Un cifarom care transporta aproape 15 tone de beton s-a răsturnat sâmbătă dimineaţă pe calea ferată care face legătura dintre gările Şcheia şi Burdujeni. Din această cauză, circulaţia feroviară dintre Moldova şi Ardeal a fost blocată mai bine de trei ore.
Incidentul s-a petrecut în jurul orei 9.30, când şoferul cifaromului, Nelu Cojocaru, a făcut o manevră imprudentă şi s-a trezit la 90 de grade faţă de poziţia firească.
„Am dat cu spatele şi iarba era alunecoasă. M-a furat şi m-a tras în şanţ şi apoi m-am răsturnat”, a povestit Nelu Cojocaru, şoferul autobetonierei.
Din fericire, acesta a scăpat doar cu o sperietură zdravănă. În timp ce şoferul ieşea din cabină şi încerca să-şi explice cum s-a răsturnat, colegii săi au sunat la 112 pentru a anunţa evenimentul şi pentru a cere oprirea circulaţiei feroviare. Chiar dacă mastodontul nu era căzut efectiv peste şine, trenurile nu ar fi putut trece deoarece cifaromul se afla în gabaritul căii ferate.
Peste 70 de călători, blocaţi în trenuri
Ca urmare a acestui incident, două trenuri au fost oprite pe traseu. Deoarece pe acest tronson nu există cale ferată dublă, responsabilii CFR au fost nevoiţi să întrerupă temporar circulaţia.
Trenul accelerat 1.859, care circulă între Iaşi şi Vatra Dornei, a rămas în Gara Burdujeni, în timp ce trenul personal 5.702, care circulă între Ilva Mică şi Suceava, a staţionat la Stroieşti. Reprezentanţii Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" SA care au venit la Şcheia au declarat că în cele două trenuri se aflau peste 70 de călători, dintre care şi aproape 20 de copii. Traficul feroviar a revenit la normal abia în jurul orei 13.00, la mai bine de trei ore şi jumătate de la producerea incidentului.
Ridicarea cifaromului, o adevărată aventură
Ridicarea cifaromului din gabaritul căii ferate s-a dovedit o adevărată aventură. Încărcătura de 6 mc de beton, care înseamnă aproximativ 15 tone, plus greutatea proprie a autobetonierei le-au creat probleme celor care au muncit la ridicare. După ce reprezentanţii CFR au întrerupt alimentarea cu energie electrică din firul de contact, peste cifarom au fost trecute mai multe şufe, iar o wolla a încercat să ridice autobetoniera. Fără succes, cifaromul era mult prea greu, iar, în plus, iarba făcea ca wolla să patineze.
La faţa locului a fost chemată o altă wolla, de capacitate mult mai mare, iar între timp reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Suceava au încercat, cu ajutorul unor perne pneumatice, să ridice puţin cifaromul pentru a permite introducerea altor şufe. Nici această operaţiune nu a avut prea mult succes.
Cea de-a doua wolla a ajuns şi ea, iar tentativa de a trage cifaromul a avut acelaşi efect: zero. Următoarea încercare s-a dovedit şi cea corectă. Wolla de capacitate mare a trecut calea ferată şi a ridicat cifaromul cu cupa, iar din partea opusă wolla de capacitate mică şi un camion au tras de şufe autobetoniera. Minunea s-a întâmplat, iar cifaromul a fost readus în poziţia firească.
O luptă de trei ore s-a terminat cu înfrângerea „fiarei” cu burta plină de beton.
( 6 iun 2011, 11:25:39