Procesul de acreditare a Spitalului Judeţean de Urgenţă Suceava începe cu o simulare, a informat ieri managerul unităţii, Vasile Rîmbu, care a arătat că din această săptămână o comisie internă încearcă să identifice punctele tari şi cele slabe ale activităţii şi să estimeze gradul în care sunt întrunite condiţiile necesare în vederea obţinerii acreditării. “Reprezentanţi ai spitalului verifică în fiecare sector în ce măsură sunt respectate anumite standarde. Controlul vizează şi personalul medico-sanitar”, a spus Vasile Rîmbu, cu precizarea că exerciţiul va dura câteva săptămâni.
Până pe data de 7 iulie 2015, toate cele 459 de spitale din România, dintre care 74 private, trebuie să treacă prin procesul de acreditare care implică respectarea unei multitudini de indicatori de performanţă, nu doar scriptici, ci şi faptici. În caz contrar, unităţile sanitare nu vor mai putea încheia contracte cu Casele de Asigurări de Sănătate şi vor rămâne fără finanţare de la bugetul de stat. Obţinerea acreditării de către o unitate sanitară este garanţia, pentru pacienţi, că actul medical şi cazarea respectă standardele de calitate.
Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava a intrat de câteva luni în cursa pentru obţinerea certificatului de acreditare, iar acum aşteaptă primul control. “Noi am trimis cererea pentru acreditarea spitalului, dar nu se ştie când vom fi evaluaţi de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor (CONAS), posibil tocmai la anul, ;i nu toamna aceasta, cum era vorba”, a mai spus Vasile Rîmbu.
Odată obţinută, acreditarea este valabilă cinci ani
În cadrul evaluării din partea CONAS, pentru care se pregăteşte acum Spitalul Suceava, prin simularea pe care o face, se vor urmări mai multe aspecte legate de partea medicală, cea tehnică, infrastructura şi dotarea spitalului. Partea cea mai neplăcută a acreditării o reprezintă însă suma exorbitantă care va trebui plătită la CONAS, respectiv acea taxă de acreditare în valoare de 240 de lei pentru un pat, şi care, pentru Spitalul Suceava, cu cele 1.200 de paturi ale sale, înseamnă o sumă de 288.000 de lei.
De menţionat că, odată obţinută, acreditarea este valabilă cinci ani.
Printre standardele generale de acreditare se află managementul strategic al organizaţiei, managementul calităţii serviciilor, drepturile pacientului şi comunicarea, gestiunea datelor pacientului, managementul îngrijirilor de sănătate şi prevenirea şi gestiunea riscurilor.
Acreditarea este diferită de clasificarea, pe cinci categorii, întocmită recent de Ministerul Sănătăţii. Clasificarea instituţiilor sanitare s-a făcut în funcţie de numărul de servicii medicale aferente, în timp ce acreditarea se face în funcţie de respectarea unor standarde de calitate şi e aceeaşi oriunde în Europa. Clasificarea a încadrat spitalele în diverse categorii, pentru a ajuta CONAS să trimită evaluatorii potriviţi pentru acreditarea respectivei unităţi.