Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
vineri, 10 iun 2011 - Anul XVI, nr. 135 (4733)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook

În bazinul Dornelor

Călători pierduţi în timp, într-un tren arhaic, fabricat în 1940

de
(citeşte alte articole de la acelaşi autor)
Click aici pentru VIDEO

Un tren fabricat în 1940, care şi-ar mai avea loc astăzi pe şine doar cel mult în scop turistic, continuă să circule zilnic pe o rută aparţinând CFR. Se întâmplă în judeţul Suceava, în zona de munte, autobuzul pe şine, cum îi spun localnicii, parcurând cu greu cei 34 de kilometri ai rutei pe care o acoperă. Un motor care huruie îngrozitor şi senzaţia că roţile trec peste bolovani, acestea sunt ingredientele călătoriei cu trenul care probabil făcea furori prin anii ‘40.

 

Luni, 6 iunie, ca în fiecare dimineaţă, la ora 4.32, când nici găinile nu s-au trezit bine, trenul personal 5771 Vatra Dornei – Dornişoara a plecat în cursă. În această zi, pe lângă cei câţiva navetişti care mergeau spre Dornişoara, în automotorul construit în 1940 s-au aflat şi reporterii Monitorului de Suceava.

În tren este întuneric, astfel că „naşul” vine la verificat biletele cu o lanternă. Navetiştii au abonamente, noi avem bilete, astfel că nu prea este rost de nici un bacşiş.

 

Zgomot, suspensii inexistente şi scaune reci   

Imediat ce anticul tren se pune în mişcare, ne confruntăm cu două mari probleme. Zgomotul făcut de motor, asemănător cu cel produs de un autobuz vechi, este extrem de puternic. Apoi trenul nu amortizează nici un fel de şoc, astfel că am putea compara lejer călătoria cu una într-un tractor. Scaunele, dispuse tot ca într-un autobuz, din plastic, sunt foarte reci, însă aceasta este o problemă minoră în comparaţie cu cele amintite mai sus.

Călătoria decurge încet, prin staţiile Roşu, Dorna Candrenilor, Floreni, de aici începând linia secundară ce duce spre Poiana Stampei. Linia se intersectează de mai multe ori cu şoseaua, astfel că putem observa şoferi supăraţi că sunt ţinuţi în loc pentru ca micuţul tren să poată trece.

Urmează haltele Podul Coşnei, Turbăria Stampei, Poiana Stampei şi Dorna Burcut. Până aici trenul este în grafic...

 

Episodul „copaci căzuţi pe linie” 

La scurt timp după ce porneşte spre ultima staţie, Dornişoara, sat component al comunei Poiana Stampei, apare un incident, grav la prima vedere. Mecanicul frânează brusc. În faţă, un copac mai gros şi unul subţire căzuseră peste linie, după furtuna din noapte. Totuşi, nimeni nu face o tragedie din asta. Mecanicul dă un telefon, în aşteptarea unui topor care să reteze copacii, în timp ce călătorii din tren îşi continuă somnul, mai ales că sistemul de încălzire al garniturii este pornit, pentru a compensa răcoarea firească din mijlocul pădurii, la o oră atât de matinală. În aproximativ jumătate de oră, apare şi un bărbat cu un topor, care eliberează imediat linia ferată, trenul continuându-şi drumul. De altfel, având în vedere că linia străbate zone extrem de greu accesibile, prin inima pădurii, aflăm că astfel de incidente sunt destul de frecvente.

 

Anticul tren, foarte necesar mai ales pentru sătenii din Dornişoara   

Conform datelor de pe biletul de călătorie, trenul personal trebuia să parcurgă cei 34 de kilometri ai cursei Vatra Dornei – Dornişoara într-o oră şi 25 de minute. Copacii căzuţi peste linie au făcut însă ca drumul să dureze aproximativ două ore.

Trenul reuşeşte însă să ajungă în Dornişoara aproape de ora de întoarcere spre Vatra Dornei, 6.22. Mecanicul ştie că trebuie să se grăbească, asta pentru că elevii din satul Dornişoara trebuie să ajungă la şcoală, la Poiana Stampei sau la Vatra Dornei. Brusc, călătoria retur devine animată, în tren urcându-se în jur de 25-30 de persoane.

