Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Suceava a aplicat amenzi de aproape 80.000 de lei comercianţilor de încălţăminte şi de textile din judeţul Suceava. CJPC Suceava a efectuat controale tematice la un număr de 47 de operatori economici în scopul verificării modului în care se respectă prevederile legale la comercializarea produselor textile şi a încălţămintei. Controalele au fost efectuate atât la comercianţi, cât şi la producătorii din judeţul Suceava.
Comisarul-şef al CJPC Suceava, Elena Oanea, a declarat că „s-au constatat numeroase abateri privind informarea corectă a consumatorilor cu privire la caracteristicile produselor, caracteristici esenţiale, care pot determina decizia de achiziţionare a consumatorului”. Astfel, printre neregulile depistate sunt compoziţia fibroasă la textile - denumirea şi procentul fibrelor. „Aceasta este o informaţie foarte importantă pentru cumpărători, deoarece aceasta trebuie să aibă legătură directă cu preţul practicat, comparabil cu produse similare, cât şi cu modul de întreţinere”, a menţionat Elena Oanea. Lipsa pictogramelor pe încălţăminte, lipsa instrucţiunilor de întreţinere sunt alte nereguli depistate pe piaţa suceaveană de către comisarii pentru protecţia consumatorilor. „Consumatorul trebuie să fie informat prin intermediul pictogramelor aplicate pe produs cu privire la materialele utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, pentru fiecare din cele trei componente ale pantofului - faţă, talpă exterioară şi căptuşeală, a mai adăugat şeful CJPC, Elena Oanea.
Produse textile şi încălţăminte oprite de la comercializare
În cazul produselor textile consumatorii trebuie să fie informaţi prin intermediul simbolurilor grafice corespunzătoare asupra tratamentelor de spălare, clorurare, călcare, curăţare chimică. Aceste simboluri trebuie să fie inscripţionate în mod vizibil, pe etichetă rezistentă la tratamente umido-termice, cusută pe produs, în interior.
O altă abatere constatată este nerespectarea promoţiilor. În cazul ofertelor promoţionale consumatorul trebuie să fie informat neechivoc în ce constă promoţia şi nu prin formulări generale „cel mai mic preţ” sau „cel mai ieftin”, fără nici o altă informaţie. Lipsa traducerilor de pe etichete sau lipsa afişării preţului au fost, de asemenea, abateri constatate în cadrul acestei acţiuni de control.
Ca urmare a controalelor efectuate s-au aplicat 46 de sancţiuni contravenţionale, dintre care 13 avertismente şi 33 de amenzi, în valoare totală de 78.400 de lei. De asemenea, s-au oprit temporar de la comercializare, până la remedierea deficienţelor, produse textile în valoare de 101.197 de lei şi încălţăminte în valoare de 197.481 de lei.
(21 mai 2011, 18:55:37