După ce anul trecut în judeţ s-a înregistrat o scădere a numărului de accidente grave, în 2011 lucrurile nu stau la fel de bine, cel puţin în prima jumătate a anului. Şoferi care au gonit cu viteză excesivă ori care s-au urcat băuţi la volan, au provocat accidente grave, care au lăsat în urmă morţi sau victime schilodite, cu zeci de zile de spitalizare.
Conform datelor de bilanţ ale Serviciului de Poliţie Rutieră Suceava, prezentate oficial în cadrul şedinţei desfăşurate ieri la sediul Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava, în primele şase luni ale acestui an, în judeţ s-au produs 155 de accidente rutiere grave, cu 20 mai multe decât în aceeaşi perioadă din 2010.
Datele statistice reliefează însă şi un aspect pozitiv. Deşi mai multe, accidentele s-au soldat cu mai puţine persoane decedate. Astfel, dacă în 2010, în primul semestru, în accidente au murit 25 de persoane, în 2011, în primele şase luni s-au mai înregistrat doar 16 decedaţi.
Numărul mare de accidente a cauzat însă un număr mare persoane rănite, în 2011 fiind rănite grav 127 de persoane, cu 20 mai multe decât anul trecut în aceeaşi perioadă.
Şoferi vitezomani şi pietoni neatenţi
Când vine vorba despre cauzele producerii accidentelor, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult comparativ cu anii precedenţi. Principala cauză rămâne viteza, excesivă ori neadaptată în curbă sau pe carosabil umed, care a dus la producerea a 38 de accidente grave, soldate cu opt morţi şi 44 de răniţi grav.
A doua cauză a accidentelor este imprudenţa pietonilor, care, angajaţi în traversare fără să se asigure, au fost implicaţi în 33 de accidente, soldate cu şapte morţi şi 26 de răniţi grav.
A treia cauză a accidentelor este imprudenţa şoferilor, care, scăpând controlul asupra direcţiei de mers, au provocat 18 accidente grave, soldate cu un mort şi 17 răniţi grav.
14 accidente grave din cauza alcoolului
Consumul de alcool la volan continuă să fie o mare problemă pe şoselele judeţului, fiind a patra cauză de producere a accidentelor.
Conform bilanţului Poliţiei Rutiere, în primele şase luni ale anului, din cauza stării de ebrietate, 14 şoferi au provocat accidente grave, soldate cu un mort şi 14 răniţi grav. Revoltător este şi faptul că mulţi şoferi băuţi lasă în urmă victime care au avut doar ghinionul de a se afla în faţa lor. Un exemplu elocvent în acest sens este accidentul petrecut pe 10 iulie a.c., în centrul municipiului Câmpulung Moldovenesc, când un şofer beat a adormit la volan şi a omorât un pieton pe trotuar.
În încercarea de a stăvili consumului de alcool la volan, poliţiştii rutieri au primit misiunea de a înăspri la maximum controalele în trafic, efectuând un număr record de verificări cu etilotestul: peste 13.000 în şase luni de zile.
Cele mai periculoase şosele din judeţ în 2011
În privinţa celor mai periculoase şosele din judeţ, DN 17 (E 576), din Suceava spre Ardeal, a devenit drumul pe care se petrec cele mai multe accidente, depăşind DN 2 (E 85), cel care parcurge judeţul de la intrarea dinspre Iaşi şi până la Siret.
Conform statisticilor Poliţiei, în primele şase luni ale anului, pe DN 17 s-au produs accidente în care au murit cinci oameni, iar alţi zece au fost răniţi grav.
Pe DN 2, în aceeaşi perioadă, trei persoane au murit în accidente, iar 12 au fost rănite grav.
În acest clasament urmează DN 2E, între Fălticeni şi Gura Humorului, unde s-au înregistrat două persoane decedate şi 11 grav vătămate corporal şi DN 17 A, Rădăuţi – Marginea, tot cu doi morţi, şi zece răniţi grav.
Numărul mai mare de accidente grave de pe DN 17 are şi o explicaţie. După reabilitare, calitatea şoselei a crescut foarte mult, astfel că şoferii sunt tentaţi să circule cu viteză mai mare. O adevărată capcană, explică poliţiştii, mai ales pe porţiunile grele, cu curbe deosebit de periculoase din zona Mestecăniş ori după Vatra Dornei, în zona Poiana Stampei sau Dorna Candreni.
Mai multe controale în trafic în august
Având în vedere apropierea lunii august, când pe şoselele judeţului vor circula şi zecile de mii de stranieri veniţi acasă în concedii, Poliţia Rutieră pregăteşte o puternică mobilizare în trafic. Se va pune accent pe acţiunile de control cu radare şi pe verificările cu aparatul etilotest, de asemenea urmând a se acţiona şi pentru sancţionarea mopediştilor care circulă fără căşti de protecţie ori fără permis de conducere sau atestat de absolvire a legislaţiei rutiere.