Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 4 aug 2011 - Anul XVI, nr. 182 (4780)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9759 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7742 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

Amintiri frumoase

Trenul de epocă, pregătit pentru a circula pe căile ferate din Suceava

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Click aici pentru VIDEO

Compartimente tapisate şi capitonate cu catifea roşie sau verde, furnir de trandafir şi nuc, sticlă de Murano şi cristale de Boemia. Cam asta vor putea vedea norocoşii care vor urca în trenul de epocă „Moldoviţa”, adus la Suceava zilele trecute pentru a circula pe traseul Cacica – Dărmăneşti – Putna, cu ocazia manifestărilor prilejuite de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, dar şi a programului „Pelerin în Bucovina”.

O simplă vizionare a celor cinci vagoane construite în perioada 1885-1893, care vor fi ataşate unei locomotive cu abur ceva mai tânără, de pe la 1900 şi ceva, este suficientă pentru a fascina ochiul şi pentru a lăsa vizitatorul impresionat pe viaţă. Iar când alături aşezi imaginea trenurilor actuale, nu poţi decât să ai nostalgii pentru vremuri cu parfum de romantism. Chiar şi vagonul clasa a III-a, cu bănci de lemn, construit probabil pentru oamenii cu un nivel de trai mai scăzut, are farmecul său. Şi oricum, nu se compară cu banchetele cu muşamaua tăiată din trenurile de astăzi.   

 

Locomotiva prezintă mici defecţiuni

Adus, la propriu, la Suceava la începutul acestei săptămâni, trenul de epocă a intrat imediat pe mâna ceferiştilor locali. Locomotiva a rămas în Depoul Iţcani, iar cele cinci vagoane au fost remorcate până în Grupa tehnică. În afara unei curăţenii exemplare, feroviarii au sarcina ca bijuteriile pe şine să fie funcţionale la ora şi ziua când vor pleca pe traseu.

La Depoul de la Iţcani, pe lângă locomotiva cu abur trebăluiau ieri după-amiază vreo trei-patru ceferişti. Mastodontul de oţel era „îmbălsămat” cu spumă, iar apoi salariaţii depoului ştergeau toate urmele de vaselină şi mizerie cu mare grijă. Dan Dumitrescu, adjunctul şefului Depoului Iţcani, a mărturisit că locomotiva cu abur va avea parte de un tratament adecvat şi de o pază pe măsură.

Între timp, ceferiştii au alte probleme pe cap. O pompă din angrenajul bătrânei locomotive este defectă, iar funcţionarea s-ar putea să dea ceva rateuri, aşa încât se ia în calcul inclusiv varianta ca trenul de epocă să fie împins cu o altă locomotivă, de generaţie mai nouă, iar locomotiva cu abur să fie doar ornamentală.

„Nu prea mai sunt meseriaşi pentru a interveni la această locomotivă, dar cred că ne vom descurca. Vom aduce foşti colegi care au ieşit la pensie şi care se mai pricep şi sper ca totul să fie în ordine până când trenul va pleca pe traseu”, a precizat Dan Dumitrescu.

 

Excursii ad-hoc în vagoanele de epocă

În Grupa tehnică, acolo unde trenurile sunt pregătite pentru a pleca într-o nouă cursă, pe lângă cele cinci vagoane de epocă era aceeaşi agitaţie. Geamurile sunt spălate pentru ca Bucovina să se vadă fără dungă, podelele sunt măturate cu mare grijă, iar din canapele se aspiră tot praful. Pe scurt, totul se pregăteşte pentru o cursă de gală. Iar muncitorii nu scapă ocazia de a vizita vagoanele într-o excursie ad-hoc ce s-ar putea dovedi unică în viaţă. Aflată întâmplător prin zonă, fiica unui ceferist profită şi ea de şansa care i s-a ivit şi nu-şi poate ascunde exclamaţiile de uimire. „Mobilierul este din lemn, culorile sunt frumoase. Nu prea seamănă cu trenurile din ziua de azi şi mi-ar fi plăcut să călătoresc cu aşa ceva”, a mărturisit fata.

