Trei romi, un bătrân în vârstă de 62 de ani, nora sa şi fiul acesteia, de doar 16 ani, au reuşit performanţa de a descompleta sute de metri de cale ferată, furând elemente de fixare şi prindere, practic tot ce era din fier şi s-a putut demonta. Furtul s-a petrecut pe sectorul de linie ferată Gura Putnei – Nisipitu (închis după inundaţiile din 2008), deja o ţintă frecventă a hoţilor de fier vechi, care au descompletat calea ferată pe mai multe porţiuni.
Această ultimă faptă s-a petrecut acum două zile, între Gura Putnei şi Straja, pe porţiuni izolate, ascunse în pădure.
Cum au acţionat şi ce au furat cei trei
Poliţiştii de la Postul comunal Putna, după ce au primit o sesizare, au depistat pe raza satului Gura Putnei o căruţă în care erau transportaţi mai mulţi saci. În saci se aflau componente de cale ferată, la faţa locului fiind chemaţi imediat şi colegii acestora, de la Postul de Poliţie Transporturi Feroviare Rădăuţi.
În căruţă se aflau vechi cunoştinţe ale poliţiştilor, membri ai familiei Betean din Plai – Vicovu de Sus, care au mai comis furturi de cale ferată de pe acelaşi sector, atât în 2009 cât şi în 2010.
De această dată autorii au fost Dumitru Betean, de 62 de ani, una dintre nurorile sale, Mariana Betean, de 34 de ani, şi fiul acesteia Vasile Betean, de 16 ani.
În căruţă se afla un „munte” de componente de cale ferată. Anchetatori au numărat 131 de plăci suport susţinere şină cale ferată, 51 de plăcuţe prindere şină, 35 de resorturi şi 302 tirfoane, multe dintre aceste piese cântărind fiecare 5-7 kilograme. În total, undeva în jur de 1.200 de kilograme de componente din fier, care, dacă poliţia nu ar fi intervenit, ar fi ajuns la un centru de colectare a fierului vechi.
Tot în căruţă, anchetatorii au găsit şi sculele cu care au lucrat cei trei la demontarea elementelor de cale ferată. Un levier de mari dimensiuni, un ciocan, mai multe chei şi o rangă metalică cu vârf ascuţit. Pentru a demonta atât de mult fier, aceştia au lucrat anterior zilei în care au fost prinşi, adunând componentele în saci şi ascunzându-le, până când, marţi, au venit cu căruţa în zonă, pentru a le căra.
Demontarea a 25 km de linie ferată, variantă pentru stoparea furturilor
Linia ferată Gura Putnei - Nisipitu se întinde pe nu mai puţin de 25 de kilometri. Lungimea ei, dar şi faptul că o parte importantă trece prin zone de pădure, izolate, o fac cea mai vulnerabilă în faţa hoţilor, aceştia furând în mai multe rânduri inclusiv şine de cale ferată.
Acum câteva luni de zile, conducerea Serviciului Judeţean al Poliţiei Transporturi Suceava a făcut o solicitare scrisă către CFR cu privire la necesitatea dezafectării sectorului de linie ferată Gura Putnei – Nisipitu, tocmai din cauza hoţilor.
În privinţa logicii acestui demers, perspective ca această linie să mai fie refăcută şi redată traficului nu prea există, iar chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, ar fi nevoie de o reconsolidare serioasă a terasamentului. În aceste condiţii, dezafectarea actualei linii şi conservarea ei într-un depozit este o soluţie pentru ca hoţii să nu mai descompleteze infrastructura.
( 7 apr 2011, 11:09:42