Tragedia rutieră din ziua de 25 decembrie 2010, soldată cu decesul a patru oameni, nu a fost deloc o întâmplare. Aceasta este una dintre concluziile care se poate trage după ce poliţia a finalizat cercetările din dosar, cercetări care scot în evidenţă inconştienţa crasă a şoferului în vârstă de 20 de ani care a provocat tragedia. Beat, fără experienţă în condus, acesta gonea pe şoseaua acoperită cu mâzgă, având mai mult de 100 de kilometri la oră la intrarea într-o curbă periculoasă.
La trei luni şi jumătate de la accidentul în care şi-au pierdut viaţa venerabilul părinte George Mihoc, în vârstă de 69 de ani, soţia acestuia, Elena Mihoc, de 67 de ani, fiul acestora în vârstă de 27 de ani, preotul Vasile Mihoc, paroh în satul Plopeni, şi dascălul acestuia, Dănuţ Maftei, în vârstă de 17 ani, ofiţerii Serviciului de Poliţie Rutieră au finalizat cercetările din dosar. Expertiza de specialitate a fost finalizată, la fel şi contraexpertizele în cazul alcoolemiei, declaraţiile martorilor au fost depuse şi ele la dosar, iar concluzia este clară: Constantin Grădinaru, în vârstă de 20 de ani, şoferul care s-a izbit în autoturismul Fiat Panda în care se aflau cei patru, poartă exclusiv vina producerii accidentului.
Şoferul avea o concentraţie de alcool de 1,10 la mie
Reamintim că accidentul s-a produs pe DN 29, la ieşirea din satul Plopeni, la aproximativ trei kilometri de intrarea în Suceava. Nu era încă ora 8.00, iar tânărul în vârstă de 20 de ani, din Dumbrăveni, la volanul unui autoturism Saab, venea spre municipiul reşedinţă de judeţ. Cursa acestuia s-a oprit într-o curbă la dreapta, maşina scăpată de sub control intrând pe sens opus şi lovind cu o violenţă extremă Fiatul în care se aflau cei patru oameni ai bisericii.
Elementele noi faţă de cele cunoscute imediat după accident sunt legate de concluziile expertizei de specialitate, cea care lămureşte cum s-a produs accidentul.
Primul element important este legat de starea de ebrietate a şoferului. Concentraţia de alcool reţinută în culpa sa este de 1,10 grame per litru alcool în sânge, ceea ce coincide cu o stare avansată de ebrietate.
A abordat o curbă cu 103 kilometri pe oră, pe drumul acoperit cu mâzgă
Expertiza mai arată că şoferul circula cu viteză cu mult peste cea legală (accidentul s-a produs pe raza satului Plopeni, unde limita maximă admisă este de 50 de kilometri la oră) şi nu a redus-o suficient nici la intrarea în curbă. Conform calculelor experţilor, în momentul în care a intrat în curbă şoferul avea 103 kilometri la oră. În aceste condiţii de viteză excesivă, pe carosabilul umed, maşina a intrat în derapaj, fără ca şoferul să mai poată face mare lucru. Autoturismul Saab condus de tânărul de 20 de ani a „ratat” în ultimul moment o altă maşină din sens opus, dar a lovit-o pe cea care venea din spate, autoturismul Fiat Panda al preoţilor Mihoc, care mergeau spre biserica din Plopeni, la slujba de Crăciun.
Şoferul nu intra în derapaj, în condiţii de viteză legală
Impactul dintre cele două maşini, de o violenţă extremă, a aruncat în spate maşina Fiat pe o distanţă de aproximativ de zece metri, până într-un grad de la marginea drumului. Cu o maşină de un gabarit mult mai redus decât bolidul care i-a izbit, cele patru victime nu au avut nici o şansă de supravieţuire, pasagerii din faţă murind pe loc, iar cei doi din spate, striviţi de fiarele maşinii, decedând în scurt timp la spital, având leziuni incompatibile cu viaţa.
Din concluzia expertizei mai reiese că lui George Mihoc, şoferul maşinii Fiat, nu i se poate reţine nici o culpă în producerea accidentului. Foarte important, expertiza de specialitate mai stabileşte că în condiţii de rulaj cu viteza legală, şoferul de 20 de ani nu ar mai fi intrat în derapajul care a declanşat tragedia.
Văzut de un martor cum gonea nebuneşte, cu 500 de metri înainte de accident
Relevantă privind inconştienţa şoferului este şi declaraţia unui martor, care, aflat la volanul unei maşini, fusese depăşit de Constantin Grădinaru. Martorul a relatat că şoferul în vârstă de 20 de ani gonea nebuneşte, apreciind că acesta avea în jur de 130-150 de kilometri la oră. La aproximativ 500 de metri după ce a fost depăşit, martorul avea să ajungă la locul accidentului şi să vadă imagini de coşmar, cu cei patru oameni striviţi în autoturismul Fiat Panda.
În următoarele zile, dosarul care vizează acest cumplit accident va ajunge pe masa unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, cu propunere de trimitere în judecată pentru comiterea infracţiunii de ucidere din culpă. Dacă îşi va urma cursul firesc, în câteva luni dosarul va fi trimis de procuror în instanţă, iar magistraţii de aici vor stabili pedeapsa pentru şoferul de 20 de ani.
Rămâne de văzut care va fi aceasta, în condiţiile în care, în ultima perioadă, numeroase accidente mortale, provocate de şoferi băuţi, s-au soldat doar cu condamnări la închisoare cu suspendare.
(13 apr 2011, 11:15:41