Călătoriile cu autobuzele şi microbuzele TPL se scumpesc chiar din prima zi a anului viitor pentru cei care circulă în baza biletelor de călătorie, dar nu şi pentru cei cu abonamente.
Decizia de majorare a preţului biletelor de transport public local a fost luată în şedinţa de ieri a Consiliului Local, pornind de la o cerere a TPL, care atrage atenţia asupra pierderilor mari pe care le înregistrează societatea ca urmare a păstrării aceluiaşi tarif de mai bine de doi ani, chiar dacă preţul carburanţilor a crescut în acest timp cu peste 50%, iar TVA-ul a fost majorat cu 5%.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, a spus că deşi îşi doreşte şi el ca transportul în comun să fie cât mai ieftin, acest lucru nu se poate, din cauza condiţiilor economice care impun noi scumpiri.
“Am mai avut o solicitare de majorare a tarifelor TPL în vară, atunci nu am fost de acord şi am acoperit noi diferenţa de bani. Astăzi, TPL-ul lucrează în pierdere, pentru că a mai scăzut şi numărul de călători, din cauza crizei economice. Transportul public nu se face doar pe criterii de eficienţă, pentru că sunt obligaţi să circule chiar dacă au doar un singur călător, pe unele trasee mai puţin circulate. În toată lumea acest serviciu este subvenţionat, în funcţie de puterea financiară a autorităţilor locale. Astăzi nu mai putem suporta să acordăm o subvenţie mai mare de 15 miliarde de lei vechi pe an. Mergând pe ideea că vom majora doar preţurile la bilete, vom încuraja oamenii să cumpere abonamente, iar în felul acesta, cei care circulă des cu TPL – elevii, studenţii, navetiştii, nu vor avea de suferit”, le-a explicat Lungu aleşilor locali.
El a exemplificat faptul că noul preţ al biletelor de călătorie este similar celor existente în multe oraşe din ţară: Timişoara are doi lei, Craiova 2,5 lei, Oradea doi lei, Baia Mare 1,9 lei, Iaşi 1,9 lei, Satu Mare doi lei, Râmnicu Vâlcea doi lei, Piatra Neamţ doi lei, Alba Iulia doi lei etc.
“Am judecat şi noi mai multe ipostaze ale acestui preţ, să îl facem ceva mai mic, dar este o mare problemă cu restul care trebuie dat călătorilor – riscam să nu se dea deloc acel rest. De aceea am propus ca cei care circulă des cu autobuzele să poată circula cu abonamente, la acelaşi preţ, care este cel mai mic din ţară.
Urmează ca împreună cu TPL să facem efortul de a cumpăra minim zece autobuze noi, pentru a asigura cetăţenilor confortul de care au nevoie”, a adăugat Lungu.
Reprezentanţii PSD din Consiliu Local au spus că majorarea cu 25% a preţului biletelor li se pare prea mare, ei propunând un preţ de 1,75 lei, cu care ceilalţi aleşi locali nu au fost de acord, fiind considerat mult prea incomod de plătit acest preţ de către călători, cât şi de dat rest, de către taxatori, încât populaţia ar fi ajuns să plătească tot doi lei, fără să mai primească rest, iar diferenţa de bani nu ar fi ajuns la bugetul TPL, ci în buzunarele taxatorilor.
(17 dec 2010, 15:58:08