Deşi vechi şi oferind condiţii de deplasare foarte proaste, trenul este totuşi util. Un angajat CFR ne explică că oamenii din Dornişoara nu prea au mijloace de transport spre „civilizaţie”, astfel că trenul este cam singura opţiune, mai ales pentru elevii care trebuie să ajungă dimineaţa, înainte de ora 8.00, la şcoală. În plus de asta, elevii sau pensionarii dau doar puţin peste doi lei pentru a ajunge până la Vatra Dornei, astfel că lipsa cruntă de confort şi zgomotul rămân în plan secund. Mai trebuie spus că la întoarcerea spre Vatra Dornei, automotorul parcurge cei 34 de kilometri în doar o oră şi 13 minute, asta pentru că nu mai are de dat prioritate trenurilor accelerat, în Gara Floreni.

 

Călători îndemnaţi să-şi cumpere bilete şi un „naş” care nu sare calul 

Atât în tren, cât şi în mai toate haltele, vedem afişe mari în care călătorii sunt îndemnaţi să-şi cumpere bilete. Ne uităm atent la controlorul din tren. Taie bilete unor călători, însă nu refuză banii întinşi de cei care merg una-două staţii. Trebuie să asigure un minimum de încasări, asta pentru că în caz contrar ruta ar fi scoasă din circuit şi unii angajaţi CFR şi-ar pierde locurile de muncă.

Una peste alta, ruta CFR Vatra Dornei – Dornişoara este una care are o oarecare utilitate şi care cu siguranţă ar avea mai mulţi călători dacă ar fi deservită de un tren care să ofere un minim confort şi care să ajungă la destinaţie într-un timp mai scurt.

Călătoria cu trenul vechi din 1940 este pitorească doar pentru cineva care îl foloseşte o singură dată, însă ca opţiune de transport zilnic este cu siguranţă un coşmar. 

Compensând parcă condiţiile proaste de confort, peisajul de pe acest traseu CFR este unul superb. Linia trece pe lângă casele răsfirate de la munte şi străbate kilometri întregi prin inima pădurii, oferind o privelişte greu de egalat.    

 

Dacă nu se strică, automotorul face zilnic două curse tur-retur 

Conform programului din Mersul Trenurilor, pe ruta Vatra Dornei – Dornişoara sunt două curse zilnice tur-retur, una dimineaţă şi una după-amiază. Ambele curse sunt asigurate de automotorul fabricat în 1940. Lucrurile se schimbă în zilele în care automotorul se strică, ceea ce se întâmplă destul de des. Atunci, pe acest traseu circulă o locomotivă diesel care tractează un vagon clasic, însă această variantă este una de avarie, asta pentru că automotorul din 1940 are un consum de carburant mult mai redus. 

Trenul circulă doar în zilele lucrătoare, în weekend fiind anulat din lipsă de călători.

 

Reparaţie capitală în 1968

Pe una dintre uşile de acces în automotor zărim o tăbliţă pe care scrie că garnitura a trecut printr-o reparaţie capitală. Conform înscrisului, asta se întâmpla însă în 1968. Adică acum 43 de ani. Cu siguranţă trenul a mai fost reparat de sute de ori de atunci, însă respectiva tăbliţă nu a mai fost dată jos, parcă pentru a scoate în evidenţă şi mai mult vechimea garniturii.   