Şi ceilalţi angajaţi de la Calea Ferată, chiar dacă au în spate zeci de ani de muncă în sistem, nu au mai avut prilejul să urce într-un astfel de tren. Aşa că, fiecare profită la maxim de prilej pentru o fotografie cu telefonul mobil şi pentru a vedea cât mai multe din ceea ce însemna un vagon acum mai bine de un secol.

 

„Iuţeala maximă”, 30 km/h

După ce traseul şi orarul vor fi bătute în cuie, trenul de epocă se va pune pe pufăit şi va străbate rând pe rând gările pline de propria istorie. Curioşii vor putea să le admire mai amănunţit chiar dacă prin unele gări locomotiva nu va opri deloc. Şi asta pentru că viteza de circulaţie, „iuţeala maximă” cum i se spunea pe vremuri, nu va fi prea mare. Cel puţin în cazul vagoanelor, viteza va fi limitată la 30 km/h, şi asta în ciuda faptului că din construcţie ar fi putut atinge şi 45 km/h. „Pentru siguranţă şi pentru a evita accidentele”, ne-a explicat un ceferist această limitare. Cel mai vechi dintre vagoane a ieşit pe poarta fabricii în 1885, iar cel mai „tânăr” în 1893. De-a lungul timpului au suferit mai multe reparaţii şi recondiţionări, iar după cum arată plăcuţele nituite pe vagoane, ultimele retuşuri datează de la începutul anilor 2000.

 

Vagonul salon, „bijuteria coroanei”

Cele cinci vagoane care vor fi ataşate locomotivei cu abur sunt diferite. Fără îndoială, „bijuteria coroanei” este vagonul salon. Fotoliile cu catifea verde, lambriurile frumos lucrate şi un mic băruleţ îţi dau senzaţia că te afli în celebrul Orient Expres. Va fi, cu siguranţă, cel mai vizitat vagon, deşi nici la clasa I lucrurile nu se prezintă rău. Ferestre cu sistem de închidere şi deschidere, oglinzi şi fotolii cu catifea roşie asigură confortul unei călătorii cum astăzi nu întâlneşti.

Trenul mai cuprinde un vagon de clasa a II-a, unul de clasa a III-a, cel cu băncile de lemn, dar şi un vagon poştă. Tot ceea ce mai rămâne de spus este doar: „Poftiţi în vagoane”.

 

Cursă de probă astăzi la amiază

Trenul va putea fi admirat astăzi la amiază, până la orele 12.30, în Gara Burdujeni, când este programată plecarea într-o cursă de probă până la Vârfu Dealului şi retur. De asemenea, pentru săptămâna viitoare, de pe 8 până pe 14 august sunt preconizate curse „regulate” între diferite locaţii din judeţ. Cursele pe care trenul de epocă le va parcurge nu au fost stabilite încă, şi nici orarul sau preţul biletelor. 

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Trenul de epocă, pregătit pentru a circula pe căile ferate din Suceava.
 Vizualizări articol: 6913 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 4.73/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 4.7 din 15 voturi
Trenul de epocă, pregătit pentru a circula pe căile ferate din Suceava4.7515

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   * trimis de
( 4 aug 2011, 11:02:47
Din pribegia exilului nu se vede România
Dar se judecă a naibii de tăios .. corupţia
Nu se vede sărăcia ? nu se vede agonia ?
Din pribegia exilului nu se vede .. România ?

Potopul sinuciderilor din văzduhul capitalist
Plouă mereu cu întrebări (ce-şi conţin răspunsul )
Mai apare’un sclifosit ce-şi zice analist
Şi-ţi bagă’n ochi soluţia : impozitaţi bacşişul !

