Curse spectaculoase, întoarceri zgomotoase, cu scrâşnet de roţi şi fum, manevre uimitoare şi demonstraţii uluitoare de precizie, sânge rece şi abilitate în manevrarea maşinii, aşa poate fi descris, pe scurt, driftingul, un nou sport motorizat, originar din Japonia, dar care în scurt timp a atras sute de milioane de fani în toată lumea.
Driftingul înseamnă să parcurgi un circuit stabilit fără să mergi drept, ci numai pe o parte şi pe alta, cu acele spectaculoase “alunecări” ale maşinii care dau şi numele sportului.
Filmul “The Fast and the Furious: Tokyo Drift”, care a generat încasări de peste 160 de milioane de dolari, este doar un exemplu al popularităţii acestui sport care la prima vedere pare a fi foarte periculos.
Puţini ştiu că şi sucevenii excelează la acest capitol, Suceava fiind foarte bine reprezentată în lumea driftingului. Veteranul acestui sport, Răzvan Frăţianu, cunoscut în concursuri şi ca LKN, a devenit chiar membru fondator al Federaţiei Române de Drift, Mihai Maxim, cu o vechime de un an în concursurile de drift, în vreme ce din urmă apar noi talente, care smulg aplauzele spectatorilor la demonstraţiile de drifting: Robert Vranău, Andrei Troaşe şi Lucian Condrea.
Dotări obligatorii pentru concursurile de drift
Pe lângă calităţile necesare pentru un astfel de concurs, participarea înseamnă şi o serie de cheltuieli deloc uşor de suportat de unul singur.
Robert Vranău, care a debutat anul acesta în Campionatul Naţional de Drift, participând la patru din cele şapte etape de campionat, spune că până acum a investit circa 7.000 de euro în maşina sa, un BMW E 36 – Pisicuţa (aşa cum e poreclit modelul în lumea drifterilor).
“Nu poţi face drift fără o serie de dotări speciale. Tracţiunea spate este obligatorie, cu diferenţialul blocat pentru ca roţile să tragă în acelaşi timp, o frână de mână hidraulică pentru iniţierea în derapaje, suspensie de drift specială si, pe cât posibil, un motor cât mai puternic. La nivel competiţional, obligatorii sunt roolcage-ul şi centurile de siguranţă în minim patru puncte, nu în trei, ca cele clasice”, a explicat Robert Vranău.
Toţi piloţii suceveni de drift sunt afiliaţi la cluburi sau asociaţii sportive, acreditate de Federaţia Română de Drift.
Antrenamentele lor, facilitate de marile centre comerciale
Deoarece costurile de participare la competiţii sunt destul de ridicate, chiar şi de 3.500 – 4.000 de euro pe an, bani care abia acoperă doar costurile de deplasare şi cazare, consumul de carburant şi uzura cauciucurilor, fiecare pilot are nevoie de sponsori, iar Robert Vranău este sponsorizat de compania FLAGA.
Fiind un sport zgomotos, care necesită spaţiu, dar şi asfalt bun, pasionaţii de drifting nu prea au avut unde se antrena, iar mai demult făceau figuri de drifting prin parcările publice, în special cele ale centrelor comerciale, nu de puţine ori fiind luaţi în vizor de poliţie.
Mai nou, antrenamente de acest gen au loc noaptea, tot în acele parcări, dar cu acordul centrelor comerciale, care au înţeles pasiunea lor pentru acest sport şi au decis să îi sprijine în acest mod.
(16 iul 2011, 13:57:42