Într-o perioadă de criză în care mare parte din populaţie face eforturi pentru a reduce din cheltuieli, drumurile şoferilor pe la centrele de dezmembrări auto sunt mai multe ca niciodată. Această realitate rezultă cel mai bine din creşterea numărului de ateliere de dezmembrări auto, la care proprietarii de maşini merg ca să cumpere un far, o oglindă sau o „mască”, la preţuri incomparabil mai mici decât cele de la producător.
Numai în zona municipiului Suceava se pot număra lejer mai mult de zece ateliere de dezmembrări auto, multe specializate doar pe vinderea pieselor auto vechi, altele combinând această activitate şi cu comercializarea de piese noi. La ieşirea din Suceava spre Botoşani, pe strada Gheorghe Doja ori la ieşirea spre Gura Humorului, ateliere de dezmembrări auto au adunate mormane de piese, oferta cuprinzând mai toate mărcile străine consacrate.
Piese pentru maşini din anii ‘90 şi până în 2004
Unul din cele mai mari ateliere de dezmembrări, dacă nu cel mai mare, se găseşte în comuna Ipoteşti. Afacerea aparţine fraţilor Ioan şi Daniel Senciuc, iar în imensa curte unde îşi are sediul societatea lor sunt adunate sute de maşini, nici măcar personalul nu le mai ştie exact numărul. Mormane întregi de tobe, zeci de motoare, sute de portiere, toate grupate pe mărci de maşini, pot reprezenta soluţia salvatoare pentru un şofer aflat în căutarea unei piese pentru autoturismul său.
„Avem cam tot ce înseamnă piese pentru autoturisme străine din 1990 şi până prin 2003-2004, mai puţin modele japoneze. Cei mai mulţi clienţi sunt posesori de maşini Opel, VW sau Audi. Oamenii ne caută pentru că găsesc piesa la un preţ mult mai mic, la jumătate din preţul uneia noi ori chiar şi mai ieftin”, ne-a declarat Călin Zagan, responsabil de atelierul de dezmembrare al celor doi fraţi, cel care ştie ce „mişcă” în fiecare colţ din atelier.
Succesul de la „Dezmembrări” ţine de arta negocierii
Cei mai mulţi clienţi de la „Dezmembrări” sunt în căutare de aripi, cutii de viteză sau faruri, însă gama componentelor căutate este mult mai largă.
Călin Zăgan ne-a spus că în Ipoteşti s-au tot deschis ateliere de dezmembrări în ultima perioadă, în momentul de faţă funcţionând nu mai puţin de şase.
Concurenţa fiind foarte mare, clienţii au de unde alege şi de multe ori negociază la sânge cumpărarea unei piese la mâna a doua.
„Am nevoie de un scaun faţă, am găsit unul, dar nu vreau să dau pe el mai mult de 50 de lei, mai caut...”, spunea un şofer care dădea o „tură” pe la centrele de dezmembrări.
Posesorii de Logan caută cu disperare piese second, Daciile vechi nu mai prezintă interes
Cei care lucrează la atelierele de dezmembrări spun că proprietarii de autoturisme Dacii Logan îi caută foarte des, deşi piese la mâna a doua pentru aceste modele sunt puţine, în cel mai bun caz încercându-se adaptarea unor componente de la alte mărci de maşini.
„Piesele noi la maşinile Logan sunt foarte scumpe şi oamenii încearcă această variantă”, spune Călin Zogan.
Decăderea totală a vechilor modele de autoturism Dacia se vede cel mai lesne la atelierele de dezmembrări. Deşi destinate celor care au maşini mai vechi, atelierele nu ţin piese pentru Dacii 1.300 sau 1.310. Asta pentru că nimeni nu mai întreabă de ele. Cei care mai circulă cu astfel de maşini „trag” de ele cât se mai poate, iar atunci când se strică la abandonează, aşteptând eventual un nou episod din programul „Rabla”.
(19 mar 2011, 14:32:13