După ce anul trecut numărul accidentelor rutiere a fost într-o scădere accentuată, 2011 aduce, din păcate, o nouă creştere a numărului acestora, atât în localităţile urbane, cât şi în cele rurale din judeţ. În municipiul Suceava, numărul accidentelor rutiere a crescut destul de mult, marea problemă fiind cu pietonii acroşaţi de maşini, atât pe treceri de pietoni, cât şi în afara acestora.
Conform statisticilor Biroului Rutier al Poliţiei municipiului Suceava, în primele nouă luni ale acestui an, în municipiul reşedinţă de judeţ s-au petrecut 143 de accidente soldate cu victime (morţi, răniţi grav sau răniţi uşor). În urma acestora, trei persoane au decedat, 31 au fost rănite grav, iar 140 au fost vătămate corporal uşor. Comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010, sunt creşteri la toate capitolele. Au fost cu 16 accidente mai multe, înregistrându-se în plus un decedat, cinci răniţi grav şi 27 de răniţi uşor.
Pietonii, victime de serviciu
La fel ca şi în anii precedenţi, accidentele cu pietoni sunt marea problemă în municipiul Suceava.
33 din accidentele din acest an s-au petrecut în urma traversărilor neregulamentare ale pietonilor, în timp ce alte 26, pentru că şoferii nu au acordat prioritate pietonilor angajaţi regulamentar în traversare, pe zebră.
„În foarte multe cazuri, indisciplina pietonilor nu a fost compensată de un comportament preventiv din partea şoferilor. Totuşi, cele mai multe accidente cu pietoni s-au soldat cu vătămări corporale uşoare, ceea ce arată că vitezele autovehiculelor în momentului impactului nu au depăşit decât rareori limitele legale”, a declarat comisarul-şef Laurenţiu Hermeniuc, şeful Biroului Rutier Suceava.
Cele mai multe accidente au fost pe Calea Unirii şi bulevardul George Enescu
În ceea ce priveşte împărţirea accidentelor pe străzi, Calea Unirii, din Centru şi până la sensul giratoriu de la Orizont, se dovedeşte cea mai periculoasă.
Aici, în primele nouă luni ale anului s-au produs 28 de accidente rutiere soldate cu victime. Ca grad de periculozitate, pe poziţia a doua se situează bulevardul George Enescu, unde s-au petrecut 12 accidente, pe aceste două străzi putându-se vorbi de o concentraţie de evenimente rutiere.
În clasamentul accidentelor pe străzi urmează bulevardul 1 Decembrie (zona de intrare în Suceava dinspre Fălticeni) şi strada Gheorghe Doja (legătura dintre Burdujeni şi Iţcani), cu câte opt accidente. De asemenea, poliţiştii au mai înregistrat şapte accidente pe strada Ana Ipătescu şi şase pe Calea Burdujeni (intrarea dinspre Botoşani).
Insulele pentru traversarea străzii în două etape, soluţie pentru reducerea accidentelor cu pietoni
În ceea ce priveşte punctual zonele periculoase pe Calea Unirii, cele mai multe accidente s-au petrecut în zona dintre staţiile Centru şi Grup Şcolar, în timp ce pe bulevardul George Enescu evenimentele rutiere sunt în general cu victime pietoni. La capitolul treceri de pietoni, probleme deosebite mai sunt pe Calea Burdujeni, unde lăţimea şoselei face traversarea mai periculoasă.
Comisarul-şef a precizat că, din punctul său de vedere, amenajarea de insule între sensurile de mers, care să permită traversarea străzii în două etape, reprezintă soluţia optimă pentru reducerea accidentelor cu pietoni în mai multe zone ale Sucevei.
Amenajări rutiere pentru fluidizare şi siguranţă în trafic
Laurenţiu Hermeniuc a ţinut să remarce şi o serie de noi amenajări rutiere care au fluidizat şi au mărit siguranţa traficului. El s-a referit cu precădere la modificările realizate pe strada Petru Rareş, în zona Pieţei Mari, şi pe strada Grigore Alexandru Ghica, în Iţcani, la ieşirea spre Rădăuţi, unde s-a amenajat un semafor care permite ieşirea maşinilor de pe strada secundară şi protejează pietonii care trec pe zebra din apropiere.
De asemenea, în intersecţia din Obcini, de lângă Biserica Sf. Cruce, unde s-au petrecut numeroase accidente din cauza ignorării indicatoarelor de cedare a trecerii, se va amenaja un sens giratoriu, care, sunt convinşi poliţiştii, va limita la maximum evenimentele rutiere.
Faţă de 2009, situaţia este mult mai bună
Conform statisticilor, în primele nouă luni ale acestui an, în accidentele rutiere din municipiul Suceava au decedat trei persoane, anul trecut s-au înregistrat doi decedaţi, în timp ce în 2009, în aceeaşi perioadă muriseră opt oameni. Aşadar, faţă de 2009, situaţia este mult mai bună, pe aproape toate drumurile din judeţ. Poliţişti au o explicaţie pentru această situaţie.
Ei cred că în 2010 accidentele au scăzut simţitor pe fondul dotării Poliţiei Rutiere cu zece maşini cu radar. Treptat, însă, conducătorii auto s-au obişnuit cu aceste radare, astfel că prudenţa în trafic a scăzut.
Radare şi în municipiul Suceava
În încercarea de a reduce numărul de accidente, poliţiştii de la Biroul Rutier au efectuat, în 2011, foarte multe acţiuni de control în trafic, numărul de infracţiuni constatate, permise reţinute şi amenzi aplicate fiind mult mai mare ca în anul precedent.
În municipiul Suceava a început să se acţioneze şi cu radare, în special la intrarea în oraş dinspre Fălticeni şi pe Calea Unirii, în zona Centru - Grup Şcolar.
„La începutul acestei săptămâni, luni, în cadrul unei acţiuni cu radarul pe bulevardul 1 Decembrie, în zona Metro, am aplicat amenzi şi am reţinut două permise de conducere, pentru şoferi surprinşi cu o viteză ce depăşea limita legală cu peste 50 de kilometri la oră”, a exemplificat comisarul-şef Laurenţiu Hermeniuc.
(20 oct 2011, 14:22:56
Sunt din ce in ce mai rari soferii cu bun simt, cu rabdare, la trecerea pentru pietoni.
Stau unii si asteapta civilizat, de-ti vine sa-i saluti, sa-i multumesti ca sunt civilizati…
Incolo, fel de fel de jigodii trec ca vintul, si mai nou femeile, nici ele, nu mai au rabdare…ca deh!
Sa se puna bariere la trecerile de pietoni!
Parca ar fi pe soselele lor personale! Stau ca nesimtiti si ,,dorm’’ pe le stopuri cind verdele dureaza doar citeve secunde! Nu te lasa sa treci pe zebra sau te grabesc! Incolo, nu au deloc rabdare ca, de, ,,trebuie sa fie in fata '', te depasesc pe stinga, pe dreapta, pe linia continua ( nu conteaza), iar cind iti vin din fata ,,taie’’ tot! Daca mergi mai incet si incerci sa respecti cit de cit viteza legala, se aseaza la curul tau, apasa nervos pe acceleratie si incep frecusul, ca sa te dai deoparte. Ca sa te depaseasca, incep si cu flesuri, claxoane, etc...
Si daca totusi nu cedezi, pentru ca vrei sa pastrezi distanta legala fata de cel din fata, prind momentul potrivit si intra falos, aratindu-ti cu pumnul.