Sute de oameni din comuna Adâncata au rămas fără electrocasnicele din locuinţe din cauza unui transformator electric. Incidentul s-a întâmplat ieri dimineaţă, când oamenii au auzit bubuituri cauzate de prizele care au pocnit. În unele cazuri, sătenii au văzut ieşind fum din televizoare, maşini de splălat sau calculatoare.
Unul dintre păgubiţi, Corneliu Mureş Sandu, ne-a povestit că, pe la ora 9 :15, „vorbeam cu o vecină la telefon şi am auzit bum din casă. Mi s-a dus maşina de spălat. Mi-au sărit siguranţele, le-am pus înapoi şi am auzit încă un bum, s-a dus încărcătorul de la telefon. M-am dus să scot încărcătorul, între timp s-a dus televizorul. După vreo zece minute, s-a auzit şi transformatorul bubuind. La vecinul de mai sus, s-a ars televizorul. O treime din comună a rămas fără aparatura electrică” .
Pagube de milioane
Deşi pagubele sunt destul de mari, oamenii din Adâncata încă nu pot să estimeze cu precizie la ce sumă se ridică pierderile, pentru că aşteaptă să revină curentul electric, să fie schimbat transformatorul defect, după care să-şi verifice toată aparatura electrică din casă. Oamenii au început să reclame incidentul la E.ON, pentru a-şi recupera pagubele.
„A venit tensiunea mare şi mi-a buşit două televizoare. Maşina de spălat era în funcţiune, nu ştiu frigiderul... Şi receiver-ul la televizoare. Măsurată, tensiunea arăta 357 volţi, faţă de 220 volţi, cât este normal. Deocamdată, vrem să vedem care este situaţia. Maşina de spălat este de circa 15 milioane de lei, am şi două televizoare stricate... În total, în jur de 35 de milioane pierderi”, ne-a spus Dumitru Airinei, în vârstă de 61 de ani, din Adâncata. Pentru unii abonaţi E.ON, problemele ar fi putut să devină şi mai grave, putând să se intoxice cu fumul ce ieşea din aparatele electrocasnice.
„A ieşit fum din calculator, frigiderul mi s-a stricat, televizorul la fel. Au mai fost pene de curent, dar nu ca acum. Paguba este de peste 30 de milioane. Vrem să ni se repare, vrem să meargă”, a completat Ovidiu Ţilea.
La locul potrivit
Una dintre păgubite,Doina Stanciu, ne-a spus că a avut mare noroc că s-a aflat acasă în momentul incidentului. Era pregătită să plece la serviciu, dar a simţit fum înţepător şi s-a întors din drum. „A ieşit fum din frigider şi din televizor. Astea mi s-au dus. Erau în priză. Eram acasă, în curte, şi tocmai atunci voiam să plec, să urc în deal, unde lucrez. În acel moment, am simţit un fum înţepător. Când am intrat pe hol frigiderul ardea. Ieşea foc din el. Am pagube de circa 20 de milioane de lei vechi”, ne-a spus femeia.
Sătenii au solicitat un nou transformator
La transformatorul care le-a „prăjit” aparatele electrice sunt conectaţi circa o sută de abonaţi, ceea ce înseamnă câteva sute de oameni rămaşi fără telefoane, fără televizoare, calculatoare, maşini de spălat, frigidere. Ei spun că transformatorul nu făcea faţă la numărul mare de abonaţi.
„Mi-a distrus congelatorul, calculatorul, plasma, maşina de spălat, toate. Miroase în casă a ars. A ieşit fum din ele. Depun plângere. Toate obiectele electrocasnice erau noi. Cum este puţin vânt sau ploaie sunt probleme. Transformatorul este foarte solicitat. Trebuia să se facă transformator în deal. Nu s-a făcut. Sunt foarte mulţi oameni conectaţi la acest transformator şi nu a mai făcut faţă”, ne-a spus Stejărel Reuţ.
Mai mulţi săteni ne-au povestit că au făcut cereri la E.ON încă de acum trei ani, pentru a se aduce un nou transformator în comună. La solicitările lor au primit doar promisiuni.
S-a curentat la firele electrice
Unul dintre sătenii care are casa în apropierea transformatorului defect ne-a spus că firele electrice l-au curentat, fiind foarte aproape de sol, la doar patru metri. „Firele fac burtă, la patru metri. Din neatenţie, le-am atins.... clădind fânul, pentru că eu am animale. M-am curentat. Am făcut reclamaţie. Am vrut să fie mutate firele şi mi s-a spus că nu au bani. În curte, firele coboară la patru metri şi sunt un pericol pentru familia mea”, este de părere Ioan Girigan.
Răspuns de la E.ON
Reprezentanţii E.ON România au spus că toţi consumatorii casnici vor fi despăgubiţi doar dacă defecţiunile la electrocasnice au fost cauzate de „funcţionarea necorespunzătoare a reţelei electrice de distribuţie”.
În termen de cinci zile lucrătoare de la data producerii incidentului, sătenii trebuie să depună o reclamaţie la biroul Relaţii cu Clienţii E.ON Suceava.
„În maximum 15 zile calendaristice de la data depunerii cererii în scris, titularul de contract care a solicitat despăgubirea va primi rezultatul analizei privind acordarea sau neacordarea de despăgubiri”, a completat Sorin Munteanu, purtătorul de cuvânt E.ON România.
(21 iun 2011, 11:36:08