În vara lui 2005, viaţa unui tânăr care tocmai dăduse bacalaureatul şi se pregătea de admiterea la facultate s-a sfârşit cumplit şi brusc. Plecase cu sora mai mică la bâlci, iar aici un camion de mare tonaj, cu care organizatorii încă îşi montau utilajele, l-a omorât.
Citiţi în rândurile de mai jos povestea unei drame cumplite, a unei morţi pentru care nimeni nu a fost tras la răspundere în ultimii cinci ani, singurul „vinovat” găsit fiind sistemul de frânare defect.
Codrin Ioan Corduneanu era fiul cuplului de medici veterinari Ioan şi Doina Corduneanu. Era un tânăr deosebit, membru al unei trupe locale de rock şi tocmai absolvise cu brio Colegiul Naţional „Nicu Gane” Fălticeni. Se pregătea de admiterea la Facultatea de Medicină din Cluj, dorind să devină medic chirurg.
În ziua blestemată, pe 15 iulie 2005, tânărul de 19 ani a fost rugat de mama sa să meargă la bâlciul oraşului, cu sora mai mică, Luana, pe atunci în vârstă de 11 ani. Soarta a făcut ca tatăl băiatului să se simtă rău şi să nu-şi poată duce fiica la bâlci, astfel că în locul său a mers fiul cel mare.
„Era copilul perfect. Nu spunea niciodată nu. <Da mamă, o duc imediat>, mi-a zis şi în scurt timp au plecat amândoi. A fost ultima oară când l-am mai văzut sănătos… Am trimis la bâlci doi copii şi s-a întors doar unul”, rememorează cumplita despărţire Doina Corduneanu, care nici acum, la mai bine de cinci ani de la moartea fiului său, nu poate povesti despre acele momente fără lacrimi în ochi.
Un şir de neglijenţe şi de ghinioane
Cei doi fraţi s-au îndreptat spre strada Unirii, unde erau instalaţiile de agrement montate cu ocazia zilelor oraşului. Primăria Fălticeni acordase autorizaţie pentru organizarea parcului de distracţii către doi agenţi economici de profil: AF Lichiardopol Michail din Botoşani şi SNC Amitrei Agip Piatra Neamţ. După cum arată şi ancheta ulterioară, deşi organizatorii mai aveau încă de montat utilaje, bâlciul era deschis, pe aleea de acces în incintă, aflată în pantă, găsindu-se numeroşi copii şi adulţi.
Şoferul angajat al agentul economic din Botoşani, Vasile Panaite, tocmai constatase că autotractorul pe care lucra el nu funcţionează, astfel că a împrumutat camionul greu aparţinând administratorului celei de-a doua firme, Constantin Potoceanu, un camion foarte vechi, de tipul celor folosite în trecut de Armata Română.
În vârful pantei, şoferul avea de mutat o remorcă. La un moment dat, rezultă din anchetă, acesta a scos din viteză pentru a intra în marşarier. A fost momentul în care, ca într-un film de groază, vehiculul, aflat în vârf de pantă, a luat-o la vale. Şoferul (care, s-a stabilit ulterior, avea o valoare de 0,18 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat, concentraţia de alcool din sânge stabilită după calculul retroactiv fiind estimată la 0,30-0,35 grame la mie) nu a mai putut opri camionul. A acroşat două fetiţe aflate pe alee, pe care le-a rănit uşor, după care, înainte de a se opri în scările unei bănci rotative, l-a lovit în plin pe Codrin.
„Mamă, pe Codrin l-a lovit o maşină foarte rău, nu cred că o să mai trăiască…”
Băiatul a fost urcat într-o maşină şi dus la Spitalul Municipal Fălticeni. Părinţii au aflat cumplita veste din gura fetei de 11 ani.
„<Mamă, pe Codrin l-a lovit o maşină foarte rău, nu cred că o să mai trăiască…> au fost cuvintele Luanei, un copil care la 11 ani i-a făcut respiraţie gură la gură fratelui ei sperând să-l salveze”, a continuat relatarea dramei Doina Corduneanu. Transferat în scurt timp la Spitalul Judeţean Suceava, tânărul a mai trăit în jur de 12 ore.
„Era străpuns înfiorător de o bară, din spate prin faţă, un obiect despre care nu ştie nimeni nici azi exact ce a fost”, îşi plâng durerea părinţii. Cu coaste rupte şi intrate în organele vitale, cu ruptură de rinichi şi ficat, tânărul nu a avut din păcate cum supravieţui.
Semne de întrebare de la debutul anchetei
Pentru părinţi au urmat luni de durere cumplită, în care nu s-au putut gândi decât la faptul că şi-au pierdut fiul, aşteptând ca cei abilitaţi să-i găsească pe vinovaţi. La trei luni după accident, la domiciliul familiei a sosit o somaţie de la Casa de Asigurări de Sănătate prin care tânărul mort era somat să-şi achite costurile de spitalizare. Revoltaţi de confuzie, părinţii s-au prezentat la Poliţia Fălticeni pentru a obţine, aşa cum cere legea, o hârtie care să ateste că fiul lor murise în urma unui accident care face obiectul unei anchete.
„La dosar erau doar vreo trei declaraţii. Ale şoferului, ale patronului care deţine camionul şi ale celui care l-a dus pe Codrin la spital, tot din cercul lor. Am rămas stupefiaţi. Am apelat la un avocat şi apoi eu, personal, am bătut toate străzile din Fălticeni încercând să găsesc oameni care au fost martori la tragedie. Pe câţiva i-am găsit… şi au dat declaraţii la poliţie”, susţine Doina Corduneanu.
