“Vânarea” maşinilor oprite neregulamentar de către o firmă privată îi înfurie la culme pe câmpulungeni. Oamenii cred că nu este decât o afacere controversată şi nu înţeleg de ce nu este suficient să aplice legea poliţiştii plătiţi să facă asta.
Sancţiune dublă
Aprobată încă din 2010, hotărârea Consiliului Local care reglementează gestionarea operaţiunii a început să opereze efectiv de la 1 mai a.c., după ce şi-a organizat activitatea o firmă din Botoşani, câştigătoarea licitaţiei organizate în acest scop.
Iniţial, demersul a fost privit favorabil inclusiv de conducătorii auto, care nu mai aveau pe unde circula din cauza maşinilor expuse pentru vânzare în plin centrul localităţii, dar şi de pietoni şi chiar de poliţiştii care au crezut că va fi descurajată net lăsarea maşinilor peste tot.
“Eu nu am avut încă maşina ridicată, dar e o porcărie. Da, dacă greşesc, plătesc, dar plătesc amendă după Codul Rutier, oricare ar fi ea. Să vină poliţistul, omul statului, să mă amendeze, că de aia e plătit inclusiv din buzunarul meu. Să meargă banii din amendă la bugetul de stat, nu la o firmă privată, care aruncă şi primăriei o redevenţă de câţiva lei. Este o aberaţie să fii sancţionat de două ori pentru aceeaşi faptă, că plăteşti şi firmei cât cere, dar şi amenda dată de poliţie după lege. Asta îmi aminteşte de altă afacere dubioasă, a radarelor private, care funcţiona prin toată ţara”, ne-a spus Nicolae Nistor.
“Victime” alese preferenţial
Deşi maşinile sunt ridicate în prezenţa poliţiştilor, proprietarii sunt revoltaţi de modul în care se procedează şi nici măcar nu ştiu dacă regulile impuse de consilierii locali sunt respectate. Regulamentul în cauză, un document stufos şi amănunţit, nu se află afişat nici măcar pe site-ul primăriei câmpulungene, după cum nu se află le vedere în oraş nici tarifele practicate de firma operatoare.
“Victime” ale vânătorii de maşini au căzut şi politicieni locali. Consilierul local liberal Mircea Giosan le-a spus operatorilor firmei că totul “este o măgărie şi nu se respectă prevederea aprobată de consilieri, potrivit căreia trebuie să asiste şi un reprezentant al primăriei”. Operatorii au insistat însă să îl contrazică pe alesul care, se presupune, ştie mai bine ce se votează în plen. La rândul său, purtătorul de cuvânt al PNL Câmpulung, Dumitru Văideanu, a rămas fără maşina oprită în faţa unui cabinet medical, în care intrase urgent pentru o problemă de sănătate.
De altfel, mai mulţi dintre cei deposedaţi de maşini susţin că sunt alese preferenţial “victime” care intră urgent în farmacii sau cabinete medicale şi lasă câteva minute maşinile în apropiere, tineri fără relaţii şi femei, în timp ce alte maşini parcate în acelaşi timp în zonă, ale unor persoane cu relaţii, ale samsarilor de maşini sau ale unor interlopi localnici rămân neatinse, chiar dacă şi poliţiştii sosesc la faţa locului.
Taxare abuzivă
Deşi regulamentul prevede tarife diferite pentru maşinile care nu au fost încă transportate, proprietarii se plâng că autovehiculele le sunt ridicate, în pofida protestelor şi disponibilităţii de a plăti pe loc, chiar în prezenţa lor. “Pur şi simplu îţi iau maşina din faţă. Pe stradă era coloană de alte maşini parcate neregulamentar şi ei m-au găsit pe mine. Mă simt discriminat, nu înţeleg de ce sunt eu altfel decât cei pe care nu i-au afectat. Mi-au luat maşina cu forţa numai să plătesc mai mult, deşi eram acolo, dispus să achit taxa de blocare şi deblocare a roţilor pe loc. Consider că este un abuz grosolan”, ne-a spus Marius Lungu.
A păţit la fel şi un inginer, care s-a ales şi cu maşina avariată în timpul procedurilor şi va da firma în judecată. El a aflat chiar de la conducerea firmei-mamă că operatorii nu au procedat corect, dar faptul era deja consumat şi banii daţi.
Proprietarii maşinilor ridicate susţin că, deşi li se eliberează chitanţe pentru sumele plătite, nu au posibilitatea să verifice dacă au fost corect taxaţi, pentru că nu li se emite o factură pentru “servicii”, în care să fie diferenţiate operaţiunile. Astfel, chiar dacă maşina a stat în depozitul firmei doar câteva ore, proprietarul ei poate plăti fără să ştie mai multe zile de “găzduire” şi nu are nici o dovadă că ar fi fost taxat ilegal. Cât despre stresul suferit de cei care cred iniţial că maşina le-a fost furată şi eventualele probleme de sănătate cauzate, nu există prevăzute daune şi nu pot fi obţinute decât cel mult în instanţă.
În ciuda nemulţumirilor localnicilor, autorităţile locale consideră că se procedează corect şi că operaţiunea trebuie să continue. Eventualele reproşuri sunt direcţionate către Consiliul Local, care a aprobat regulile şi care le poate schimba, dar nu pare dornic să o facă.
(26 mai 2011, 11:18:35