“Temeri şi speranţe ale tinerilor” este un proiect internaţional câştigat de Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” la concursul iniţiat de ACES (Academia Şcolilor Central Europene), o organizaţie fondată în anul 2006 de către ERSTE Foundation în cadrul programului "Europa" coordonat de Interkulturelles Zentrum (Vienna, Austria) şi în parteneriat cu Včelí Dom din Slovacia.
Timp de câteva luni, din septembrie 2010 până în martie 2011, Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” împreună cu cei doi parteneri ai săi “ZŠ s MŠ Samuela Gáspára” din localitatea Číčov, Slovacia şi “Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye” din localitatea Orosháza, Ungaria, au avut misiunea de a promova valorile non-violenţei în sistemul educaţional european, dar şi în viaţa de zi cu zi a elevilor.
Proiectul i-a încurajat pe elevi să facă diferenţa între teorie şi practică, între a fi informat şi a reacţiona, între a nu face nimic şi a face ceva. Elevii au înţeles că lumea poate deveni mai bună doar dacă învăţăm să fim mai buni.
Jurnal al proiectului pe Facebook
Proiectul s-a desfăşurat în trei etape care au vizat familiarizarea cu formele violenţei în şcoală şi în cadrul familiei, implicarea elevilor în rezolvarea problemelor legate de violenţă şi promovarea unui comportament non-violent printr-o campanie de informare.
Toţi cei trei parteneri au iniţiat un jurnal al proiectului în care fiecare participant şi-a exprimat temerile şi speranţele privind lumea în care trăim, o pagină Facebook unde se găsesc fotografii din cadrul proiectului, informaţii despre şcolile participante şi opinii ale elevilor din cele trei ţări şi o campanie de promovare a unui comportament non-violent în comunitatea în care trăim.
Schimb de experienţă în Ungaria, Slovacia şi Cehia
Întâlnirea de proiect a avut loc în localitatea Orosháza din Ungaria şi a oferit posibilitatea unui grup de zece elevi din clasele IV – IX însoţiţi de două cadre didactice, prof. Irina Lulciuc, coordonatoarea acestui proiect, şi Tinela Nastasi, profesoară de limba engleză, să se familiarizeze cu valorile culturii şi civilizaţiei maghiare.
Pentru elevi, schimbul de experienţă a fost o oportunitate pentru punerea în practică a cunoştinţelor de limba engleză la întâlnirea cu partenerii din Ungaria şi Slovacia şi la atelierele de lucru organizate pe tema „rezolvării conflictelor care pot apărea în şcoală, în familie şi în comunitate”.
Iniţiativa ACES este una demnă de luat în seamă deoarece pe lângă faptul că stimulează schimburile internaţionale prin folosirea limbii engleze ca limbă de comunicare comună, oferă şi posibilitatea coordonatorilor de proiect din ţările participante, însoţiţi de un elev din şcoală să participe la debutul proiectului „Kick-off meeting” (care a avut loc anul acest în localitatea Senec din Slovacia) şi la evaluarea finală a acestuia “Academy meeting” (care a avut loc la Praga, în Cehia).
Reţeaua şcolilor care fac parte din ACES doreşte să încurajeze participarea activă a elevilor şi profesorilor la schimburile de experienţă realizate în cadrul parteneriatelor internaţionale.