Breasla celor care se ocupă de pregătirea viitorilor şoferi a înregistrat o surprinzătoare extindere în ultimul an, previziunile sumbre venite din toate părţile fiind infirmate de situaţia statistică. Cu un număr de elevi rămas constant în ultimii ani şi plângându-se de costuri tot mai mari pentru pregătirea unui cursant, instructorii auto sunt departe de a se reprofila spre alte meserii, aşa cum ameninţau, dând apă la moară cârcotaşilor care susţin că aceştia iau prea mulţi bani pentru pregătirea unui elev şi îşi rotunjesc veniturile prin „colecte” mai puţin ortodoxe.
Instructorii au luat calea independenţei, însă şcolile nu s-au închis
Conform cifrelor din baza de date a Autorităţii Rutiere Române (ARR), Agenţia Suceava, cea care are competenţe în licenţierea şi verificarea activităţii şcolilor de şoferi, respectiv a instructorilor autorizaţi (ultimii sunt parţial independenţi de şcoli, însă prevederile legale îi obligă să colaboreze cu acestea pentru pregătirea teoretică a elevului), în ianuarie 2010, în judeţ existau 60 de şcoli de şoferi şi 38 de instructori autorizaţi independenţi.
Cele mai recente date statistice ale ARR, din 7 martie 2011, arată că în judeţ se găsesc actualmente nu mai puţin de 63 de instructori autorizaţi independenţi şi 68 de şcoli de şoferi.
Ioan Gobei, preşedintele Sindicatului Naţional al Instructorilor Auto, filiala Suceava, spune că această creştere enormă a numărului de instructori independenţi, de la 38 la 63, are şi o explicaţie.
„Normele nu permit ca un instructor să devină independent decât după trei ani de experienţă. Mulţi colegi lucrau la şcoli, însă erau tot cumva independenţi, maşinile erau ale lor, iar acum s-au desprins, desfăşurându-şi activitatea pe cont propriu”, ne-a spus acesta.
Totuşi, deşi instructorii au luat calea independenţei, numărul şcolilor de şoferi a crescut şi acesta, de la 60 la 68.
Şcoala de şoferi costă în jur de 900 de lei
„Marea majoritate a instructorilor buni nu mai vor să muncească la alţii, până la urmă numele instructorului aduce de obicei clientul şi cei mai mulţi elevi ne caută direct pe noi, îi interesează mai puţin numele şcolii”, susţine Aurel Piroş, unul dintre instructorii cu vechime în domeniu.
El a arătat că, după ultimele scumpiri de carburant, pentru a face şcoala de şoferi, cursanţii plătesc aproximativ 900 de lei. Aici intră toate costurile, partea de instruire practică fiind făcută cu instructorul, iar cea de pregătire pentru examenul teoretic, la sala de legislaţie a unei şcoli de şoferi. De altfel, conform actualelor prevederi legale, elevul trebuie să aibă contact financiar numai cu şcoala de şoferi, iar mai departe administratorul acesteia să îi dea o parte din sumă instructorului autorizat, fapt care îi nemulţumeşte profund pe ultimii.
Aceştia s-au reunit, de altfel, într-o asociaţie profesională pe toată Moldova şi au transmis numeroase memorii către factorii decizionali, cerând schimbarea legii.
Activitatea şcolilor şi a instructorilor, fără nereguli majore
În privinţa neregulilor din acest domeniu, conform constatărilor inspectorilor ARR, acestea sunt minore.
Pe parcursul verificărilor de anul trecut, echipele de control au descoperit că se efectuează ore de pregătire în trafic fără a se deţine la bordul autovehiculului documentele necesare, registrele unice de evidenţă a cursanţilor, respectiv catalogul de legislaţie rutieră nu se completează corespunzător, foile de parcurs nu sunt eliberate regulat, diagramele tahograf sau înregistrările cu tahograful digital nu sunt arhivate etc., toate abateri minore şi izolate, susţin inspectorii ARR.
„La controalele în trafic au fost depistaţi instructori auto care utilizează autovehicule cu caseta <Şcoala> neconformă cu normele în vigoare, unele mai mici, altele de altă culoare decât cea prevăzută de lege, portocaliu, în timp ce autocolantul obligatoriu care să avertizeze ceilalţi şoferi că au în faţă un vehicul tip şcoală lipseşte în foarte multe cazuri. Anul trecut nu am aplicat amenzi pentru aceste nereguli, însă cine nu a intrat în legalitate nici până acum va fi sancţionat”, a declarat Viorel Nicu Hrebenciuc, şeful Agenţiei Suceava a ARR.
(24 mar 2011, 08:51:54