Trei trenuri de călători, un Intercity şi două trenuri accelerat, au fost blocate, în noaptea de sâmbătă spre duminică, zeci până la sute de minute, iar călătorii au fost în pericol de moarte, după ce persoane neidentificate au furat de pe doi stâlpi CFR din apropierea Gării Vereşti contragreutăţile care ţin întins firul de contact de deasupra liniei de cale ferată.
Dacă acel fir, prin care trec 27.000 de Volti, ar fi căzut pe garnitura de tren, atunci, susţin specialişti ai CFR, s-ar fi putut produce o tragedie.
„Nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla. Puteau fi călători electrocutaţi”
Sâmbătă noapte, în jurul orei 23:00, în staţia CFR a intrat Intercity-ul 553 Bucureşti –Suceava Nord. Pentru că firul de tensiune era lăsat, pantograful care face legătura dintre locomotivă şi fire a fost distrus, iar trenul s-a oprit brusc.
Când s-au dus să vadă ce se întâmplă, angajaţii CFR au observat că fuseseră furate 14 contragreutăţi de pe stâlpi, cel mai probabil de hoţii de fier, care le vor comercializa la un centru de colectare a materialelor feroase. Pentru 200 de lei, cât ar lua pe acele contragreutăţi, hoţii au provocat pagube de ordinul miilor de euro şi erau cât pe ce să provoace o catastrofă.
“Nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar fi putut întâmpla. Puteau fi călători electrocutaţi. Doamne fereşte!”, ne-a mărturisit, ieri după-amiază, un angajat al CFR.
Avarii a suferit şi locomotiva acceleratului 1654, Vatra Dornei –Bucureşti, al cărei pantograf era cât pe ce să fie distrus.
Un alt tren blocat din cauza inconştientei hoţilor de la Vereşti a fost acceleratul 1853, Constanta –Suceava.
Cea mai mare întârziere a avut trenul Intercity 553, de aproximativ trei ore. Garnitura de tren care venea de la Bucureşti ar fi trebuit să ajungă în Gara Suceava Nord în jurul orei 23.40. A ajuns abia pe la ora 3 şi 10 minute.
În cursul zilei de ieri, am încercat de mai multe ori să îl contactăm telefonic pe şeful Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Feroviare, comisarul Florin Catană, care este şi purtător de cuvânt al instituţiei. Apelurile noastre, însă, au rămas fără răspuns.
35 de poliţişti, pe 500 de kilometri de cale ferată
La Poliţia Transporturi Feroviare, pe tot judeţul Suceava, care are şi cea mai mare infrastructură feroviară din ţară, aproximativ 500 de kilometri, lucrează în jur de 35 de poliţişti, care nici dacă ar sta 24 de ore din 24 nu ar putea să acopere paza căilor ferate.
Adresele trimise către reprezentanţii CFR, pentru asigurarea pazei cu cadre proprii, primesc acelaşi răspuns: nu sunt fonduri suficiente.
Ba mai mult, şefii de la Bucureşti vor să mai restructureze din posturi şi să lase şi mai puţini poliţişti la Transporturi Feroviare.
“Calea ferată e atacată din toate părţile”
Ani la rând, hoţii au furat din căile ferate închise circulaţiei feroviare, cum ar fi Gura Putnei – Nisipitu, întinsă pe circa 25 de kilometri şi devenită impracticabilă după inundaţiile din 2008. În ultima vreme, însă, hoţii nu mai ţin cont de nimic şi comit furturi şi pe liniile principale, chiar pe magistrala 500, cea care duce spre Bucureşti.
“Săptămâna trecută am avut cinci furturi într-o singură zi. Calea ferată e atacată din toate părţile. La Şcheia, recent, au furat plăcuţele şi şuruburile de fixare de la calea ferată. Angajaţii CFR au dat peste hoţi când desfăceau în plină zi cântarul de la triajul Suceava. Au fost prinşi hoţi şi la Câmpulung, la calea ferată. La Fălticeni, au fost prinşi hoţi care, la fel, au pus în pericol siguranţa feroviară. Au fost arestaţi trei zile, după care li s-a dat drumul. Acum sunt din nou în libertate. Într-o zi, Doamne fereşte, o să se întâmple o nenorocire şi abia atunci o să se înceapă să se ia măsuri concrete. Dacă nu, o să fie prea târziu”, e resemnat unul dintre lucrătorii din cadrul structurilor Politiei TF.
Neputincioşi în faţa hoţilor de fier şi cupru
În 2011, furturile comise de hoţii de fier şi cupru au explodat pur şi simplu.
Pentru cei câţiva lei pe care îi obţin de la centrele de colectare, hoţii atacă orice, de la case, macarale, calea ferată, tarabe din pieţe, stâlpi de telefonie şi chiar turnuri de supraveghere şi comunicaţie.
Pagubele pe care le lasă în urmă sunt incomensurabil mai mari. Sunt cazuri în care hoţii au smuls practic cablurile din pereţii unor locuinţe în construcţie pentru câteva sute de grame de cupru, au devastat imobile, distrugând totul în cale, pentru câţiva lei pe care îi puteau câştiga.
Practic, nu există zi în care poliţia să nu anunţe cel puţin un furt de acest gen. Oamenii legii par pur şi simplu neputincioşi.
Poliţiştii recunosc că mai toată marfa furată ajunge la centrele de colectare, însă nu au anunţat până în prezent vreun dosar penal sau o amendă dată vreunuia dintre administratori ori angajaţii acestora.
Şeful Inspectoratului de Poliţie Judeţean Suceava, comisarul-şef Ioan Nicuşor Todiruţ, a cerut ofiţerilor de la Investigarea Fraudelor să verifice amănunţit activitatea tuturor acestor centre de colectare, în multe dintre acestea evaziunea fiscală fiind la ea acasă.
Deocamdată, însă, verificările au rămas fără răspuns.
Pe de altă parte, poliţiştii i-au identificat în multe dintre furturi pe hoţii de fier şi cupru, însă şi legislaţia pare neputincioasă în faţa acestor indivizi, de cele mai multe ori aceştia fiind cercetaţi în stare de libertate şi primind pedepse cu suspendare.
(11 apr 2011, 11:05:01
Prezentul este dominat de probleme .. scumpe
Şi-n toată scumpetea asta (scumpule) eşti singur
Numai şi când te gândeşti şi te ia cu crampe
Agricultura din Românika este ,, la pământ ’’
Potenţialul nostru e ... pământ pârlog
Te face să zâmbeşti deşi nu e amuzant
Suntem sub terapie (toţi ) iar Băse-i psiholog
Se scumpeşte energia .. cu maximă viteză
Explicaţiile ? de la vânzătoarea de la pompă
Viteza viitorului va fi cea de pe .. faleză
Viteza de pe şosea e (deja ) .. mult prea scumpă