Aglomeraţie de nedescris la Casa de Asigurări de Sănătate Suceava, ieri, după ce unul dintre serverele centrale a cedat, ducând la formarea de cozi interminabile în faţa ghişeelor. Peste 200 de persoane care doreau să-şi achite contribuţiile sau să obţină adeverinţe de asigurat pentru medicul de familie sau internarea în spital au aşteptat ore în şir, întrucât sistemul informatic unic integrat (SIUI) s-a blocat. Pentru că softul nu mai mergea, activitatea tuturor caselor de asigurări de sănătate din ţară a fost parţial sau complet paralizată. La Suceava, ieri după-amiază, responsabilii instituţiei nu ştiau motivele defecţiunii şi nici când va fi remediată problema.
„Am venit de la 40 de kilometri, n-am mâncat azi nimic, dacă plec, pierd rândul”
Situaţia i-a nemulţumit profund pe sucevenii veniţi să-şi plătească dările la Sănătate sau să obţină adeverinţele care le atestă calitatea de asigurat. „Sunt cu inima, trebuie să merg la Tg. Mureş, la operaţie, şi nu pot să stau aici ore întregi”, s-a plâns Rodica Podaru, de 54 ani. „Stau de la 10 dimineaţa, am venit să plătesc pentru fiul meu. Sunt pensionar şi bolnav. Mă doare ficatul şi toate alea, stau de atâtea ore aici. Am venit de la 40 de kilometri, n-am mâncat azi nimic, dacă plec pierd rândul. Nu este corect. În spital dacă te duci nu găseşti nimic, cumperi totul. Aici nici măcar nu ai cu cine să vorbeşti. E corect aşa?”, se întreba Vasile Alupoaie.
„Sunt din Rădăuţi, am soţul bolnav, e în pat, operat, şi trebuie să-i plătesc asigurarea. De dimineaţă aştept, eu când mai ajung acasă? Am stat la două cozi, iar dacă nu duc chitanţa trebuie să plătesc spitalul, 1.200 de lei. De unde să-i scot?”, a mărturisit Valeria Dumitrescu.
„Este ruşinos pentru cei care conduc această instituţie”
Oamenii au reclamat că responsabilii instituţiei nu au făcut nimic pentru a fluidiza activitatea, organizând eventual noi ghişee sau suplimentând numărul de personal de la casierie, până la rezolvarea problemelor informatice, mai ales că angajata care încasează banii are mâna în ghips şi mişcările îngreunate din cauza acestei probleme de sănătate. „Mi se pare ceva strigător la cer. Este ruşinos pentru cei care conduc această instituţie. Ar trebui să găsească soluţii pentru situaţiile de criză, de aia sunt puşi pe funcţii”, a spus Sandra Murgea, în vârstă de 49 ani.
„Întotdeauna e la fel, nu doar acum, când nu mai merg calculatoarele. Ei la ora trei după-amiază termină programul, cheamă intervenţiile şi te dau afară. Eu am venit să dau bani, nu să iau. Cum îmi plătesc eu asigurările, să-şi facă şi ei treaba”, a precizat Mihai Hoidrag.
Purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate Suceava, Anda Sălăgean, a explicat ieri că există disfuncţionalităţi la un server de la Bucureşti, la nivelul sistemului informatic unic integrat, arătând căproblemele au apărut la eliberarea adeverinţelor de asigurat, care nu pot fi emise decât prin SIUI. „Fiecare caz în parte a fost tratat separat, în sensul că oamenilor li s-a explicat că de la data la care expiră adeverinţa sunt asiguraţi încă trei luni prin efectul legii. Ca atare, au fost rugaţi să revină ulterior, când se va debloca sistemul informatic”, a spus responsabilul de relaţiile cu presa al CAS Suceava.
Programul de lucru cu publicul a fost ieri prelungit pentru cei veniţi să-şi plătească dările
Anda Sălăgean a declarat că nu ştie care sunt motivele defecţiunii sau când va fi remediată problema, dar a precizat că activitatea de încasare a contribuţiilor continuă, iar programul instituţiei va fi prelungit atâta timp cât este nevoie. „Noi încasăm într-un program informatic compatibil cu SIUI-ul şi ulterior o să transferăm datele în vechiul program, tocmai ca să nu blocăm activitatea de încasare. Sunt cel puţin două sute de persoane care vin zilnic aici să-şi plătească contribuţiile la Sănătate, iar ca să nu paralizăm activitatea am ales varianta asta. Este început de an şi este oricum foarte aglomerat. Programul cu publicul este de la 9.00 la 15.00, dar se va prelungi până când se va încasa de la toată lumea, nu vom lăsa oamenii cu dispoziţii emise şi neîncasate”, a spus purtătorul de cuvânt al CAS Suceava.
Preşedintele CNAS a anunţat că activitatea caselor de asigurări de sănătate se suspendă până luni
Anda Sălăgean a adăugat că angajata de la casierie care are mâna ruptă a fost ajutată să-şi facă treaba de directorul economic al instituţiei, care s-a mutat în biroul ei după ce serverul a cedat. Ea a ţinut să precizeze că, din motive de securitate şi gestiune, nu se pot organiza noi ghişee la care lumea să-şi plătească dările.
Ieri, preşedintele CNAS, Lucian Duţă, a anunţat că pentru remedierea problemelor apărute la sistemul SIUI activitatea caselor de asigurări de sănătate din ţară a fost suspendată până luni. La Suceava, ieri după-amiază, încă nu sosise nici o adresă în acest sens.
(13 ian 2011, 11:52:24