Agricultură eficientă, rapidă şi mai ieftină. Cam asta propune un bărbat din Suceava, patronul unor localuri din municipiul reşedinţă de judeţ, care a trecut la o afacere nouă, atât pentru el cât şi pentru judeţul Suceava. Şi-a achiziţionat un avion şi încearcă să-i convingă pe marii cultivatori agricoli să renunţe la tractor şi să apeleze la avionul său.
Mihai Voicu nu a avut prea multe în comun cu aviaţia până acum câteva luni de zile. A ajuns să-şi cumpere un avion doar pentru că i s-a părut că poate deschide o afacere de succes, fără concurenţă în această zonă a ţării.
„În ultima perioada se înregistrează o polarizare a suprafeţelor de teren, au apărut mari cultivatori şi atunci este nevoie ca lucrările să fie efectuate cât mai eficient şi rapid. Eu le propun marilor cultivatori tratamente avio-chimice la jumătate din preţul pe care îl plătesc atunci când lucrează cu utilaje tradiţionale”, susţine omul de afaceri.
Fără concurenţă pe Suceava, Botoşani şi Neamţ, bărbatul este convins că va avea succes, având deja primele comenzi, până acum toate din Neamţ.
Avionul poate lucra 100 de hectare de teren într-o oră
Voicu şi-a achiziţionat avionul în vara acestui an. Este vorba de celebrul model sovietic Antonov AN-2. Recunoaşte că aparatul de zbor are o vechime de 32 de ani, însă este convins că acesta mai este performant. Cât despre lucrări agricole, acesta este perfect.
„În primul rând poate ateriza şi decola de pe aproape orice teren ierbos. Poate lua în aer 1.200 de litri de substanţă pentru fertilizări. La un singur zbor pulverizează 25 de hectare de teren. Un zbor efectiv durează şapte minute, încărcarea se poate face în opt minute. Aşadar, cu o echipă bine sincronizată, bine închegată, în 15 minute se lucrează 25 de hectare, iar într-o oră se acoperă 100 de hectare. Vă daţi seama că un tractorist, la 100 de hectare, cam are de lucrat”, îşi prezintă oferta proprietarul avionului.
Are şi un tarif stabilit: 42 de lei pe hectar, cu toate serviciile de pulverizare asigurate.
Avionul este „garat” de afacerist pe aerodromul particular de la ieşirea din Rădăuţi spre Frătăuţi. Aparatul de zbor este condus de un pilot şi un secund cu care Voicu are un contract de colaborare, un astfel de aparat putând decola doar cu doi aviatori la bord.
Vrea să se extindă şi la paraşutism şi chiar la servicii de aero-taxi
În funcţie de cereri, avionul poate asigura şi tratamente silvice, însă deocamdată nu a fost cazul.
Planurile lui Voicu în această afacere sunt mult mai largi. „Avionul pe care îl deţin se pretează perfect şi la paraşutism. Putem pune la dispoziţie avionul pentru salturi de la 3.000-3.500 de metri, pentru profesionişti, ceea ce la un aeroclub clasic nu prea se poate. Aici, la Frătăuţi, se pun bazele unei şcoli de paraşutism şi atunci este posibil să asigur şi servicii de acest gen”, spune suceveanul.
Publicitate şi reclamă aeriană ori servicii de transport persoane, în regim aero-taxi, sunt alte planuri ale proprietarului avionului. „Deocamdată avionul meu nu este autorizat pentru transport persoane, însă se pretează şi la un astfel de transport, nu este nici o problemă din punct de vedere tehnic. În funcţie de solicitări, mă voi hotărî dacă îl voi autoriza şi pentru transport de persoane”, a mai spus Voicu.
AN-2, istoric şi date tehnice
AN-2 este un biplan sovietic folosit în special ca avion utilitar, având capacitatea de a zbura la înălţime mică, ceea ce îl face perfect pentru lucrări agricole.
Este folosit şi pentru transportul de pasageri, având o capacitate de 12 locuri.
Este un avion care poate zbura cu viteze foarte mici, ceea ce îi permite să decoleze şi să aterizeze şi în afara unei piste.
Avionul a fost fabricat la Kiev până la mijlocul anilor ’60, după care producţia a fost transferată în Polonia. Ulterior a fost fabricat şi în China, însă numai pentru uz local.
Avionul a fost fabricat între anii 1947-1992, deţinând recordul pentru cea mai lungă durată de fabricaţie a unui aparat de zbor.
În România se mai găsesc puţine modele, câteva pentru antrenamentele paraşutiştilor din cadrul Forţelor Aeriene Române, în timp ce alte câteva aparţin unor investitori privaţi, care îl folosesc pentru agricultură.
( 6 oct 2011, 18:13:12