Cele mai recente analize statistice ale Poliţiei Rutiere arată că în municipiul Suceava marea problemă o reprezintă accidentele în care victime cad pietonii. Practic, deşi per total numărul accidentelor este în scădere, cele în care şoferii lovesc pietoni aflaţi în traversare se menţin la un nivel ridicat. În baza unei analize statistice, poliţiştii de la Circulaţie au întocmit şi un clasament al celor mai periculoase treceri de pietoni din municipiul reşedinţă de judeţ.
După cum ne-a declarat comisarul-şef Laurenţiu Hermeniuc, şeful Biroului Rutier Suceava, în 2010, în municipiul Suceava s-au produs 161 de accidente cu victime, soldate cu trei decedaţi, 33 de răniţi grav şi 155 de persoane rănite uşor. Din cele 161 de accidente, un număr de 94, reprezentând un procent de 58,4%, au fost accidente în care au căzut victime pietoni. Comparativ cu 2008 şi 2009, acest procent este mai ridicat, ceea ce înseamnă că accidentele cu victime pietoni reprezintă o pondere din ce în ce mai mare.
Există din fericire şi veşti bune. În 2010, doar unul dintre accidentele în care au fost implicaţi pietoni a fost mortal, în general evenimentele rutiere de acest gen soldându-se doar cu răniţi uşor.
Străzile cu cele mai multe accidente pe treceri de pietoni
Din cele 94 de accidente din 2010 în care au fost implicaţi pietoni, 40 s-au produs pe locurile marcate pentru traversare. Restul au fost accidente după traversări neregulamentare ale pietonilor ori, în câteva cazuri, după ce şoferii au dat înapoi fără a se asigura, au pierdut controlul asupra direcţiei de mers sau au fost duşi în eroare de semnalizările rutiere defectuoase.
Revenind la accidentele pe treceri de pietoni, opt dintre acestea s-au produs pe bulevardul George Enescu, şapte pe strada Ana Ipătescu (pe trecerile de pietoni de la BNR, staţie Bancă şi Bibliotecă) şi patru pe strada Ştefan cel Mare (pe trecerile de pietoni de la Policlinică, Tribunal şi Bucovina). De asemenea, patru accidente s-au mai produs pe locurile marcate de pe Calea Obcinilor, iar trei pe bulevardul 1 Mai, de la Spital la Primărie, inclusiv pe locul marcat din faţa IPJ Suceava.
Cele mai periculoase treceri de pietoni
Practic, aceste cifre contabilizate pe porţiuni de drum, duc la concluzia că în municipiul Suceava există trei zone cu treceri de pietoni ce se dovedesc periculoase. În primul rând, succesiunea de trei treceri de pietoni din faţa Palatului de Justiţie, Bucovina şi apoi BNR reprezintă adesea o capcană. Există şi explicaţii logice pentru această situaţie. Pe porţiunea de drum unde se găsesc aceste treceri de pietoni nu apar blocaje în trafic decât în situaţii extreme, drumul fiind în aliniament, astfel că şoferii circulă cu viteză destul de ridicată. Apoi, cele trei treceri de pietoni nu sunt amenajate cu semafoare, „cocoaşe” sau insule între sensurile de mers, condiţii în care riscul de producere a unui accident este şi mai ridicat.
Multe accidente s-au mai produs anul trecut şi pe bulevardul George Enescu, cu precădere pe trecerile de pietoni care nu sunt în intersecţii cu semafor. Este vorba de trecerile de pietoni din apropiere de intersecţia cu Calea Obcinilor şi de trecerile de pietoni din zonele „Belvedere” şi „Bebeluş”.
Soluţiile poliţiei pentru limitarea accidentelor pe trecerile de pietoni
„Concluzia clară care reiese din statistici este că la trecerile de pietoni cu amenajări avem un număr nesemnificativ de accidente. Din punctul nostru de vedere, al Poliţiei, separarea sensurilor de circulaţie şi amenajarea de insule pentru traversarea în două etape ori amplasarea de semafoare cu acţionare manuală ar fi necesare la fiecare trecere de pietoni”, a precizat comisarul-şef Laurenţiu Hermeniuc.
Un bun exemplu în susţinerea acestor argumente este situaţia statistică privind accidentele petrecute pe trecerile de pietoni de pe Calea Unirii a Sucevei, din centrul oraşului spre cartierul Burdujeni. Deşi pe această lungă porţiune de drum sunt foarte multe locuri marcate, în 2010 s-au produs doar patru accidente, din care doar unul grav. Comparativ, în anii trecuţi, pe această lungă porţiune de drum erau cele mai multe accidente.
Explicaţia poliţiştilor este simplă: separarea sensurilor de mers prin mult contestatele scuaruri a dus la scăderea numărului de accidente, atât în general cât şi în ceea ce priveşte trecerile de pietoni.
Extinderea amenajărilor rutiere (insule pentru traversare în două etape ori semafoare de tipul celor acţionate manual) la toate trecerile de pietoni se loveşte însă de un impediment binecunoscut: fondurile insuficiente.
Tragediile de pe şosele, în scădere
Dacă accidentele cu pietoni sunt o problemă atât la nivel de municipiu reşedinţă de judeţ, cât şi în întreg judeţul, se poate spune că 2010 a însemnat o importantă reducere a tragediilor de pe şosele.
După cum a precizat comisarul-şef Laurenţiu Hermeniuc, în municipiul Suceava şi în cele 22 de comune arondate Poliţiei municipiului Suceava, în 2010 s-au produs 320 de accidente cu victime, în scădere cu 46 faţă de 2009. Cel mai important, numărul decedaţilor s-a redus. Dacă în 2009, în accidente, muriseră 36 de oameni, anul trecut sau înregistrat doar 17 decese.
„Suntem mulţumiţi de faptul că am reuşit să reducem numărul accidentelor, situaţia din 2010 este încurajatoare şi credem că este şi un efect al numeroaselor acţiuni de control în trafic desfăşurate de lucrătorii noştri”, a precizat comisarul-şef.
(24 ian 2011, 12:11:57