Cea mai veche parohie din oraşul Vicovu de Sus, situată în centrul localităţii, se află în mijlocul unui scandal ce tinde să se transforme în revoltă. O parte importantă a creştinilor care frecventează această biserică nici nu mai vrea să audă de actualul preot paroh. Primul pas a fost depunerea unui memoriu la Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, în care se cere cercetarea şi luarea de măsuri urgente împotriva preotului, iar al doilea va fi blocarea bisericii.
Biserica Adormirea Maicii Domnului este păstorită de preotul Vasile Schipor, în vârstă de 33 de ani. El este la această biserică din 2003, de când a fost hirotonosit. Până în 2009 a fost preot secund, după care l-a înlocuit pe parohul mai vechi, Gabriel Chiaburu, recent plecat de tot de la această biserică.
În acest caz surprinde corul extrem de numeros al nemulţumiţilor.
Memoriul înaintat lui ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, este semnat de 664 de oameni, preotul Vasile Schipor fiind acuzat printre altele de atragere de foloase financiare.
Oamenii acuză că părintele s-a apucat să vândă grâul trimis parohiei pentru sinistraţi, mai mulţi cumpărători depunând declaraţii scrise în acest sens, că şi-a făcut socrul casier, iar banii adunaţi de acesta sunt folosiţi în scop propriu, de întreaga familie Schipor.
Sutele de oameni nemulţumiţi acuză că părintele a plecat cu toată familia în excursie la Ierusalim, cheltuind 6.000 de euro, „având curajul să vină apoi la casele noastre după bani, când ştim cum se lăfăie el în bani”.
O altă acuzaţie este legată de lumânările cumpărate din biserică, care, se jură mai mulţi credincioşi, sunt stinse imediat de lumânărar, un apropiat al preotului, şi apoi revândute.
Reproşuri pe linie duhovnicească şi migrări spre alte religii
În afara acestor probleme, protestatarii spun că preotul Vasile Schipor ar vorbi urât cu marea masă a credincioşilor şi nu şi-ar îndeplini nici obligaţiile pe linie duhovnicească. Ei amintesc de mai multe persoane aflate pe patul de moarte, pe care preotul nu ar fi venit să le împărtăşească. Printre acestea şi un bătrân de 101 ani, Vasile Costea, care timp de mai bine de 50 de ani a vândut lumânări la biserică. Conform credincioşilor, după ce bătrânul s-a îmbolnăvit şi a căzut la pat, preotul Vasile nu a fost niciodată să-l viziteze, fapt pentru care, de mâhnire, cu trei zile înainte de a muri, bătrânul s-a convertit la religia penticostală.
Concluzia oamenilor este că, din cauza atitudinii preotului, lumea a început să părăsească religia creştin-ortodoxă şi cer reprezentanţilor Arhiepiscopiei să vină în zonă, să vorbească cu ei şi să ia măsuri împotriva preotului.
Cum vede preotul tot acest scandal
L-am contactat, ieri, telefonic pe părintele acuzat, pentru a-şi expune un punct de vedere cu privire la problemele pe care le are cu credincioşii.
Punctual, acesta a încercat să răspundă la toate acuzaţiile.
„Nu există şi nu a fost nici un ajutor de grâu pentru sinistraţi. Acel grâu este al Arhiepiscopiei şi mi-a fost trimis pentru a-l vinde, deoarece era nevoie de bani pentru a se cumpăra cartofii necesari hranei la căminul de bătrâni al Arhiepiscopiei. Situaţia este binecunoscută de Înaltul Pimen şi acuzaţia nu are fundament”, s-a apărat preotul.
El a admis că a fost cu familia la Ierusalim, însă spune că totul s-a făcut din banii membrilor familiei.
„Socrul meu, de exemplu, şi-a permis ca după o viaţă de muncă să adune câteva sute de euro şi să meargă la mormântul sfânt”, ne-a spus preotul.
În privinţa cazului bătrânului de 101 ani, acesta spune că a vrut să-l împărtăşească când s-a întors de la Ierusalim, în ianuarie 2011, însă familia nu l-a mai primit, spunându-i că bătrânul s-a pocăit.
„Acuzaţiile sunt total nefondate, nu au nici un substrat de adevăr. Am răspuns deja la ele şi în faţa comisiei Arhiepiscopiei, dacă am supărat vreodată pe cineva îmi cer scuze, însă de aici şi până la acuzaţiile că aduc lumânări din Ucraina, le sting şi le mai vând o dată, totul fără probe, este cale lungă”, s-a apărat preotul de 33 de ani.
Mărul discordiei ar fi preotul plecat recent din parohie
L-am întrebat cum explică atunci aceste acuzaţii, mai ales că nu vin de la o minoritate.
Tânărul preot este convins că totul pleacă în primul rând de la faptul că părintele cu care a slujit, Gabriel Chiaburu, a plecat, iar unii oameni, obişnuiţi cu acesta, îl regretă şi cred că el nu este străin de îndepărtarea sa.
Vasile Schipor a admis că din martie 2009 i-a luat locul acestuia, din preot secundar devenind paroh, ulterior, în ianuarie 2011, părintele Gabriel plecând de tot.
„Nu au fost deciziile mele, părintele a avut nişte probleme personale pe care nu le comentez, a fost trecut de Arhiepiscopie ca preot secund, iar apoi, la cererea sa, a fost transferat de la Vicov la Bălineşti”, explică preotul acuzat.
O a doua cauză a răzmeriţei ar fi, în opinia sa, faptul că parohia are teren pe vechile amplasamente ale unor oameni, iar aceştia şi toate rudele lor sunt împotriva sa.
Trebuie spus că în sesizarea lor, oamenii nemulţumiţi nu amintesc nimic de dorinţa ca preotul plecat să revină.
Protopopul de Rădăuţi merge la slujba de duminică
În memoriul înaintat Arhiepiscopiei, oamenii cer luarea de măsuri urgente, până pe 26 februarie, iar în caz contrar, pe 27 februarie, ar urma să se adune la biserică şi să o închidă.
Referitor la acest scandal, preotul Petru Lupaştean, protopop de Rădăuţi, ne-a declarat că memoriul a fost deja discutat în cadrul unei comisii, la Arhiepiscopie, şi s-a stabilit ca duminică, la slujbă, să se încerce o mediere.
„Duminică, alături de alţi preoţi, voi fi personal la slujba de la Biserica Adormirea Maicii Domnului, vom vorbi cu oamenii şi vom stabili ce este de făcut. Sperăm într-o rezolvare amiabilă şi creştinească a acestor divergenţe”, a mai spus protopopul.
(25 feb 2011, 12:03:55