate locul în care se află respectiva locaţie. Afli de la trecători că trebuie să fii atent la o tăbliţă pe care scrie <Spălătorie auto>, iar acolo, într-o curte din spate, se află punctul de lucru al firmei botoşănene care ridică maşini. Spaţiul de depozitare e un teren situat în spatele curţii spălătoriei auto, împrejmuit cu un gard de sârmă. Un paznic şi un chioşc de câţiva metri pătraţi din lemn şi tâmplărie termopan completează imaginea unei afaceri suspecte.
Oamenii care lucrează sau locuiesc în zonă povestesc că au văzut zeci de oameni disperaţi că nu au de unde plăti să-şi recupereze maşinile ridicate din centrul municipiului Câmpulung Moldovenesc. „Mulţi nu sunt de pe aici. Se puneau şi în genunchi să le dea maşinile înapoi, dar nimic. Cum au făcut, cum nu au făcut, până nu au adus banii, nu i-au lăsat să-şi ia maşinile”, mărturiseşte chiar un poliţist local.
Cât te costă dacă te prind „hingherii” în capcană
Tarifele –pe ce criterii au fost stabilite, nu se ştie – sunt de-a dreptul exagerate: pentru a-ţi lua maşina înapoi trebuie să achiţi o taxă de 434 de lei, reprezentând contravaloarea ridicării şi transportului autovehiculului. Pe lângă asta, trebuie achitată la primărie şi o sancţiune contravenţională la regimul rutier, sancţiune în valoare de 134 de lei, dacă este plătită în 48 de ore. Un calcul simplu arată că o oprire de câteva minute în Câmpulung Moldovenesc te poate costa aproape 570 de lei.
Dacă nu ai bani la tine, fiecare zi de depozitare a autoturismului în aşa-zisul spaţiu al firmei de ridicări te costă alţi 74,4 lei.
Dacă ai noroc, vorba vine, şi îi prinzi pe „hingheri” înainte de a pleca cu maşina ta ridicată pe autoutilitara lor, tariful e de 310 lei.
Cel mai ieftin scapi din toată această aventură, marca primăriei din Câmpulung Moldovenesc, dacă ţi se blochează roţile, situaţie în care se percepe o taxă de 186 de lei.
Angajaţii firmei fac ture cu un VW Golf prin oraş şi caută victime
Zilele trecute, o echipă a Monitorului de Suceava s-a deplasat la Câmpulung Moldovenesc şi i-a urmărit pas cu pas pe „hingherii” de maşini.
Autoutilitara cu care se ridică autoturismele parcate neregulamentar, o maşină veche, cu volan pe dreapta, era oprită pe strada Ion Ştefureac, la câteva sute de metri de centrul oraşului, de unde, în cele mai multe cazuri, se saltă autoturisme.
Între timp, doi reprezentanţi ai firmei fac pur şi simplu ture prin centrul oraşului, într-un VW Golf 3 Combi, cu numere de Botoşani, BT -04-LUP. Se plimbă cu maşina până găsesc o victimă, iar în acel moment unul dintre ei se dă jos imediat şi începe să facă fotografii. În scurt timp, apare şi un agent din cadrul poliţiei locale, fără de care nu s-ar putea comite golănia.
În mod normal, rolul poliţistului local ar fi acela de a identifica maşinile parcate neregulamentar, de a constata contravenţia şi de a stabili dacă, în cazul în care se blochează ori îngreunează traficul, se impune luarea unei măsuri complementare, respectiv blocarea roţilor ori ridicarea autoturismului, caz în care va contacta reprezentantul firmei căreia i-a fost concesionat acest serviciu.
În realitate, însă, lucrurile se petrec tocmai invers, rolul agentului de la poliţia locală fiind doar acela de a da o semnătură pe procesul verbal, pentru a nu putea fi contestat în instanţă.
În faţa magazinului Profi, angajaţii Hi Speed Recovery au pus ochii pe un Matiz cu numere de Suceava.
Maşina era parcată pe marginea drumului, sub incidenţa indicatorului de interdicţie a opririi, însă nu încurca cu nimic circulaţia, mai ales că atât în faţa, cât şi în spatele ei erau parcate şi alte autoturisme.
Toată operaţiunea de ridicare a durat mai puţin de un minut, până şi hoţii de autoturisme având de învăţat despre cât de repede poate dispărea o maşină.
Trei oameni au reuşit în 30-40 de secunde să ridice maşina pe platformă, cu ajutorul macaralei speciale, şi să demareze în trombă.
După ce-a lăsat Matiz-ul în ţarcul de maşini ridicate, autoutilitara a revenit pe aceeaşi stradă, Ion Ştefureac, şoferul aşteptând din nou un telefon de la hingherii care căutau deja următoarea victimă.
( 8 nov 2011, 11:26:01