Şoferul şi patronul, nevinovaţi pentru „că nu cunoşteau” existenţa defecţiunii
Pentru familie, prima lovitură majoră a venit pe 26 iunie 2006, când, prin Ordonanţa semnată de prim-procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Fălticeni, Ovidiu Ficioru, atât şoferul care a dat peste băiat cât şi patronul care a împrumutat maşina defectă sunt scoşi de sub urmărire penală.
„Apreciem că nu sunt date condiţiile culpei învinuitului Vasile Panaite (n.r.- şoferul) pentru accidentarea mortală a victimei. Astfel, acesta a condus un autovehicul ce prezenta defecţiuni tehnice la sistemul de frânare pe care nu le-a cunoscut înainte de a pune în mişcare autovehiculul întrucât nu-l condusese anterior.
…Faţă de învinuitul Potoceanu Constantin (n.r. - proprietarul camionului fără frâne) se va dispune scoaterea de sub urmărirea penală întrucât din probe rezultă că acesta nu a cunoscut că autotractorul firmei sale prezenta defecţiuni tehnice la sistemul de frânare, astfel că nu avea cum să i le comunice celuilalt învinuit”, acestea sunt câteva din concluziile procurorului.
Şoferul a adoptat o soluţie „viabilă” atunci când l-a accidentat mortal pe Codrin
„Decizia asta a venit cu o zi înainte de a-i face pomenirea de un an fiului meu. Vă daţi seama ce a fost în sufletul nostru”, îşi continuă relatarea dramei Doina Corduneanu.
În aceeaşi ordonanţă în care nu se găseşte nici un vinovat pentru moartea lui Codrin, apare o formulare cel puţin neinspirată, care le-a distrus pur şi simplu inimile celor doi părinţi.
„Fiind pus în situaţia de a opri acest autovehicul şi având la dispoziţie un timp foarte limitat de a analiza soluţiile de rezolvare a acestei probleme şi de a decide asupra celei mai bune, şoferul, mai mult din instinct, a intrat în scările acelei bănci pentru a opri autotractorul, soluţie care s-a dovedit până la urmă a fi viabilă întrucât a avut drept rezultat oprirea autovehiculului”. Aşadar, procurorul a stabilit că soluţia de a opri adoptată de şofer, virând spre stânga, moment în care l-a omorât pe tânărul de 19 ani, a fost una „viabilă”.
Cercetări reluate, aceleaşi concluzii
Trecând peste aceste cumplite lovituri, părinţii au continuat lupta.
Au contestat decizia în instanţă şi la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava, după analizarea dosarului magistraţii dispunând reluarea cercetărilor.
Ancheta a fost făcută din nou de un procuror de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Fălticeni, de această dată fiind vorba de procurorul Isabela Clara Maleş.
Pe 11 mai 2009, s-a dat o nouă soluţie, însă, spre stupefacţia părinţilor, concluzia a fost aceeaşi. Nimeni nu este vinovat pentru moartea lui Codrin Corduneanu, defecţiunea de la frânare survenind instantaneu şi neavând cum fi anticipată de nimeni.
Decizia instanţei: rezoluţia procurorilor este greşită
A urmat o a doua contestaţie la Judecătoria Fălticeni, iar concluziile acesteia, din Hotărârea emisă pe 16 noiembrie 2009, aruncă mari semne de întrebare asupra modului în care s-au făcut cercetările.
„Rezoluţia din 11.05.2009 a Parchetului de pe lângă Judecătoria Fălticeni dispune în mod greşit scoaterea de sub urmărire penală a învinuiţilor Panaite Vasile şi Potoceanu Constantin pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, motivat de faptul că nu au putut prevedea sau nu au avut cunoştinţă de existenţa defecţiunilor tehnice la autovehiculul cu care s-a produs accidentul mortal”. În nu mai puţin de cinci pagini, magistraţii de la Judecătoria Fălticeni amintesc de necesitatea identificării persoanelor care au modificat urmele accidentului în vederea ascunderii atragerii faptelor penale şi de faptul că deciziile de neîncepere a urmăririi penale nu au ţinut cont de o ultimă expertiză, care concluzionează că „în mod cert defecţiunea sistemului de frânare se manifesta dinainte de producerea accidentului”. De asemenea, a mai constatat expertul, semiremorca pe care şoferul vroia să o mute atunci când s-a produs accidentul nu avea sistemul de frânare cuplat la sistemul de frânare al capului autotractorului, ceea ce este o eroare gravă, care a condus la mărirea distanţei de rulare a vehiculului, până la oprire.
Aşadar, s-a dispus pentru a doua oară ca cercetările să fie reluate.
Reconstituire la locul tragediei, după cinci ani
Dosarul este actualmente pe masa unui procuror de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Suceava. În vara lui 2010, la cinci ani de la producerea accidentului, procurorul care se ocupă acum de caz a dispus efectuarea unei reconstituiri la locul tragediei, reconstituire care, speră părinţii, au adus noi elemente care să facă dreptate.
„Noi am vrut şi suntem pe cale de a reuşi să demonstrăm că cercetările s-au desfăşurat foarte prost din start şi apoi s-a continuat în aceeaşi manieră. Chiar dacă fiul nostru este decedat din 2005, noi încă mai aşteptăm şi credem că se va face dreptate”, este glasul lui Ioan Corduneanu, un tată care, în ciuda anilor de aşteptare, evită să arunce vorbe grele ori acuze către cei care au anchetat până acum moartea tragică a fiului său.
(12 ian 2011, 11:05:38
Aditivat cu multă gargară politică
Politică facem la ,,una mică’’
Ne luăm doza de umor necompensat
Şi...fireşte
Pentru accidentul ăsta CAMIONU’i vinovat