La aproape şapte luni de zile de la tragedia rutieră în care au murit patru oameni, în prima zi de Crăciun a anului trecut, procurorii au finalizat ancheta în ceea ce-l priveşte pe şoferul vinovat, dispunând trimiterea acestuia în judecată. El va fi judecat pentru infracţiunea de ucidere din culpă, toate probele din dosar ducând spre aceeaşi concluzie: patru oameni au murit doar pentru că s-au aflat în faţa unui şofer inconştient.
În dimineaţa zilei de 25 decembrie 2010, cu aproximativ un sfert de oră înainte de ora 8.00, părintele George Mihoc, în vârstă de 69 de ani, soţia acestuia, Elena Mihoc, de 67 de ani, fiul lor în vârstă de 27 de ani, preotul Vasile Mihoc, paroh în satul Plopeni, şi dascălul acestuia, Dănuţ Maftei, în vârstă de 17 ani, se îndreptau cu un autoturism Fiat Panda dinspre Suceava spre Plopeni, unde erau aşteptaţi la slujba de Crăciun.
Într-o curbă, chiar la intrarea în Plopeni, maşina Fiat Panda avea să fie izbită în plin de un autoturism Saab, condus din sens opus de Constantin Grădinaru, un şofer în vârstă de 20 de ani din Dumbrăveni, care venea spre Suceava.
Impactul extrem de violent a transformat maşina Fiat într-un morman de fiare în care toţi cei patru pasageri nu aveau cum supravieţui. Chiar dacă pasagerii din spate (Vasile Mihoc şi Dănuţ Maftei) au ajuns în viaţă la spital, concluziile medico-legale arată că leziunile suferite de aceştia erau incompatibile cu viaţa, toţi având multiple rupturi de organe interne.
Beat, cu 104 kilometri la oră, în curbă, pe un carosabil umed
Concluziile procurorului de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava, din dosarul de trimitere în judecată, stabilite pe baza mai multor expertize efectuate de specialişti, arată de ce au murit cei patru oameni.
În primul rând, Constantin Grădinaru circula cu viteză excesivă, experţii calculând că la intrarea în curba în care şi-a scăpat maşina de sub control avea 104 kilometri la oră. O viteză extrem de mare, cu atât mai mult cu cât condiţiile de deplasare erau vitrege, carosabilul fiind umed. Reacţiile sale au fost lente şi pe fondul stării avansate de ebrietate în care se afla, calculul retroactiv arătând că în momentul accidentului acestea avea o concentraţie de 1,25 grame per litru alcool în sânge.
Ce s-a stabilit în urma expertizei
De cealaltă parte, s-a stabilit în urma expertizei, preotul aflat la volanul maşinii Fiat circula cu o viteză de 51 de kilometri la oră.
În aceste condiţii, explică procurorii, din cauza diferenţei de viteză cu care circulau cele două autoturisme, cât şi a diferenţei de greutate dintre acestea, în momentul impactului autoturismul Fiat a fost proiectat înapoi în jur de zece metri, până în gardul de care s-a zdrobit, fiind rotit la 180 de grade.
Aşadar, circulând cu o maşină mai uşoară şi cu viteză redusă, cei patru oameni au primit o lovitură cumplită, care le-a fost fatală.
Concluzia procurorului care l-a trimis în judecată
„Accidentul s-a produs din culpa exclusivă a inculpatului Constantin Grădinaru, care a încălcat prevederile articolului 48 (Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză şi să o adapteze în funcţie de condiţiile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiţii de siguranţă), coroborat cu articolul 49 (1) (Limita maximă de viteză în localitate este de 50 de kilometri la oră), precum şi cu prevederile articolului 87, aliniat 1, (Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are o îmbibaţie alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge este infracţiune), toate din OUG 195/2002. Conform concluziilor de expertiză tehnică judiciară întocmite în cauză, nu se poate reţine că numitul George Mihoc a depăşit viteza regulamentară cu un kilometru la oră (circula cu 51 de kilometri la oră) întrucât această diferenţă se încadrează în abaterea de apreciere a deformaţiei”, se arată în concluziile rechizitoriului de trimitere în judecată a şoferului, care între timp a împlinit 21 de ani.
Ce pedepse prevede Codul Penal în cazul capetelor de acuzare reţinute de procurori
Trimis în judecată ieri pentru ucidere din culpă, şoferului i s-au reţinut în sarcină cele mai grave aliniate de la acest articol de lege. Conform Codului Penal, pentru că circula neregulamentar şi era băut, şoferul riscă o pedeapsă între 5 şi 15 ani de închisoare, la maximul căreia, având în vedere că s-a cauzat moartea mai multor persoane, se poate adăuga un spor de pedeapsă de până la trei ani.
Pe de altă parte, şoferii judecaţi pentru ucidere din culpă în accidente rutiere în ultima perioadă au fost condamnaţi doar la pedepse cu suspendare, ei beneficiind de clemenţă deoarece nu au săvârşit faptele cu intenţie şi nu aveau antecedente penale, cum este şi cazul lui Grădinaru.
(21 iul 2011, 11:25:20
Si aviz teribilistilor care cicula beti (si cu viteza). O puteti pati si voi in orice moment.
Pedeapsa de maxim 15 ani mi se pare mica pentru tragediile produse de psihopatul asta.