Apa rece a devenit un lux pentru sute de suceveni care, începând de miercuri, au trebuit să îşi aducă apă cu găleţile şi bidoanele în apartamente, după ce robinetele lor au “secat” din cauza datoriilor neachitate către ACET.
Locatarii a opt scări de bloc de la ieşirea din Suceava spre Botoşani au avut neplăcuta surpriză de a constata miercuri că nu mai beneficiază de apă rece. Ceea ce mulţi au crezut că e doar o situaţie temporară, cauzată de o avarie, s-a dovedit a fi de fapt o măsură a societăţii furnizoare de servicii de apă şi canalizare, pentru a-i determina să îşi achite măcar o parte din datoriile restante.
Somaţi cu întreruperea apei potabile încă de luna trecută
Problemele pe care cei de la Asociaţia 41 le au cu ACET datează încă din luna februarie a acestui an, când, din cauza datoriilor acumulate de locatari la plata apei potabile, societatea furnizoare a solicitat întocmirea unei eşalonări de plată şi respectarea unui grafic de stingere a datoriilor restante.
Numai că datoriile, în loc să scadă, au crescut şi mai mult în perioada următoare, plăţile făcute către ACET fiind derizorii, de numai câteva sute de lei, cel mult câteva mii de lei lunar, din partea a 140 de familii.
În aceste condiţii, luna trecută ACET nu a mai somat doar asociaţia, ci şi locatarii, cărora le-a pus în căsuţele poştale avertismentul de oprire a apei potabile în termen de două săptămâni. În ciuda termenului limită dat de ACET, 3 octombrie, tot nu s-au înregistrat plăţi, încât, după un răgaz de încă o săptămână, societatea furnizoare a decis să le închidă robinetele de apă potabilă.
Unii nemulţumiţi, alţii resemnaţi
Întreruperea furnizării apei potabile în cele şase blocuri turn de la ieşirea din cartierul Burdujeni spre Plopeni, precum şi în alte două blocuri cu patru etaje, a stârnit nemulţumirea unora dintre locatari, în special a celor care sunt cu plăţile la zi, dar şi a celor care au de plătit câteva mii de lei - sume mici comparativ cu datoriile de zeci de mii de lei ale altora de pe scară.
“Nu e corect să tragă ponoase 30 de persoane pentru trei care nu îşi plătesc datoriile. Am fost lăsaţi în mizerie, fără apă cu care să ne spălăm. Cât mai trebuie să îndurăm pentru că unii nu vor să plătească? N-au decât să-i debranşeze pe cei cu datorii mari”, a spus Vasile Lavric, unul dintre locatarii rămaşi fără apă rece timp de două zile.
În acelaşi timp, alţi locatari, care sunt la 0 cu plata cheltuielilor de întreţinere, ridică din umeri a neputinţă, disperaţi de situaţie, dar fără a arăta cu degetul spre vecinii lor.
“Ce să facem, folosim apa caldă pe post de apă rece. Va veni şi apa rece…”, a spus Otilia Calinoţchi, de la blocul 149, scara E.
O altă locatară fără datorii la întreţinere, lăsată de asemeni fără apă rece, s-a arătat extrem de înţelegătoare faţă de cei cu datorii, din cauza cărora suferă întreg blocul: “Ni se putea întâmpla şi nouă la fel. Trebuie să-i înţelegem pe cei care nu pot să îşi achite cheltuielile, sunt convinsă că situaţia se va rezolva”.
Furnizarea apei potabile, reluată, dar numai pentru şapte zile
Situaţia celor opt blocuri rămase două zile fără apă potabilă a ajuns ieri şi la urechile conducerii Primăriei Suceava, care a făcut propriile verificări pentru a vedea cum de s-a ajuns la această măsură extremă.
“Asociaţia 41 are de plătit către ACET peste 1,2 miliarde de lei vechi, fără penalităţi, iar graficul de stingere a datoriilor nu a fost respectat, plăţile fiind infime comparativ cu sumele care trebuiau achitate. Am cerut notă explicativă administratorului şi preşedintelui de asociaţie, să vedem ce au făcut pentru a-i determina pe rău-platnici să achite din datorii. În acelaşi timp, vom lua măsuri cu unul dintre chiriaşii primăriei, care locuieşte acolo şi are datorii de 11.000 de lei, să fie evacuat, dacă nu îşi respectă obligaţiile de plată. Şi asociaţia are obligaţia de a-i acţiona în judecată pe marii datornici, pentru că sunt persoane care au datorii de 20.000 de lei numai către ACET, ceea ce înseamnă că de ani de zile nu au mai trecut pe la asociaţie să plătească cheltuielile de întreţinere”, a declarat viceprimarul Sucevei Lucian Harşovschi.
În urma intervenţiei sale la conducerea ACET şi a semnării unui nou angajament de plată de către administratorul asociaţiei 41, furnizarea apei potabile a fost reluată ieri după-amiază la toate cele 140 de familii afectate.
Pentru a beneficia în continuare de apă rece la robinete, locatarii celor opt scări de bloc vor trebui ca în următoarele şapte zile să demonstreze că au intenţia de a respecta angajamentele de plată, achitând o parte din datoriile restante către ACET. În caz contrar, ei vor rămâne din nou fără apă potabilă, pe termen nelimitat.