Vatra Dornei continuă să rămână un univers fascinant când vine vorba de banii publici. Lucrări de patru milioane de euro au fost atribuite printr-o licitaţie care a avut loc în urmă cu o lună de zile unei firme care s-a înfiinţat cu doar câteva luni în urmă. Mai grav este că mai marii Primăriei Vatra Dornei nici măcar nu au prins în bugetul pe anul în curs, aşa cum scrie legea, banii necesari pentru aceste investiţii. Ioan Moraru, edilul-şef al staţiunii de interes naţional Vatra Dornei, spune, în schimb, că totul este legal, şi l-a oferit ca exemplu pe Gheorghe Flutur şi activitatea acestuia din Consiliul Judeţean Suceava pentru a-şi justifica propriile nereguli.
Lucrări pe bani care nu există
În cursul lunii februarie 2011, Primăria Vatra Dornei a organizat o licitaţie cu titlul „proiectarea, modernizarea, repararea şi întreţinerea drumurilor şi străzilor”. Valoarea proiectului este de 186 de miliarde de lei vechi, inclusiv TVA, şi ar urma să se întindă pentru o perioadă de patru ani. Obiectiv lăudabil, numai că prin bugetul Primăriei Vatra Dornei bate vântul.
Licitaţia a devenit motiv de scandal în ultima şedinţă de Consiliu Local din Vatra Dornei, iar cel care a semnalat problema este viceprimarul Mircea Rusu. Acesta a menţionat că totul este un abuz cu acte-n regulă, şi a argumentat prin încălcarea a două legi. Prima dintre acestea este Legea 215/2001 a Administraţiei Publice Locale, care prevede la secţiunea lucrări publice următorul lucru: „Lucrările de construcţie şi reparaţii de interes public finanţate din bugetele comunelor, oraşelor sau judeţelor, se execută doar pe baza unor documentaţii tehnico-economice, avizate sau aprobate de Consiliul Local”. Ori, în acest caz nu s-a întâmplat acest lucru.
Un alt aspect, mai grav decât primul, este stipulat de Legea 273/2006 a Finanţelor Publice, referitor la aprobarea proiectelor de investiţii locale. Conform acestui act normativ, pot fi cuprinse în programul de investiţii publice numai obiectivele pentru care sunt asigurate integral surse de finanţare. Ori, în şedinţa de Consiliu Local din 24 februarie 2011, când s-a votat bugetul pe anul în curs, nu s-a făcut referire la sumele necesare pentru lucrările de reparaţii stradale. Mai mult, licitaţia se desfăşurase deja de două săptămâni, pe 10 februarie 2011.
Câştigătoare, firma unui controversat om de afaceri din Prahova
La licitaţia din 10 februarie au participat trei firme. SC Asfalt Super SRL Prahova a licitat un preţ de 3.048 de lei/mp, fără TVA, SC Argecom SA Piteşti a venit cu o ofertă de 5.745 de lei/mp, fără TVA, iar Calcarul Pojorâta cu 10.726 de lei/mp, tot fără TVA. În final, a fost declarată câştigătoare firma prahoveană, controlată de omul de afaceri Gheorghe Şulţ, deşi diferenţele dintre cele trei oferte sunt foarte mari.
Interesant este că societatea este înfiinţată de doar câteva luni, iar la capitolul experienţă ar trebui să existe un mare semn de întrebare.
Iar în ceea ce-l priveşte pe Gheorghe Şulţ, o simplă căutare pe internet arată că firmele acestuia au mai executat lucrări şi în alte zone ale ţării, dar de o calitate îndoielnică, ceea ce a provocat mari nemulţumiri în rândul administraţiilor locale.
Primarul Ioan Moraru a declarat că nu vede nici o problemă în desemnarea drept câştigătoare a unei firme înfiinţată recent.
„Legea nu prevede nimic pe această temă, aşa că putea fi înfiinţată şi cu două zile înainte, important e să respecte procedura şi legislaţia. În plus, celelalte firme participante nu au contestat licitaţia, aşa încât eu cred că totul s-a derulat corect”, a spus edilul din Vatra Dornei.
Primarul Moraru: „E o chestiune identică cu cea încercată de Gheorghe Flutur la CJ Suceava”
Primarul Ioan Moraru nu vede nici o încălcare a legii nici în privinţa organizării licitaţiei fără ca sumele destinate lucrărilor să fie prinse în bugetul pe anul în curs.
„Dacă vreţi, e o chestiune aproape identică cu cea încercată de domnul Flutur la Consiliul Judeţean Suceava. Am demarat procedurile pentru obţinerea unui credit furnizor, ceea ce înseamnă că vom executa lucrări în 2011 şi 2012 şi le vom plăti după doi ani. Pentru a obţine acest credit furnizor la bancă trebuie să aduci ceva concret, nu doar propuneri. Dacă nu ni se va aproba de către bancă acest credit nu-i nici o problemă, şi asta pentru că tot ce a ţinut de licitaţie am organizat cu oamenii noştri din primărie şi nu au fost cheltuieli suplimentare”, a menţionat primarul din Vatra Dornei.
Ioan Moraru recunoaşte că acordarea unui credit furnizor depinde şi de o serie de garanţii pe care le acordă Guvernul României, dar se arată extrem de optimist în obţinerea acestor privilegii, motivat de faptul că „Vatra Dornei este un brand naţional”.
Mai mult, primarul şi-a motivat graba de a organiza această licitaţie prin aceea că anul trecut „nu am reuşit să turnăm nici o lopată de asfalt în Vatra Dornei, şi nu vrem să treacă şi vara asta în acelaşi fel”.
Ioan Moraru a mai ţinut să puncteze că lucrările de 186 de miliarde de lei vechi pentru repararea şi întreţinerea străzilor nu sunt ceva nou, ci doar continuarea unui proiect mai vechi, al cărui studiu de fezabilitate a fost aprobat de Consiliul Local Vatra Dornei în 2005 şi care a mai avut două etape de lucrări, în 2007 şi 2008.
( 6 apr 2011, 11:03:49