Patru fraţi minori, cu vârste cuprinse între cinci ani şi nouă luni, au fost internaţi, împreună cu mama lor, într-un centru maternal, din cauza sărăciei. Familia locuieşte într-un imobil rămas moştenire de la bunicii paterni, care este într-o stare de degradare avansată. Locuinţa nu este întreţinută, iar condiţiile igienico-sanitare sunt necorespunzătoare pentru copii. Părinţii minorilor nu dispun de o situaţie financiară care să le permită îmbunătăţirea acestei situaţii, dar nici nu doresc să-şi dea copiii la stat.
Monitorizare
Cazul acestor copilaşi este în atenţia Serviciului de Urgenţă, din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Suceava, de mai mult timp.
„La ultima vizită a reprezentanţilor instituţiei noastre la domiciliul acestei familii s-a constatat că situaţia nu s-a îmbunătăţit, fapt care a determinat internarea cuplului mamă-copii într-un centru maternal, în vederea evitării separării copiilor de familie. Între părinţi şi copii s-au observat relaţii de afecţiune şi ataşament reciproc, minorii neprezentând semne de abuz, părinţii neaplicându-le rele tratamente acestora”, a declarat purtătorul de cuvânt al Protecţiei Copilului Suceava, Liviana Enea.
Pe perioada cât mama, împreună cu copiii, beneficiază de serviciile Centrului Maternal, tatălui îi revine obligaţia de a face tot posibilul să îmbunătăţească condiţiile de trai din locuinţă, astfel ca atunci când soţia şi copiii se întorc acasă, minorii să crească în condiţii normale.
17 copii au ajuns în grija statului, de la începutul anului
De la începutul acestui an, s-a instituit măsura de plasament în regim de urgenţă pentru 17 copii, care au fost luaţi din familie, pe motiv de neglijenţă, sărăcie, abuz, dar şi din unităţile sanitare (copii abandonaţi de mame). „Sesizările cu privire la copiii aflaţi în situaţii de risc le primim într-o pondere mai mare din partea serviciilor de asistenţă socială din cadrul primăriilor, dar şi din partea altor persoane fizice sau juridice sau a altor instituţii, vecini, părinţi, copii, etc. Toate sesizările telefonice, scrise, verbale sunt înregistrate în baza noastră de date, iar ulterior sunt verificate, atât de către autorităţile locale, cât şi de reprezentanţi ai Serviciului Urgenţe din cadrul DGASPC Suceava”, a explicat Liviana Enea.
Colaborare între instituţii
În urma fiecărei sesizări, Serviciul de Urgenţă contactează telefonic asistentul social din cadrul primăriei, pentru a afla mai multe informaţii despre sesizarea primită, pentru a se deplasa la faţa locului şi a verifica aspectele semnalate. În funcţie de cele semnalate în sesizare, se contactează telefonic, după caz, şi postul de poliţie, precum şi medicul, pentru a se deplasa la domiciliul copilului şi a verifica situaţia minorului aflat în situaţie de risc. În cel mai scurt timp posibil, echipa de specialişti din cadrul Serviciului Urgenţe ajunge la faţa locului, pentru evaluarea iniţială a situaţiei copilului.
„În cazul în care se impune prezenţa noastră, în aceeaşi zi, în zone diferite, se formează două echipe, alcătuite din doi asistenţi sociali, sau un asistent social şi un psiholog, care se deplasează în localităţile respective, şi împreună cu autorităţile locale verifică şi evaluează situaţia copilului sau a copiilor în situaţie de risc. După caz, se iau măsurile ce se impun”, a completat Enea.