Infrastructura din judeţul Suceava este găurită ca un şvaiţer. Dacă drumurile ce trebuie refăcute însumează sute de kilometri, mari probleme întâmpinăm şi în cazul podurilor. O bună parte dintre acestea au durata de exploatare depăşită de ani buni şi doar faptul că au fost construite temeinic şi nu au fost supuse unor inundaţii mari a făcut să rămână încă în picioare. Mai grav este că aceste poduri se găsesc şi pe drumurile naţionale din judeţ. Administratorii drumurilor recunosc că au o problemă, dar că nu o pot rezolva în lipsa banilor.
Un sfert din poduri sunt „depăşite”, altele „îmbătrânesc” rapid
Din cele 175 de poduri aflate în inventarul celor două Secţii de Drumuri Naţionale din judeţ, de la Suceava şi Câmpulung Moldovenesc, un sfert trebuiau înlocuite de multă vreme. Mai exact, pe raza Secţiei de Drumuri Naţionale Câmpulung Moldovenesc sunt 18 poduri cu durata de exploatare depăşită, în timp ce pe Secţia de Drumuri Naţionale Suceava sunt 23 astfel de cazuri.
Din urmă, „îmbătrânesc” rapid şi alte poduri. Pe întreg judeţul, alte 53 de poduri au între 41 şi 50 de ani vechime, ceea ce înseamnă că în viitorul apropiat ar trebui să intre într-un amplu program de reparaţii capitale sau de înlocuire. Deocamdată, totul e la stadiul de constatare, pentru că banii necesari lucrărilor nu se întrezăresc de nicăieri.
„Podurile vechi nu corespund noilor standarde de proiectare”
Degradarea permanentă a podurilor ca urmare a vechimii şi ca urmare a calamităţilor naturale este un fenomen vizibil pentru şefii secţiilor locale de drumuri naţionale. Atât Andrei Cristian Huţanu, şeful SDN Suceava, cât şi Florin Anechiti, şeful SDN Câmpulung Moldovenesc, recunosc că situaţia nu este tocmai bună.
„Vechimea foarte mare a podurilor fără efectuarea lucrărilor de intervenţie, precum şi rămânerea lor în clasa de încărcare I pot conduce la înrăutăţirea stării cu trecerea în clasele IV şi V de stare tehnică, având drept consecinţă impunerea de restricţii de tonaj şi/sau viteză. De asemenea, podurile vechi nu corespund noilor standarde de proiectare uniforme promovate la nivel european prin EUROCOD-uri”, au arătat cei doi şefi ai secţiilor de drumuri naţionale din judeţul Suceava.
Lucrările de reparaţii, reabilitare şi înlocuire a podurilor care au durata de exploatare încheiată se pot realiza cu costuri enorme. Nimeni nu ştie exact care ar fi sumele necesare, iar specialiştii spun că estimările trebuie făcute punctual, de la caz la caz.
„Veteranul” podurilor, vechi de 116 ani
Din toată „garderoba” de poduri de pe drumurile naţionale din judeţ, o notă aparte face cel de la Dărmăneşti, de pe drumul european 85. Bolta de zidărie de peste pârâul Hătnuţa a fost ridicată în 1895, iar până acum a rezistat în condiţii foarte bune, în timp ce calea de rulare a fost consolidată în 1984.
Alte două poduri cu o vechime de aproape 80 de ani sunt cele de pe drumul european 576. Atât cel de peste râul Moldoviţa, de la Vama, cât şi cel de la Câmpulung Moldovenesc, peste pârâul Valea Caselor, au fost înlocuite anul trecut, iar în scurt timp trebuie recepţionate.
Restricţii de viteză ignorate pentru un pod vechi de 78 de ani
Un alt pod care s-a şubrezit de-a lungul anilor este cel de pe DN 29A, care traversează râul Siret în zona localităţii Zvoriştea. Edificat în 1933, podul a fost greu încercat de-a lungul timpului de viiturile de pe Siret. Tocmai din acest motiv, administratorii drumului au impus restricţii de circulaţie. Mai exact, autovehiculele care trec peste podul de la Zvoriştea ar trebui să circule cu o viteză maximă de 30 km/h, restricţie pe care nimeni nu o bagă în seamă. Asta înseamnă că podul se degradează mai rapid, iar o eventuală inundaţie ar putea genera probleme serioase, inclusiv care să ducă la închiderea circulaţiei rutiere.
(14 iun 2011, 11:14:17