În cursul anului 2010, sucevenii au depus 400 de reclamaţii la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, majoritatea referindu-se la majorarea dobânzii la creditele contractate, existenţa unor clauze abuzive în contracte, refuzul băncii de a reeşalona creditele, încălcarea clauzelor contractuale de către bancă, majorarea comisionului de administrare credit şi perceperea comisionului de risc, interzis prin OUG 50/2010. În acest an, numărul de reclamaţii vizând serviciile financiare au scăzut, aceasta datorându-se faptului că s-a diminuat semnificativ activitatea de creditare.
Amenzi în valoare de 57.000 de lei pentru societăţile bancare
În urma controalelor efectuate la 16 societăţile bancare din Suceava de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului, s-au constatat mai multe abateri de la prevederile legale. Cele mai frecvente încălcări sunt legate de lipsa contractelor de creditare a valorii ratei dobânzii, a modului şi condiţiilor în care aceasta se modifică, lipsa contractului de creditare a valorii comisioanelor aplicate, nespecificarea în contractele de creditare a condiţiilor de rambursare anticipată. S-a mai constatat existenţa mai multor instituţii bancare care, ulterior apariţiei OG 50/2010, nu au încheiat nici un contract de creditare. În urma controalelor efectuate s-au aplicat opt sancţiuni contravenţionale, dintre care şapte amenzi în valoare de 57.000 de lei.
Sfaturi pentru consumatori la încheierea unui contract de credit
Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului recomandă verificarea cu atenţie a informaţiilor din formular, informaţiile standard privind creditul pentru consumatori, în special costurile creditului, solicitarea unui exemplar al contractului şi o simulare de costuri, banca are obligaţia de a emite un grafic de rambursare cu rate egale şi un grafic cu rate descrescătoare, iar clienţii pot alege modalitatea de rambursare care le este favorabilă, în cazul creditelor imobiliare, şi sunt sfătuiţi să nu plătească avansul pentru cumpărarea unei locuinţe până nu li se acordă creditul solicitat. La încheierea contractului de credit, creditorul are obligaţia de a oferi gratuit, din oficiu, un document care atestă faptul că au fost stinse toate obligaţiile dintre părţi sau care indică obligaţiile contractuale neîndeplinite. De asemenea, este bine să vă asiguraţi că toate obligaţiile financiare sunt lămurite, pentru a nu descoperi că ulterior sunteţi înregistraţi la Biroul de Credit pentru datorii neplătite.