De câteva luni, pe drumurile publice din judeţul Suceava au apărut maşini „înmatriculate” de primării. Deşi pare ciudat, acest lucru este permis, iar mulţi primari şi consilieri locali au aprobat pe bandă rulantă cererile venite din partea localnicilor. Potrivit unui Regulament cadru, întocmit la cererea Prefecturii Suceava şi la care au contribuit reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere, Registrului Auto Român şi Serviciului Permise şi Înmatriculări, avizele se dau doar în anumite condiţii. De ceea ce le era frică celor care au făcut parte din această comisie nu au scăpat până la urmă. Aşa se face că în trafic au apărut maşini care în mod normal trebuiau să treacă pe la RAR Suceava, iar în funcţie de caracteristici urma să fie achitată taxa de poluare şi apoi celelalte taxe pentru înmatriculare. Unii primari au ignorat acest Regulament pe care Prefectura Suceava l-a trimis în teritoriu şi au obţinut, în mod curios, avizele direct de la Bucureşti.
La Suceava era imposibil, la Bucureşti aviz favorabil
La Cajvana, de exemplu, o maşină marca Suzuki, aparţinând categoriei M2, care nu putea fi înregistrată la primărie conform Regulamentului Prefecturii Suceava, circulă cu acte în regulă pe drumurile din judeţ. Gheorghe Tomăscu, primarul oraşului Cajvana, a precizat că înregistrarea s-a făcut legal. În acest sens, primarul a prezentat o Hotărâre de Consiliu Local a Primăriei Cajvana, în care aleşii locali şi-au dat girul pentru astfel de operaţiuni şi în care erau ataşate avize de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul MAI şi Comisiei pentru administraţia publică locală, juridică şi de disciplină, apărarea ordinii şi liniştii publice, a drepturilor cetăţenilor, precum şi mai multe articole din Ordonanţe de Urgenţă, Legi, Hotărâri de Guvern şi Ordine ale ministrului Administraţiei şi Internelor.
„Din punctul nostru de vedere am respectat întocmai legislaţia. Maşinile înregistrate la primărie au dreptul de a fi folosite pentru activităţile agricole sau în construcţie. În cazul de faţă, autorizaţia se referă la o maşină de transport materiale uşoare”, a spus Gheorghe Tomăscu. Primarul a găsit şi o explicaţie pentru faptul că maşina nu se afla în Cajvana, ci pe raza localităţii Soloneţ, în comuna Todireşti: „Oamenii de la noi au peste 1.000 de hectare în această comună şi probabil mergeau la câmp”.
Interesant este că dacă ar fi urmat Regulamentul cadru întocmit la solicitarea Prefecturii Suceava, autoturismul marca Suzuki, cu numărul de înmatriculare SV Cajvana 0219, nu putea fi înregistrat niciodată de o primărie din judeţ.
Ce poate şi ce nu poate înregistra o primărie
Regulamentul privind modul de înregistrare a vehiculelor stipulează clar ce poate şi ce nu poate o primărie. Printre vehiculele care pot fi înregistrate se numără troleibuzele, autocositoare, excavatoare cu racleţi pentru săpat şanţuri, tractoare agricole sau forestiere, macarale cu greifer, freze rutiere şi lista poate continua cu încă vreo 30 de astfel de maşinării. La capitolul „Nu” se încadrează mai multe tipuri de vehicule, printre şi cele de la categoriile M2 şi M3, adică acolo unde se înscrie şi acest Suzuki înregistrat la Primăria Cajvana.
Tiberiu Lupu, directorul RAR Suceava, a explicat că potrivit acelui Regulament întocmit la cererea Prefecturii Suceava se interzice cu desăvârşire înregistrarea de către primării a unor anumite categorii de vehicule, printre care şi autoutilitarele.
„Dacă aceste maşini ajung pe drumurile publice fără a se fi efectuat un control al inginerilor Registrului Auto Român există posibilitatea să se înregistreze accidente ca urmare a unor defecţiuni nedetectate. Tocmai din acest motiv am ţinut să subliniem foarte clar ce vehicule pot fi înregistrate la primării”, a explicat Tiberiu Lupu.
Specialiştii în Circulaţia Rutieră se aşteaptă la ce e mai rău
Specialiştii suceveni în Circulaţia Rutieră se aşteaptă la o avalanşă de înregistrări în evidenţele primăriilor din judeţ. „Dacă acel Regulament s-ar respecta, nu ar fi nici un fel de problemă. Din păcate, avem semnale că au apărut în trafic vehicule care nu se încadrează în ceea ce s-a stabilit. Asta înseamnă că au evitat cumva controlul RAR, unde se stabileşte categoria vehiculului, iar dacă acesta se supunea înmatriculării, proprietarul ar fi fost obligat să plătească anumite taxe, de poluare, de înmatriculare. În plus, vehiculele cu probleme tehnice nu ar fi ajuns niciodată să circule pe drumurile publice. Nu ne rămâne decât să sperăm că reprezentanţii primăriilor vor înţelege că trebuie să ne ajute să punem ordine în trafic şi nu să creăm un haos şi mai mare”, a precizat o persoană specializată în acest domeniu.
(22 oct 2010, 13:55:43