Conducerea Regiunii Cernăuţi din Ucraina a anunţat, la Siret, că este de acord cu realizarea unei investiţii în construcţia unei autostrăzi care să facă legătura între Marea Baltică şi Marea Neagră, care ar urma să treacă prin Cernăuţi, Siret şi Suceava. În cursul zilei de ieri, în Punctul de Trecere a Frontierei Siret a avut loc o discuţie care a avut ca temă oportunitatea construirii unei astfel de autostrăzi, la întâlnire fiind prezenţi preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Flutur, guvernatorul regiunii Cernăuţi, Mychail Papiev, directorul proiectelor de reţele rutiere şi feroviare al Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, Helmut Meelich, precum şi membrii Trans-European Motorways (TEM) al United Nations Economic Commission for Europe (UNECE).
Întâlnirea cu autorităţile din Cernăuţi a fost convocată la solicitarea lui Gheorghe Flutur. În cadrul discuţiilor, atât oficialii români, cât şi cei din Ucraina au susţinut construcţia unei autostrăzi de la Marea Baltică la Marea Neagră, o interconexiune la coridorul de transport pan-european IX spre Ucraina şi Polonia.
Noua autostradă ar urma să fie construită pe actualul traseu al E 85, pe porţiunea Mărăşeşti – Suceava – Siret – Cernăuţi – Lvov, cu punct final în Polonia.
„Toţi suntem de acord că avem nevoie de un coridor de transport Nord – Sud, de la Baltica la Marea Neagră. Am făcut acest demers pentru ca România să fie prinsă şi cu acest coridor de transport. Nu am nimic cu celelalte coridoare care merg spre Vestul Europei, nici cu coridorul IV de pe Valea Oltului, nici cu autostrada Transilvania, dar mi se pare firesc să discutăm şi să luăm în calcul investiţii care să lege Nordul de Sud, să lege Suceava de Bucureşti, Cernăuţi de România. Şi de aceea am făcut aceste demersuri. Eu mă bucur că şi cei din Cernăuţi sunt de acord”, a declarat Flutur.
El a precizat că în momentul de faţă tendinţa este de a construi autostrăzi de la Vest spre Est, însă a subliniat că dezvoltarea unor coridoare de transport de la Nord la Sud este extrem de importantă. El a arătat că, dacă autostrada de la Marea Baltică la Marea Neagră va primi aprobarea Comisei Europene, investiţia ar putea fi realizată din fonduri europene, prin parteneriat public-privat sau în regim de concesiune. Gheorghe Flutur a mai subliniat că la viitoarele discuţii cu privire la construcţia acestei autostrăzi va fi invitat să participe şi comisarul european pe probleme de transporturi.
Autorităţile din Cernăuţi spun că autostrada vine în sprijinul transportatorilor
La rândul său, guvernatorul regiunii Cernăuţi, Mychail Papiev, a declarat că noul coridor de la Nord la Sud există în momentul de faţă, ca traseu, însă el trebuie dezvoltat. Mychail Papiev a spus că va sprijini promovarea unei astfel de iniţiative. Acesta a adăugat că atât el, ca fost vicepreşedinte al Ucrainei, cât şi Gheorghe Flutur, care este cunoscut „ca un ministru în România”, se vor implica în punerea în practică a acestui proiect.
Tot la Siret, vice-guvernatorul din Cernăuţi, Mihail Găiniceru, a spus că realizarea acestei autostrăzi ar fi benefică pentru degajarea traficului greu.
„Acest drum nu a fost o idee care a ieşit din laborator. Acest proiect este dat de anvelopele transportatorilor. Din 2002 încoace traficul greu pe E 85 a crescut de la an la an”, a spus Mihai Găiniceru.
Nu în ultimul rând, directorul proiectelor de reţele rutiere şi feroviare al Comisiei Economice pentru Europa a Naţiunilor Unite, Helmut Meelich, a declarat că la începutul lunii octombrie va avea loc la Cernăuţi o nouă întâlnire în care va fi dezbătut proiectul autostrăzii de la Marea Baltică la Marea Neagră, la discuţii urmând să fie prezente autorităţile din România, Ucraina şi Polonia.
(18 iun 2011, 11:14:40