Te trezeşti urlând în pustiu de’atâta ipocrizie
De’atâtea articole în ziare de artilerie
De spălări de creiere , de-atâta mizerie
Din pribegia exilului nu te vezi , Românie !
2.   Ff super trimis de
( 4 aug 2011, 11:05:12
asa da..ma bucur sa citesc acest articol..si sper sa am timpul necesar sa ma bucur din plin de "o tura" cu aceasta bijuterie.!
3.   ...... trimis de
( 4 aug 2011, 11:10:38
curios cat o sa reziste fara sa aiba vreo distrugere la partea interioara..urca unu de la botosana" uaiiii da shi canape faina,ia sa trag oleak di ie,na,so rupt,dao incolo"...
4.   Bucovina trimis de
( 4 aug 2011, 11:29:22
la ceremus sau nistru ,nu ajunge trenul?
5.   Hgtuh trimis de
( 4 aug 2011, 11:30:30
iT DOESN'T matter what you say THE_SHADOW !
5.1  RE: Hgtuh trimis de
( 4 aug 2011, 12:23:39
e don't matter.. irisbusule....nu te mai da mare daca nu stii gramatica limbii engleze..:)))))
5.2  RE: Hgtuh trimis de
( 4 aug 2011, 18:40:13
@the_shadow: taci ba prostulelaughing A scris corect gramatical "it doesn't matter", de la " does not ". Do/does respectiv do/don't sunt verbe simple, care se folosesc in functie de persoana. Da tu daca inveti muzica de la rapperii negri, normal ca te faci de ras corectand persoanele care s-au exprimat corect. Invata de aici, sa nu mai dai cu mucii-n fasole data viitoare laughing I, you, they, we - do/don't. He, she, it - does/doesn't(does not). Moron laughing
6.   Fara mirlani, ca-l taie tăt! trimis de
( 4 aug 2011, 12:18:48
Daca ar fi civilizati, ar fi fain sa mearga si fratii nostri din Maramuresul istoric, Cernauti, Herța chiar si Basarabia!
7.   Frumos dar foarte rusinos!!! trimis de
( 4 aug 2011, 13:44:09
Felicitari CFR!!!, ceva frumos, dar ca peste tot si foarte rusinos, UNDE SE IMPLICA PDL-ul, nu se putea sa nu-si bage coada domn Flutur!!!
RUSINOS DOMNULE AI REUSIT SI-AI VOPSIT LOCOMOTIVA IN PORTOCALIU!!!!
8.   Bravi barbati trimis de
( 4 aug 2011, 15:51:27
Am ajuns sa ne bucuram de conditii fantastice de tansport feroviar de acum un secol. Domnilor PD-Latrai, stiti cate trenuri mai circula acum pe ruta Suceava - Putna - Nisipitu? Stiti cate trenuri circulau pana dupa 89? Mai stiti ca in 1889 ruta Suceava - Seletin era mai activa decat in aceasta epoca a PD-Lismului multilateral dezvoltat? Vreti sa ne bagati pe gat ideea turismului ocazional pentru umflatii si nesimtitii zilei dar lumea este flamanda si fara spranta zilei de maine. Sa dea Dumnezeu ca trenul sa fie plin de aceste scursuri, de genul Baselu, Boc-voinicul cel viteaz, Leana Tare-n clanta, Flutur Cap de BOU MORT si toata ferma de guitatori mancatori la troaca PD-Latrailor si-n momentul cand vor trece podul de la Dornesti, sa se intample minunea, trenul a trecut iar Suceava este plina de ramuitori guitand. Cei de la ISU sunt in concediu fara plata.
9.   E fain trenuletul trimis de
( 4 aug 2011, 16:55:17
l-am vazut azi in gara burdujeni. numa' ca fumega cam tare locomotiva. de la pacura. auzisem o replica in statia unui cfr-ist, cica i-ar fi bagat "tizac" in loc de carbuni laughing))))))))))))
10.   Bravo! trimis de
( 7 aug 2011, 18:59:17
Sincere felicitari pentru reportaj, precum si celor care au facut demersurile necesare aducerii acestui tren in Suceava!

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei