Calitatea asfaltului pe DN 17, şoseaua europeană care leagă Suceava de Ardeal, lasă mult de dorit, deşi vorbim de un drum abia modernizat. Cele mai multe probleme sunt în zona de munte a judeţului, unde, supus unor condiţiile meteorologice mai aspre, asfaltul îşi dovedeşte deja calitatea extrem de proastă.
Specialiştii de la Secţia Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc au identificat cel puţin cinci porţiuni cu probleme, unde în asfalt au apărut gropi.
Cratere mai mici sau mai mari sunt în Pojorâta, pe Mestecăniş, la Iacobeni, în timp ce după Vatra Dornei probleme cu gropile sunt la Roşu şi în Poiana Stampei.
„În ceea ce priveşte porţiunea de drum a DN 17 de după Iacobeni, până la limita cu Bistriţa-Năsăud, pe parcursul lunii trecute am intervenit acolo unde a fost cazul şi am refăcut porţiunile cu gropi”, a declarat Florin Anechiti, şeful Secţiei Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc. Întâmplător sau nu, gropile au fost astupate imediat după ce, în ediţia din 20 iulie a.c., Monitorul de Suceava a scris un articol despre faptul că pe DN 17 au început să apară gropi din ce în ce mai vizibile şi mai deranjante.
În această zonă (după Iacobeni şi până la limita cu Bistriţa-Năsăud) lucrările de modernizare au fost efectuate de firma Aktor, iar perioada de garanţie a drumului, de doi ani, a expirat deja. Cu alte cuvinte, toate problemele care vor apărea de acum încolo vor fi remediate din banii noştri, ai contribuabililor.
La o parte dintre gropi, Secţia de Drumuri Naţionale nu poate interveni
Cât priveşte porţiunea Câmpulung Moldovenesc – Iacobeni, cu cele multe probleme în prezent, grecii de la Mochlos SA, care au lucrat la modernizarea drumului, nu au făcut încă recepţia finală a lucrărilor, aceasta fiind programată la finele anului. În aceste condiţii, lucrătorii Secţiei de Drumuri Câmpulung nu pot interveni pentru cârpirea gropilor, firma grecească fiind cea care trebuie să remedieze toate sectoarele în care au apărut probleme. Teoretic, dacă şoseaua nu va fi refăcută, ei nu pot face recepţia lucrărilor.
Crăpăturile îngrijorătoare din asfalt
Chiar dacă gropile au fost şi vor mai fi probabil plombate în următoarea perioadă, adevărata problemă nu prea are rezolvare. Un drum la care s-a lucrat timp de mai bine de şapte ani şi care a necesitat investiţii enorme, 203 milioane de euro, după cum au anunţat autorităţile la un moment dat, dă semne de mare slăbiciune, asta deşi cele mai multe porţiuni au fost finalizate în 2009 şi 2010.
Probleme, e drept deocamdată minore şi puţin vizibile, sunt pe foarte multe alte porţiuni ale şoselei, în timp ce episoadele cu alunecările de teren au arătat, de asemenea, cam care este calitatea lucrărilor.
La o analiză atentă se poate observa că în unele zone asfaltul de pe DN 17 este plin de mici crăpături, un prim pas spre apariţia gropilor, astfel că scepticii spun că problemele de acum sunt minore pe lângă dezastrul care va urma.
Trebuie amintit că specialişti avertizau încă din 2008 că lucrările de asfaltare de pe DN 17 sunt de proastă calitate, iar problemele nu sunt legate numai de calitatea asfaltului. Felul în care s-a lucrat la zidurile de protecţie şi la poduri ridică de asemenea multe semne de întrebare privind rezistenţa în caz de inundaţii.
(16 aug 2011, 15:41:36