Piloţi, profesori de zbor şi elevi la şcoala de aviaţie s-au întâlnit în weekend la Floreni, pentru a marca un an de la deschiderea oficială a aerodromului. Timp de două zile, aproape 50 de piloţi din ţară dar şi din Ungaria, împreună cu câţiva paraşutişti au oferit un spectacol în aer, aplaudat de spectatorii prezenţi la sol, dar şi zboruri gratuite pentru publicul spectator.
Organizatorul principal al manifestărilor de pe aerodromul “Dintre brazi”, cum este denumit aerodromul de la Floreni, a fost Asociaţia Piloţilor şi Proprietarilor de Aeronave Ultrauşoare Motorizate (APPAUM), prin Dan Cobuz, comandantul Aerodromului Floreni şi instructor de aviaţie la şcoala de piloţi care funcţionează în această locaţie.
“Din ţară, cei mulţi participanţi sunt din Bucureşti, Iaşi, Braşov, Suceava, dar avem şi piloţi din Ungaria, care sunt alături de noi pentru a marca un an de la deschiderea aerodromului printr-un miting aviatic aniversar. Avem piloţi care evoluează individual sau în formaţie, pentru a oferi spectacol publicului spectator, şi avem câteva avioane pregătite, care execută zboruri de evaluare, de aclimatizare, de agrement cu cei care doresc din public”, ne-a declarat comandatul Aerodromului Floreni, Dan Cobuz.
Aerodrom internaţional şi şcoala de pilotaj
În cele două zile de spectacole aviatice condiţiile de zbor au fost bune, chiar dacă au mai căzut şi câteva picături de ploaie. „Vremea nu este rea, doar că avem vânt tare şi ceva scuturături pe sus. Dar se poate zbura cu senzaţii un pic mai puternice decât pe o vreme calmă, e ceea ce îşi doresc cei care vor adrenalină şi urcă într-un avion”, a spus Dan Cobuz.
Tot de la Dan Cobuz am aflat că în primul an de la redeschidere, aerodromul de la Floreni a devenit o poartă deschisă tuturor celor care au aparate de zbor şi doresc să ajungă în Bazinul Dornelor, la Floreni putându-şi lăsa avioanele sau pot face escală pentru alimentare. Aerodromul Floreni găzduieşte şi o şcoală de pilotaj, unde sunt înscrişi în prezent patru elevi (doi băieţi şi două fete) la motodeltaplan şi trei elevi (un băiat şi două fete) la avion.
“De asemenea, putem să ne mândrim că am început şi activitatea de turism aerian. În afară de activitatea de turism intern, cu avioanele diverşilor proprietari din ţară, în urmă cu două luni am avut avioane din Franţa care au aterizat la noi, au făcut o zi turul mănăstirilor din Bucovina, după care au plecat către Galaţi pentru a vedea şi Delta Dunării. La jumătatea lunii august avem din Germania o solicitare pentru a găzdui câteva zile cinci avioane de mici dimensiuni.
Pentru că avem un număr limitat de locuri pentru cazarea echipajelor care aterizează la noi, am oferit contacte la principalele pensiuni din zonă, dar sunt şi piloţi care au un caracter mai sportiv şi atunci aceştia preferă cazarea la cort sau rulotă. Noi avem spaţiu suficient şi condiţiile necesare pentru astfel de cazări”.
La Floreni se închiriază avioane piloţilor cu licenţă de zbor
Pe aerodromul din Floreni au fost prezenţi atât piloţi care au licenţă de zbor cât şi elevi. Unul dintre elevii la motodeltaplan este şi Iordan Airinei, din Vatra Dornei. Acesta ne-a spus că zborul cu motodeltaplanul este un sport foarte interesant, frumos, cu multă adrenalină. „Eu fiind mai în vârstă, invit şi tinerii să participe la cursurile de zbor. Am teoria terminată şi două ore jumătate de zbor, pentru că zborul cu motodeltaplanul depinde în primul rând de condiţiile meteo. Până la obţinerea licenţei mai avem de muncit cam şase luni, cursurile le facem în timpul liber, mai ales la sfârşitul săptămânii şi în concediu. Toată şcolarizarea la motodelta pentru a obţine licenţa costă cam 2.500 de euro, teorie şi practică, dar merită pe deplin efortul”, a spus Iordan Airinei.
Deşi nu are un avion propriu, Tiberiu Suriţchi, din Iaşi, zboară foarte des la Floreni. Tiberiu a început zborul cu planorul în cadrul Aeroclubului României în 2002, a avansat la avioane cu motor şi anul trecut a obţinut brevetul pentru avioane ultrauşoare. „Floreni este un loc extraordinar pentru zbor, dar un pic capricios în privinţa condiţiilor atmosferice, orice zbor aici este de neuitat. Sunt prea multe motive pentru care am ales acest sport. Este altceva, mai ales că de mic m-a atras aviaţia. Din păcate, nu am avionul meu personal, am venit şi am închiriat un avion. Nu este pentru prima oară când vin şi închiriez un avion la Floreni. Domnul Cobuz face o treaba minunată aici, oferind această alternativă, de a închiria avionul”, a declarat pilotul Tiberiu Suriţchi.
La numai 17 ani, două fete cunosc deja tainele zborului
Printre elevii şcolii de pilotaj am întâlnit şi două fete care la vârsta de 17 ani deja zboară cu avioane ultrauşoare. Mihaela Popescu este elevă la Liceul Militar din Câmpulung Moldovenesc. Îi place aviaţia şi drumul de la şcoală spre casă, la Poiana Stampei, trece pe lângă aerodromul de la Floreni. A văzut avioanele zburând şi şi-a propus să încerce să zboare. Este elevă a şcolii de motodeltaplan şi a venit sâmbătă şi duminică la Floreni pentru a ajuta la organizarea manifestărilor dedicate împlinirii unui an de activitate la aerodrom. Pentru Mihaela, zborul a devenit o pasiune şi îşi doreşte o carieră în aviaţia militară.
Raluca Cobuz, fiica cea mică a comandatului aerodromului, are 17 ani şi deja pilotează avioane ultrauşoare. A început şcoala pe avion, a terminat teoria şi are deja câteva ore de zbor, în care a învăţat cum să se menţină în aer, cum să ia virajele şi cum să lucrez cu bordul. Raluca a mărturisit că mai trebuie să mai lucreze un pic la decolări şi aterizări.
„Este dorinţa mea să zbor, avionul îmi este la suflet. Lumea de sus se vede foarte ordonată şi curată şi e altceva, e inedit, e ceva special. Pot spune că am urcat în avion să văd lumea altfel, îmi place senzaţia şi îmi plac aceste maşini ale aerului. Instructor este tatăl meu, dar nu vreau să mă opresc la avioane uşoare, aşa că voi merge mai departe cu un alt instructor licenţiat pentru aeronave”, ne-a spus Raluca.
Salturi cu paraşuta
La Floreni am întâlnit şi paraşutişti. Aceştia au efectuat salturi de la peste 1.000 de metri. Cristian Ministeriu a sărit de la 1.300 de metri şi ne-a spus că fiecare salt este o nouă senzaţie, deşi are peste 1.350 de salturi cu paraşuta. „Am căzut zece secunde, apoi am deschis paraşuta, totul pentru spectacol”. Cea mai mare înălţime de la care a sărit a fost 4.600 de metri, un salt în tandem la un spectacol aviatic în Cehia. Secretul pentru a reuşi în acest sport este să ai o sănătate foarte bună şi curaj.
( 1 aug 2011, 17:58:25