Şoferii care efectuează curse de transport marfă încalcă adesea normele legale privind timpii de conducere şi odihnă. Concluzia reiese din controalele în trafic ale inspectorilor Autorităţii Rutiere, pentru această abatere, care înseamnă un real şi imediat pericol de accidente, fiind aplicate cele mai multe amenzi.
În primul semestru al acestui an, echipele de control ale Autorităţii Rutiere Române (ARR), agenţia Suceava, au controlat peste 2.500 de autovehicule şi au aplicat 287 de amenzi, cu o valoare ce depăşeşte 900.000 de lei.
Dintre cele 287 de amenzi, 180 au fost aplicate pentru încălcarea timpilor de conducere şi odihnă. În unele cazuri şoferii erau la limita epuizării.
„În unele cazuri s-a impus imobilizarea autovehiculului până la efectuarea odihnei minime necesare, zilnice sau săptămânale”, a declarat directorul ARR Suceava, Viorel Nicu Hrebenciuc.
În toate cazurile de acest gen, inspectorii ARR au aplicat amenzi de la suma minimă prevăzută de legislaţie, 1.500 de lei, şi până la 8.000 de lei.
Accidentul între patru tiruri de la Pătrăuţi s-a petrecut pe fond de oboseală
Conducând adevăraţi coloşi încărcaţi cu zeci de tone de marfă, aceşti şoferi care îşi forţează limitele, de multe ori constrânşi de patroni, pot provoca accidente extrem de grave.
„Respectarea timpilor de conducere şi odihnă reprezintă un factor determinant în desfăşurarea în siguranţă a traficului rutier şi din păcate nu sunt respectaţi de mulţi dintre operatorii de transport. Amintim aici de accidentul petrecut recent pe DN 2, la Pătrăuţi, în care au fost implicate patru tiruri şi care a plecat de la neatenţia pe fond de oboseală a şoferului care a decedat în urma impactului. Ulterior accidentului s-a efectuat un control la sediul operatorului implicat, acesta fiind sancţionat contravenţional”, a ţinut să precizeze Viorel Nicu Hrebenciuc.
În momentul accidentului în lanţ, şoferul efectua o cursă locală, însă nu de mult se întorsese dintr-o cursă din străinătate.
Opt amenzi pentru transporturi periculoase
În afara abaterilor legate de respectarea timpilor de odihnă şi repaus, în primul semestru al anului inspectorii ARR au mai aplicat cinci amenzi pentru neutilizarea echipamentelor de protecţie a încărcăturilor, în timp ce opt sancţiuni contravenţionale au vizat transporturi de mărfuri periculoase ce nu respectau normele în vigoare. Conform directorului ARR Suceava, la acest ultim capitol numărul de sancţiuni aplicate este mic, majoritatea transportatorilor fiind conştienţi de responsabilitatea pe care o au la astfel de transporturi.
Mai puţine probleme la transportul de persoane
În privinţa transportatorilor de persoane, în primele şase luni ale anului, inspectorii ARR au aplicat 34 de amenzi. Conform lui Viorel Nicu Hrebenciuc, la transportatorii de persoane nu s-au constatat atât de multe probleme.
„La capitolul transport de persoane nu am înregistrat abateri la fel de grave, judeţul Suceava fiind unul dintre cele mai disciplinate din acest punct de vedere”, a precizat acesta.
În afara accidentului petrecut în luna mai a acestui an în intersecţia de la Nordic (când un autobuz TPL s-a izbit într-o farmacie după ce şoferului i s-a făcut rău), în judeţ nu s-au mai petrecut alte evenimente rutiere majore în care să fie implicate mijloace de transport în comun.
Conform datelor ARR, care licenţiază şi monitorizează transportatorii de mărfuri şi persoane, în judeţ sunt 1.184 de firme de transport, cu 3.613 vehicule.
Dintre acestea, 128 sunt firme de transport persoane, cu un parc de 470 de autovehicule, în timp ce restul sunt operatori de transport naşional şi internaţional de mărfuri.
Controale privind starea tehnică a maşinilor de transport
Un alt aspect pe care ARR îl are în vedere este legat de starea tehnică a vehiculelor de transport.
„În perioada imediat următoare vom face inspecţii tehnice în trafic, urmând ca neregulile depistate să fie supuse remedierii imediate, putându-se ajunge chiar la imobilizarea vehiculului respectiv”, a avertizat Viorel Nicu Hrebenciuc, directorul ARR Suceava.
Din informaţiile pe care le avem există unele mijloace de transport a căror stare tehnică lasă mult de dorit, de multe ori operatorii de transport persoane câştigând licitaţiile cu o maşină nouă dar făcând cursele zilnice cu vehicule ce nu mai corespund de mult cerinţelor de siguranţă şi confort.
În cadrul controalelor în trafic, ARR acţionează împreună cu inspectori ai Registrului Auto Român, cu specialişti de la Compania de Drumuri Naţionale şi cu Poliţia Rutieră.
(30 aug 2011, 11:24:17