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Călători pierduţi în timp, într-un tren arhaic, fabricat în 1940.
 Vizualizări articol: 2339 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 27 voturi
Călători pierduţi în timp, într-un tren arhaic, fabricat în 19405.0527

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   Superb! trimis de
(10 iun 2011, 12:02:34
Superb articol, felicitări! L-am citit cu sufletul la gură!!!
2.   Ilona trimis de
(10 iun 2011, 12:22:43
invitati aici printul, poate isi cumpara o proprietate prin zona.....el tot cauta locuri uitate de lume, pitoresti.....
3.   Interesant trimis de
(10 iun 2011, 12:59:05
Jaful ala de automotor l-am filmat si eu miercuri la Vatra Dornei. Oricum sa nu uitam faptul ca este un automotor modernizat in urma cu cativa ani totusi. Sa fi vazut voi cum arata unul clasa 77 nemodernizat.
Totusi ar trebui bagat un jaf de sageata albastra pe portiunea asta mai ales ca e neelectrificata.
4.   Articol de nota 10! trimis de
(10 iun 2011, 13:12:56
Felicitari pentru acest articol care ma fascinat ! Ar fi frumos ca din cand in cand sa faceti articole asemanatoare ...
5.   :)) trimis de
(10 iun 2011, 14:15:28
Pe voi v-a fascinat articolul?! Pe mine m-a speriat. L-am citit cu patura la gura, ca pe o poveste horror. Ce reforma statului, institutii "performante".... aici gasesti esenta tata! Nu mai dati banii in parcurile de distractii pe "trenuletul groazaei", mergeti la vatra-dornei. Poate iesiti si mai ieftin laughing
5.1  RE: :)) trimis de
(10 iun 2011, 18:24:25
din pacate pentru tine, nu ai inteles ce a vrut sa transmita autorul prin acest articol....esti cam negativist si superficial si vezi doar jumatatea goala, ca sa zic asa....daca ai fi parcurs traseul descris in articol, ai fi inteles ce am vrut sa zic.

6.   Florin PAIU trimis de
(10 iun 2011, 14:40:34
Subscriu celor afirmate mai sus de catre carcotasii veseli ai urbei Suceava. Mi-a placut la nebunie articolul, asa articole sa tot citesti. Sunt placut impresionat dupa aceasta lecturare si vreau sa precizez ca ar fi bine daca s-ar mai face astfel de articole. Felicitari domnului jurnalist PAIU pentru acest frumos articol de ziar pe care pe unii ii induioseaza...
Sunt foarte fascinat de acest articol, unic as putea zice, in toata arhiva ziarului Monitorul: o zi din viata unui tren...
Respectele mele cele mai profunde, domnule jurnalist!
7.   Pentru ,,SIRJERKALOT' trimis de
(10 iun 2011, 15:14:58
Te-a speriat articolul? Înainte de a îndruma pe cineva să meargă într-un loc, trebuie să mergi tu să vezi: însuşirile creaţioniste ale Ziditorului Lumii, armonia priveliştii din împrejurimi în derularea anotimpurilor ce se succed, mirosul parfumat al cetinii de brad, strălucirea apelor cristaline din axa branhianticlinalului, toate acestea te cheamă să mai mergi şi să îţi porţi pasul pe drumul de baladă, dar şi de glorie.
p.s. mergi la rezervaţia Moara Dracului-Roşu şi o să vezi ceva foarte horror: floarea carnivoră ( Roua Cerului), dacă ai curaj poţi să o atingi..... eu nu te-aş sfătui..... saint fiction nu?
7.1  RE: Pentru ,,SIRJERKALOT' trimis de
(10 iun 2011, 17:02:59
Andreia, adu-mi o patura.happy
8.   Amintiri din copilarie trimis de
(10 iun 2011, 16:57:21
Cand am citit articolul mi-am adus aminte de copilarie si de vacantele petrecute la bunicii de la tara. . Mergeam pana la Dormesti cu trenul personal si de acolo pana la Vicsani era pus un automotor asemanator cu cel prezentat in articol. Daca acum 15 ani mi se parea un salt in trecut cand mergeam cu acel automotor , desi mergea incet si nu era confort imi placea de fiecare data traseul parcurs cu el. Nici nu imi imaginam ca mai circula vreunul in ziua de azi.
9.   Pentru cei nostalgici : trimis de
(10 iun 2011, 18:54:04
Obser ca in majoritatea comentariilor se face referire doar la calitatea articolului si la minunata privelste ce o poti admira parcurgand, desigur, traseul Vatra Dornei - Dornisoara. Articolul dezvaluie in schimb si o parte HORROR pe care o traiesc navetistii zilnic. Cam aiurea sa mergi cu un tren din 1900 toamna, la ora 4 dimineata, in frig care ocazional mai intalneste si cate un copac pe sine,ceea ce determina bineinteles intarzieri. Faptul ca in 2011 lumea inca mai calatoreste cu trenuri din 1940, spune multe despre tara in care traim.
9.1  RE: Pentru cei nostalgici : trimis de
(10 iun 2011, 19:12:12
Vagoanele fabricate la Uzinele Gh. Dimitrov, asa numitele "dimitroave" (pasionatii si cunoscatorii stiu la ce ma refer) sunt din 1933-1936 si mai circula uneori, le poti vedea si pe youtube.....si nu e nici o catastrofa....apropos, cu mocanita ai circulat vreodata? aia e si mai veche
9.2  RE: Pentru cei nostalgici : trimis de
(11 iun 2011, 00:18:46
@Dornaro, iti raspund aici si pt. mai sus. Apreciez faptul ca ai cunostinte despre garnituri de tren. Cu toate astea, scot in evidenta faptul ca are dreptate Kamun. El a sesizat foarte bine ce am vrut sa spun si a adaugat niste puncte de vedere corecte. Ai spus ca sunt negativist si superficial. Eu nu cred asta. Se prea poate ca tu sa confunzi notiunea de realist cu negativist. Ba din contra, cel care trateaza lucrurile superficial cred ca esti tu. Trimiterea catre Mocanita cu analogie la acest tren este absurda. Sunt "sigur" ca navetistii care merg prin frig, intuneric si lipsa de confort nici nu resimt aceste lipsuri, atata vreme cat au ocazia sa circule cu o "bucatica de istorie". Articolul, desi foarte epic si frumos, ar fi mai bine venit daca trenul ar fi comparabil cu Mocanita. In realitatea de fapt, suntem o tara care ne vrem europeana si cum a zis Kamun, "mergem cu un tren din 1900 toamna, la ora 4 dimineata, in frig". Singura diferenta este ca in 1900 toamna se circula mai repede pe calea ferata..infrastructura era mai buna. Si uite-asa, iarasi, nu putem privi lucrurile din perspectiva lor reala ci ne minunam de niste cuvinte scrise cu "maiestrie".
9.3  RE: Pentru cei nostalgici : trimis de
(11 iun 2011, 16:52:14
Dornaro, stiu ca nu iti voi putea schimba parerea, proasta evident, despre tara in care traiesti. Nici nu mi-am propus asta. Insa iti doresc sa mergi in fiecare dimineata (cel tarziu la 4:30) cu mocanita la scoala/serviciu ! Atunci probabil ca te vei trezi si tu la realitate!
10.   Tren trimis de
(14 iun 2011, 09:51:51
Automotorul e din 1940, dar motorul diesel, cutia de viteze si computerul de bord (!) sunt din 2009... e interesant sa mergi cu un automotor din 1940, dar care are motor conform cu normele Euro 3 (!). Totusi, nu inteleg de ce CFR Calatori a bagat si baga in continuare bani in automotoarele astea, mai ales ca multe din sectiile pe care circulau ori s-au inchis (a se citi furat, gen Gura Putnei - Nisipitu), ori s-au inchiriat unor operatori privati, care au venit cu materialul lor rulant.

Pentru Dornaro (9.1): Dimitroavele s-au produs intre 1943 si 1961 si ,,modernizate" prin '97 (scaune de plastic, WC turcesc s.a.). Ma indoiesc ca mai sunt in circulatie (in 2009 nu mai erau, poate le-or fi revizuit de atunci, desi nu vad logica).

Pentru Irisbus (3): Ce Sageata sa bagi la 30 de calatori? Ala e automotor de 120 de locuri si consuma cel putin dublu. Ti se pare rentabil?

Poate ca solutia ar fi intretinerea mai buna a liniei si mai multe perechi de trenuri. Ca automotorul ala are viteza maxima 70 km/h, dar nu-i foloseste la nimic daca are linia de 30 km/h si mai si sta aiurea prin unele statii.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Local

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei